غنی در مراسم بزرگ‌داشت از میلاد پیامبر: بغاوت در برابر کشورهای اسلامی «فتنۀ بزرگ» است

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ دوشنبه 13 قوس 1396 - ۱۲ قوس ۱۳۹۶

رییس حکومت وحدت ملی می‌گوید، «بغاوت» کردن در برابر کشورهای اسلامی و نیز ایجاد «هرج و مرج» در این کشورها، «فنتۀ بزرگی» است که تمام علمای جهانِ اسلام بر این امر اجماع دارند.
mandegar-3محمد اشرف غنی که روز گذشته ۱۲ قوس در مراسم گرامی‌داشت از میلاد پیامبر اسلام (ص) صحبت می‌کرد، گفت که حکومت از هرگونه همایش مردم حمایت می‌کند، اما مبنی بر این‌که همایش در راستای منافع کشور باشد.
هم‌زمان بااین، معاون دوم ریاست حکومت وحدت ملی از کشورهای منطقه و جهان می‌خواهد تا افغانستان را صحنۀ جنگ‌های نیابتی‌شان نسازند.
«فتنۀ بزرگ»
محمد اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی در مراسم گرامی‌داشت از میلاد پیامبر گفت: یکی از اهدافی که در قرآن برای رسالت پیامبر اسلام ذکر شده است، رهایی از عداوت‌ها و برقراری اخوت و برادری است.
آقای غنی می‌افزاید که پیامبر آمد تا «کینه، دشمنی، برادرکشی، تجاوز، ستم و خون‌ریزی و تبعیض به پایان برسد و جای این‌ها را محبت، همبسته‌گی، تعاون، ایثار، فداکاری، از خودگذری، و دیگر فضایل و مکارم اخلاقی بگیرد».
آقای غنی جهان اسلام در عصر حاضر را آبستن «فتنۀ بزرگ» می‌داند و تأکید دارد که علمای بزرگ اسلام به این اجماع اند که دارالکفر دانستنِ کشورهای اسلامی و بعاوت کردن و ایجاد هرج و مرج در برابر این کشورها «فتنۀ بزرگ» است.
او از علمای جهان اسلام خواست تا در برابر فعالیت‌ گرو‌ه‌های تروریستی در افغانستان و در منطقه، صدا بلند کنند. او گفت: اطلاعات و دانش کافی در بارۀ نقش اثرگذارِ تمدن اسلامی در سیر کُلی تمدن بشری وجود دارد. از این‌رو، لازم است نسل جوان ما به این ریشه‌ها برگردد و اصالت خود را حفظ کنند.
محمد اشرف غنی به این باور است که هویت دینی به معنای تضاد و ستیزه با جهان نیست و مسلمانان می‌توانند از طریق افزودن به دانش خود، هویت دینی خود را استوارتر گردانند.
زن‌ستیزی؛ مانع شکوفایی تمدن اسلامی
محمد اشرف غنی در قسمتی از سخنانش به نقش بانوان در جامعه اشاره کرد و گفت، کسانی که با ذهنیت زن‌ستیزانه می‌خواهند مانع موفقیت زنان مسلمان افغانستان شوند، آنان مانع پیشرفت کشور و مانع شکوفایی تمدن اسلامی هستند.
رییس حکومت با اشاره به این‌که باید نقش برجستۀ زن در تاریخ اسلام را همواره به یاد داشته باشیم، بیان داشت: «جایگاه حضرت بی‌بی خدیجه رضی‌الله عنها در سیرت نبوی نشان می‌دهد که از سپیده دم تاریخ اسلام و از نخستین لحظات وحی، زن نقش اساسی در حمایت از رسالت نبوی داشته، و این نقش پابه‌پای تمدن اسلامی دوام یافته است».
