عملیات‌های یک ساله هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی در افغانستان؛ بیشتر از کل عملیات‌های ۸ ساله در پاکستان

- ۰۲ جدی ۱۳۹۱

تازه‌ترین گزارش منتشره در امریکا نشان داده است که امریکا ۳۳۳ حمله با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در افغانستان در سال جاری میلادی انجام داد که بیش از تمام حملات این هواپیماها در پاکستان در هشت سال گذشته محسوب می‌شود.
این آمارها که توسط نیروی هوایی امریکا منتشر شده و در وبلاگ «اتاق خطر» نیز انتشار یافته نشان می‌دهد که تنها در سال ۲۰۱۲ میلادی ۳۳۳ حمله با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در افغانستان صورت گرفته است.
تعداد حملات در سال ۲۰۱۱، ۲۹۴ مورد و در سال پیش از آن ۲۷۸ مورد بوده است.
همچنین این میزان در سال جاری میلادی بسیار بیشتر از حملات هواپیماهای بدون سرنشین امریکا علیه مناطق قبیله نشین پاکستان در هشت سال گذشته محسوب می‌شود که ۳۳۸ مورد بوده است.
براساس این گزارش تمام این حملات در سال جاری در افغانستان درست زمانی صورت گرفتند که نیروهای امریکایی تلاش می‌کنند تا حضور خود را در افغانستان کاهش دهند.
همچنین براساس گزارش نیروی هوایی امریکا، در هر ماه در سال ۲۰۱۲ میلادی به صورت میانگین ۳۳ حمله هوایی صورت می‌گرفت در حالیکه میانگین این حملات در سال قبل از آن ۵/۲۴ بود.
در اوایل ماه جاری، کنگره امریکا در یک جلسه غیر علنی کم سابقه در خصوص استفاده از این هواپیماهای بدون سرنشین بعنوان وسایل کشتار جمعی به بررسی پرداخت و از کاخ سفید خواستار آشکارسازی روند استفاده از این هواپیماها شد.

بنا به گزارش پایگاه خبری هافینگتون پست، یکی از سیاستمداران دموکرات که ریاست کمیته قضایی مجلس نمایندگان امریکا را برعهده دارد از کاخ سفید خواست تا تمام موارد مبهم مربوط به حملات هواپیماهای بدون سرنشین را آشکار سازد. البته تمام این اقدامات تاکنون مسکوت و معلق مانده‌اند.
این هواپیماها که توسط خلبانان در پایگاه‌هایی در امریکا و توسط سازمان اطلاعات امریکا (سیا) هدایت می‌شوند، معمولا برای کمک به سربازانی که زیر آتش توپخانه‌ای دشمن هستند مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین سازمان سیا نیز از این هواپیماها در عملیات ویژه برای نابودی و از میان بردن اهداف خاص نیز استفاده می‌کند.
روزنامه گاردین نیز نوشت، در حالیکه باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا در خصوص کشتار مدرسه سندی هوک ایالت کنتیکت ابراز تاسف کرد. اما هیچ حرفی تاکنون در خصوص کودکانی که در حملات این هواپیماها کشته می‌شوند به زبان نیاورده است.
این روزنامه در ادامه می‌نویسد: اوباما به عمد کودکان را نمی‌کشد. اما راهی که او برای استفاده از این هواپیماها از آن استفاده می‌کند باعث کشته شدن این کودکان می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.