قطعۀ «نیروهای منطقه‌یی» تشکیل می‌شود

گزارشگر:چهار شنبه 1 قوس 1396 - ۳۰ عقرب ۱۳۹۶

mandegar-3قرار است به زودی نیروهایی زیر چتر وزارت دفاع به نام «نیروهای منطقه‌یی» روی کار شوند؛ وظیفۀ این نیروها تأمین امنیت موقتی مناطقی‌ست که به تصرف دولت درمی‌آید.
دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع به سلام‌وطندار می‌گوید که شمار این نیروها احتمالاً ۱۵ تا ۲۰ هزار تن خواهد بود. آقای وزیری تأکید می‌کند که این نیروها ملیشه/شبه‌نظامی نیستند و تمام فعالیت‌های‌شان تحت مدیریت وزارت دفاع انجام خواهد شد.
با این حال روزنامۀ بریتانیایی گاردین در آخرین گزارش خود گفته است که بر بنیاد طرح ایالات متحدۀ آمریکا، نیروهای شبه‌نظامی روی کار خواهند آمد که این طرح با واکنش تند شماری از کشورهای کمک‌کننده روبه‌رو شده است.
اما مسؤولان در وزارت دفاع نگرانی‌های جهانی دربرابر طرح ایجاد نیروهای منطقه‌یی را بی‌اساس می‌دانند و می‌گویند، این طرح به زودی اجرا خواهد شد.
ولی آیا ایجاد نیروهای منطقه‌یی بر امنیت افغانستان تأثیر خواهد گذاشت؟ آگاهان در پاسخ به این پرسش مواضع گوناگونی دارند.
عبدالغفار گردیزی، آگاه نظامی می‌گوید، اگر این نیروها واقعاً زیر چتر وزارت دفاع باشند و از سوی مسؤولان دولت افغانستان مدیریت شوند، مطمئناً تأثیر مثبت بر تأمین امنیت خواهند داشت.
اما عتیق‌الله امرخیل، دیگر آگاه نظامی به این باور است که ایجاد نیروهای منطقه‌یی صرفاً گسترۀ جنگ را وسعت می‌دهد. به گفتۀ آقای امرخیل، جذب حدود ۱۵ هزار نیرو که تمام‌شان متعهد بر منافع ملی باشند، دشوار است.
مسؤولان در وزارت دفاع دلیل تشکیل نیروهای منطقه‌یی را راهی برای افزایش نیروهای امنیتی عنوان می‌کنند. به گفتۀ آن‌ها، کشورهای کمک‌کننده وعدۀ تمویل ۱۹۵ هزار نیروی را برای افغانستان داده‌اند و آن‌ها مجبوراند تا برای افزایش نیروها دست به ایجاد نیروهای منطقه‌یی بزنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.