غنی در کنفرانس قلب آسیا: تروریسم چالش بین‌المللی است

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ شنبه 11 عقرب 1396 - ۱۰ قوس ۱۳۹۶

رییس حکومت وحدت ملی می‌گوید که گروه طالبان و حامیان آنان باید بدانند که از راه نظامی بر مردم افغانستان پیروز نخواهند شد.
محمد اشرف غنی که دیروز، جمعه ۱۰ قوس، در کنفرانس قلب آسیا صحبت می‌کرد، هم‌چنان گفت که سران حکومت وحدت ملی توانستند «خلافِ تمام mandegar-3پیش‌بینی‌ها، تضمین بقای کشور و حکومتی مبتنی بر قانون اساسی را در سه سالِ گذشته که ظاهراً ناممکن به نظر می‌رسید»، به دست بیاورند.
رییس حکومت وحدت ملی می‌گوید که سران کشورهای قلب آسیا در حالی کنارهم در این نشست گرد آمده اند که شرایط برای هم‌کاری‌های منطقه‌یی به اندازۀ حالا مساعد نبود و نیز فرصت‌های خوب اقتصادی فراهم شده است و از سویی هم، ما مورد تهدیدِ سازمان‌های ویرانگر جنایی بین‌المللی قرار گرفته‌ایم.
آقای غنی می‌افزاید که تضمین حرکت به سوی اولویت‌ها منطقه‌یی اعضای روند استانبول در سطح جهان عالی است و با اعلام استراتژی جدید ایالات متحدۀ امریکا برای آسیای جنوبی باثبات و مبارزه با تروریسم، همکاری پایدار افغانستان با ایالات متحده و جامعۀ بین‌المللی، دوباره سمت‌وسو داده شده است.
آقای غنی با اشاره به این‌که ما تنها از طریق ‌راه‌حل سیاسی می‌توانیم صلح پایدار را به دست بیاوریم، بیان داشت که راهبردِ تازۀ ایالات متحدۀ امریکا تمام ابزارهای قدرت آن کشور را در برابر مبارزه با تروریسم متحد ساخته و پیام آن این است که گروه‌های طالبان و حامیان آنان نمی‌توانند از راه نظامی برنده شوند.
رییس حکومت وحدت ملی کشورهای جهان را مخاطب قرار داده گفت: «آیا گروه‌های طالبان مجری اصلی اقتصاد جرمی و مواد مخدر که تأمین کنندۀ مالی جنگ می‌باشد، هستند؟ آیا طالبان می‌توانند بدون پشتیبانی و پناهگاه، فعالیت کنند؟ ما در امر مبارزه با تروریسم، متعهد به استراتژی مبارزه با تروریسم سازمان ملل متحد هستیم، استراتژیی که از همه کشورهای عضو می‌خواهد تا تروریسم را به گونۀ صریح و همواره در هر شکلی، در هر جای، از سوی هر کسی و به هر هدفی که باشد، جداً محکوم کند».
محمداشرف غنی به کشورهای منطقه و جهان تعهد سپرد که افغانستان هم‌چنان به عنوان یک شریک در امر مبارزه با تروریسم و تهدیدات ناشی از آن در منطقه، متعهد است و آمادۀ گسترش همکاری در این زمینه با تمام کشورها می‌باشد.
او گفت: «جنگ با تروریسم تنها مشکل افغانستان و منطقه نیست، زیرا موج پنجم خشونت‌های سیاسی و تروریسم، تهدیدی در برابر بشریت است و این پدیده که از بین ‌بردن آن به تلاش زیادی نیاز دارد، شهروندان و دولت‌ها را با هم متحد می‌سازد».
رییس حکومت هم‌چنان به اشتراک کننده‌گان این نشست گفت که نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان در جنگ در برابرِ شبکه‌های تروریستی و مواد مخدر، در حالت تعرضی قرار دارند.

تلاش داعش برای پایگاه‌سازی در افغانستان
محمداشرف غنی در این نشست هم‌چنان اظهار داشت که تلاش‌های داعش برای ایجاد پایگاه برای خلافت خودخواندۀ این گروه در افغانستان، از سویی نیروهای امنیتی کشور به ناکامی انجامیده است.
او در پیوند به دست‌آورهای مبارزه در برابر داعش در افغانستان چنین گفت: «ما به صورت پیوسته ظرفیت‌ها و قلمرو داعشیان را در افغانستان ریشه‌کن می‌کنیم. در یک سال گذشته، ۱۵۰۰ عملیات مشترک زمینی و ۳۰۰ عملیات هوایی را در برابر گروه داعش راه‌اندازی کرده‌ایم که از اثر آن، سه امیر و ۱۵۰۰ تن از این گروه تروریستی کشته و ۲۰۰ تن دیگر دستگیر شده اند».
رییس حکومت وحدت ملی می‌گوید که اکنون گروه داعش حمایت بیرونی را از دست داده است و این گروه، اسلحه، تجهیزات و نیرو ندارد و شمار اندکی از آنان که در کوه‌ها گیرمانده اند نیز از گرسنه‌گی خواهند مُرد.
آقای غنی افزایشِ ساحۀ کشت مواد مخدر در افغانستان در سال ۲۰۱۷ را تأیید کرد و گفت که سازمان‌های جرمی فراملی، به ویژه کارتل‌های مواد مخدر، تهدیدی برای امنیت منطقه‌یی و جهانی می‌باشند. ما می‌خواهیم تلاش‌های‌مان را به خاطر جلوگیری از پروسس، قاچاق و نابودی فابریکه‌های مواد مخدر گسترش بخشیم.
رییس حکومت در بخش از سخنانش هم‌چنان گفت که سران حکومت وحدت ملی توانستند برخلافِ تمام پیش‌بینی‌ها، تضمین بقای کشور و حکومتی مبتنی بر قانون اساسی را که به گفتۀ او، «در سه سالِ گذشته ظاهراً ناممکن به نظر می‌رسید»، به دست بیاورند.
هفتمین دور کنفرانس قلب آسیا یا «روند استانبول» دربارۀ افغانستان با حضور مقام‌های ارشد کشورهای عضو، صبح دیروز جمعه ۱۰ قوس در باکو، پایتخت آذربایجان آغاز شد.
امنیت و مبارزه با تروریسم، مبارزه با جرایم سازمان‌یافته و مواد مخدر، گسترش همکاری‌های اقتصادی منطقه‌یی، مهاجران و گفت‌وگوها برای تأمین صلح در افغانستان، از موضوعات اصلی مورد بحث در این نشست است.
شاه‌حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست‌ح کومت وحدت ملی در یک نشست خبری در کابل گفت که قرار است در سفر محمداشرف غنی به آذربایجان، پیمان‌های ترویج و حمایت از سرمایه‌گذاری دوجانبه، خدمات هوایی دو جانبه، امنیت و تطبیق قانون، همکاری‌های ترانزیتی، همکاری‌های اقتصادی و تجارتی، همکاری‌های علمی و همکاری‌های متقابل گمرکی به امضا برسد.
گفتنی است گه هفت سال از برگزاری سالانۀ نشست قلب آسیا می‌گذرد. نخستین دور این نشست در شهر استانبول برگزار شد که به همین دلیل به نام «روند استانبول» از آن یاد می‌شود. چهارده کشور منطقه،‌ عضو اصلی این نشست و ۱۷ کشور و ۱۴ سازمان منطقه‌یی و فرامنطقه‌یی هم اعضای ناظر آن هستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.