رییس زندان‌های افغانستان: نمی‌توانیم از بردن مواد مخدر به زندان پلچرخی جلوگیری کنیم

گزارشگر:چهار شنبه 29 قوس 1396 - ۲۸ قوس ۱۳۹۶

مجلس سنا، مسوولان ذیربط دولتی را در پیوند به وضعیت بد زندانیان در زندان‌های کشور استجواب کرد.
به گزارش خبرگزاری جمهور؛ محمد علیم کوهستانی رییس زندان‌های افغانستان و عبدالفتاح عزیز معاون دادستانی کل در امور نظامی، در نشست روز mandegar-3سه‌شنبه (۲۸ قوس) از سوی مجلس سنا استجواب شدند.
اعضای مجلس سنا در مورد وضعیت بد زندانیان، علت اعتصاب زندانیان پلچرخی، عدم تطبیق حکم اعدام بالای زندانیانی که به اعدام محکوم شده اند، نگهداری زندانی پس از تکمیل مدت زندان، عدم رسیدگی به موقع به پرونده‌های زندانیان و مشکلات صحی زندانیان از این مسوولان پرسیدند.
محمد علیم کوهستانی گفت که هم اکنون ۳۰۵۵۴ زندانی به شمول ۹۳۸ زن با ۳۰۹ طفل و ۲۳۸ اتباع خارجی در تمامی ۳۶ زندان کشور زندانی اند، ۴۲ درصد این زندانیان مصروف آموزش‌های مختلف اند ولی به دلیل نبود جای مناسب با مشکلات مواجه هستند.
آقای کوهستانی افزود که تنها در زندان پلچرخی که ظرفیت حد اکثر ۵ هزار زندانی را دارد، ۱۰ هزار زندانی نگهداری می‌شوند.
او همچنین خاطر نشان کرد که انتقال تلفن و اشیای ممنوعه در ۸۰ درصد زندان‌های کشور صفر است ولی ماموران زندان پلچرخی به دلیل شلوغی در این زندان و نبود امکانات نمی‌توانند از انتقال تلفن‌های همراه و بعضاً مواد مخدر به داخل زندان جلوگیری کنند.
به گفته او، چندین زن از ملاقات کننده‌گان زندانیان به همین دلیل بازداشت هم شده‌اند ولی این مساله به صورت قطع جلوگیری نشده است.
آقای کوهستانی در مورد اعتصاب زندانیان پلچرخی گفت که بخشی از آنان به خاطر انتقال به زندان‌های ولایتی و خواست‌های غیر قانونی، اعتصاب کرده بودند.
رییس زندان‌های کشور در مورد عرضه خدمات صحی در زندانهای کشور نیز گفت که زندانیان از این لحاظ با مشکل جدی مواجه اند؛ زیرا وزارت صحت و بخش صحی وزارت داخله حاضر نیستند برای زندانیان عرضه خدمات کنند.
آقای کوهستانی تصریح کرد که در این خصوص منظوری یک شفاخاه ۵۰ بستر را از رییس جمهور گرفته که به زودی کار آن آغاز خواهد شد.
عبدالفتاح عزیزی معاون امور نظامی دادستانی کل نیز در مورد رسیدگی به موقع به پرونده های زندانیان در کشور گفت که هیچ مشکلی در زمینه وجود ندارد و به پرونده های آنان به صورت فوری رسیدگی می‌شود؛ بخاطریکه سیستم رسیدگی به زندانیان تغییر کرده است.
آقای عزیزی گفت که رسیدگی به پرونده های زندانیان فقط در مواردی که از ولایات به مرکز انتقال می‌شوند، اندکی زمان‌گیر است؛ اما به تازگی صلاحیت تحقیق به دادستان‌های ولایتی نیز داده شده است.
او در خصوص تطبیق حکم اعدام بالای زندانیانی که به اعدام محکوم شده اند، گفت که بیشتر از ۷۵۰ زندانی منتظر اعدام هستند؛ اما به دلیل دقت و غور بیشتر، تطبیق حکم اعدام آنان معطل قرار داده شده بخاطریکه در برخی موارد حکم اعدام به زندان دوامدار تبدیل شده است.
آقای عزیزی خاطرنشان کرد که دولت افغانستان کمیسیونی را به منظور بررسی موارد شکنجه و آزار در زندانهای کشور ایجاد کرده و بررسی های این کمیسیون هیچ مورد شکنجه را در زندانهای کشور ثبت نکرده است.
او همچنین در خصوص رهایی زندانیانی که مدت زندان شان تکمیل شود گفت که به جز از موارد که زندانی پرونده در حال پیگیری جدا از حکم تکمیل شده نداشته باشد، دیگر فوراً پس از تکمیل مدت زندانش رها می شوند.
این در حالی است که پیش از این سناتوران از وضعیت بد زندانیان در زندان‌های کشور ابراز نگرانی داشته و حکومت را به بی پروایی در رسیدگی به پرونده‌های زندانیان متهم کرده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.