او می‌گوید که نقش زنان افغانستان در تحولات و انکشافات کشور قابل انکار نیست. به گفتۀ آقای غنی، ما باید با تأسی از سیرت نبوی، به تقویت بیشتر نقش و جایگاه زنان افغانستان توجه سود و دستاوردها و موفقیت‌های آنان نیز به دیدۀ قدر نگریسته شود.
علما؛ نقطۀ وصل به هویت گذشته
رییس حکومت وحدت ملی نقش علمای مسلمان را در وصل‌شدن به هویت گذشتۀ تمدنی اسلامی اثرگذار عنوان کرد و اظهار داشت: «علما نقطۀ وصل ما با گذشتۀ فرهنگی ما هستند و از همین‌رو، باید نقش آنان در عرصه‌های مختلف جامعه افزایش یابد، به ویژه در عرصۀ آموزش و پرورش. مسجدهای ما باید علاوه بر نقش عبادی، نقش علمی و آموزشی خود را بازیابند و نیز ارتباط مستقیمی میان مسجدها و معارف برقرار باشد».
آقای غنی می‌افزاید که علما هرقدر در عرصۀ امنیت و ثبات کمک کننده باشند، به همان اندازه افغانستان با ثبات می‌شود. ما باید برای مسجدها و مدرسه‌های مان برنامه داشته باشیم، از این رو، از وزارت معارف می‌خواهیم تا در قسمت آموزش و پرورش دانش‌آموزان، دیدگاه علما را نیز داشته باشند.
محمد اشرف غنی به تجدید نظر در نصاب آموزشی مدرسه‌های دینی تأکید کرد و بیان داشت که کیفیت مدرسه‌های ما باید به گونه‌یی باشد که از دل آن، علمایِ چون بیرونی، بوعلی سینا و فخرالدین رازی بیرون آیند.
همزمان بااین، محمد سرور دانش، معاون دوم ریاستِ حکومت گفت که سران حکومت وحدت ملی از همایش‌ها استقبال می‌کند، اما از مخالفان حکومت خواست تا به گفتۀ او، «نباید به سمت صدمه زدن به منافع کشور برویم».
آقای دانش خطاب به مخالفان حکومت می‌افزاید که همه در کشور در یک سنگر تحت حکومت وحدت ملی در مقابل دشمنان مشترک و تروریسم بین‌المللی، به ویژه طالبان، القاعده و داعش قرار داریم.
معاون دوم رییس حکومت وحدت ملی با اشاره به این‌که در فضای آزاد سیاسی از هرنوع گردهم‌آیی‌ها و همایش‌ها در جهت اصلاحات استقبال می‌کنیم، اظهار داشت: «باید بدانیم که همه در دفاع از منافع و مصالح کشور مسوولیت داریم».
محمد سرور دانش با تأکید بر این‌که نباید به سمتی حرکت کنیم که منافع علیای کشور صدمه ببیند، خطاب به کشورهای منطقه و جهان، بیان داشت: «از مرزهای ما هیچ کشوری تهدید نخواهد شد، اما از کشورهای دور و نزدیک هم می‌خواهیم کشور ما را صحنۀ جنگ‌های نیابتی نسازند».
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که برگزاری همایش بزرگی در قندهار به میزبانی جنرال عبدالرازق، فرمانده پولیس آن ولایت با حضور سران سیاسی در روزهای اخیر سروصداهایی را به میان آورده است.
در این همایش قرار بود رهبران سیاسی و سران جهادی به شمول عطا محمد نور، محمد اسماعیل خان، رحمت‌الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی و اعضای پارلمان مانند همایون همایون، معاون و ظاهر قدیر، معاون پیشین مجلس نماینده‌گان، لالی حمیدزی عضو مجلس نماینده‌گان و باتور دوستم، فرزند جنرال دوستم اشتراک کنند.
اما از این میان، به هواپیمایی که قرار بود عطا محمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی و باتور دوستم را از بلخ به قندهار منتقل سازد، از سوی حکومت اجازۀ پرواز داده نشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.