افغانستان-ویتنام؛ نبردِ سنگین مردان فیستر در هانوی

گزارشگر:فیروز مشعوف/ سه شنبه 23 عقرب 1396 - ۲۲ عقرب ۱۳۹۶

mandegar-3تیم ملی فوتبال افغانستان خود را برای مسابقۀ حساس امروز سه‌شنبه برابر ویتنام آماده می‌کند تا در صورت پیروزی، برای رسیدن به جام ملت‌های آسیا امیدوار باشد.
افغانستان که در آغازِ دور برگشت این مسابقات با تساوی ارزشمند برابر تیم قدرتمند اردن، شانس را برای صعود زنده کرد، در دومین مسابقۀ حساس و سرنوشت‌سازش در دور برگشت رقابت‌ها در خانۀ حریفش به مصاف تیم دوم جدول ویتنام خواهد رفت.
پس از نمایش نامطلوب در دور رفت و پس از کسب تساوی مقابل ویتنام و دو شکست برابر کامبوج و اردن، تیم تحت هدایت اوتو فیستر در دور برگشت مسابقات محکوم به کسب ۲ پیروزی صد در صد و دستِ‌کم یک تساوی بود که البته یکی از این گزینه‌ها با تساوی در مقابل اردن رخ داده است، می‌ماند دو مسابقۀ پیشرو که سرنوشت صعود و یا حذف افغانستان را مشخص خواهد کرد.
صعود افغانستان تنها در حالی محقق می‌شود که افغانستان در دو بازی مقابل ویتنام و کامبوج به برتری برسد. حتا تساوی هم اندک شانس این تیم را خواهد گرفت. در جدول گروه سوم تیم‌های اردن و ویتنام با ۸ امتیاز اول و دوم هستند. کامبوج با ۳ امتیاز سوم است و افغانستان با ۲ امتیاز در جایگاه آخر قرار دارد.
بنابراین، حتا پیروزی در دو بازی آینده برای صعود افغانستان کافی نیست، بلکه ویتنام هم باید از کامبوج شکست بخورد تا افغانستان بتواند صعود کند.
در صورتی که تمامی این فرضیه‌ها رخ دهد، افغانستان می‌تواند خودش را ۸ امتیازی کند و با ویتنام هم امتیاز شود. در این صورت، افغانستان به دلیل پیروزی در بازی رودررو مقابل ویتنام، به عنوان تیم دوم این گروه مسافر جام ملت‌های آسیا خواهد شد. اتفاقی که البته سخت است، اما محال نیست.
بازی با ویتنام
بازی رفتِ دو تیم در شهر دوشنبۀ تاجیکستان و به میزبانی افغانستان برگزار شد که دو تیم به تساوی ۱ بر ۱ رضایت دادند. مسابقه با ویتنام از لحاظ تاکتیکی چند نکتۀ مهم برای تیم فیستر دارد. مهم‌ترین موضوع این است که این تیم در خانه بازی می‌کند و از حمایت تماشاگرانش بهره می‌برد.
ویتنامی‌ها با کسب یک تساوی هم می‌توانند صعودشان به جام ملت‌های آسیا را قطعی کنند و افغانستان را از مقدماتی کنار بزنند، پس تیم اوتو فیستر در این مسابقه باید خیلی سنجیده و با برنامه کار کند.
مهم‌ترین موضوع این است که سبک فوتبال ویتنام همانند سایر کشورهای جنوب شرقی آسیا، به روی زمین، تکنیکی و سرعتی است. به نوعی می‌توان گفت که این مسابقه، تقابل تاکتیکی بازیکن بلند قامت و هیکلی افغانستان و بازیکنان ریز نقش و تکنیکی ویتنام است.
یکی از دیگر از نکات مهمی که افغانستان باید در این دیدار مد نظر داشته باشد، اختلاف گول‌ها است. طبیعتاً با توجه به این‌که افغانستان چیزی برای از دست دادن ندارد، باید منتظر یک مسابقۀ هجومی از جانب تیم فیستر بود. اختلاف یک گول یعنی نتیجۀ یک بر صفر می‌تواند برای افغانستان در ده دقیقۀ پایانی خطرناک باشد.
ویتنام قدرت تیم اردن را ندارد که بتواند همانند بازی گذشته مقابل اردن، برنامه و تاکتیک تیم فیستر را به هم بزند، اما می‌تواند با توجه به این‌که در خانه بازی بکند، با ایجاد فشار، دروازه افغانستان را در لحظات واپسین دیدار باز کند.
بنابراین، افغانستان در صورت زدنِ گول اول، باید تلاش کند ضمن حفظ بازی و دفاع منسجم، دستِ‌کم یک گول دیگر هم با استفاده از ضد حمله به ثمر برساند تا بتواند مطمین‌تر به بازی ادامه دهد.
یکی دیگر از اتفاقات مثبت و ویژۀ افغانستان در این مسابقۀ مهم، برگشت دو بازیکن کلیدی – حسن امین و میلاد سالم- به ترکیب تیم بود. قطعا برگشت این دو بازیکن می‌تواند کمک زیادی به تیم بکند. امین در سمت چپ خط دفاعی مهرۀ فوق‌العاده کار آمدی برای افغانستان است، سالم نیز با توجه به تجربه و تکنیکی که دارد، می‌تواند تیم فیستر را از لحاظ فنی کمک زیادی بکند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.