آماده‎‌گی ارگ برای نشست بروکسل: منتـظر اصـلاحات باشیـد

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ شنبه 9 اسد 1395 - ۰۸ اسد ۱۳۹۵

حکومت افغانستان طبق تقسیم اوقاتی که تنظیم کرده است، روی آماده‌گی‌ها برای اشتراک در نشست بروکسل کار می‌کند.
ریاست جمهوری می‌گوید که حکومت برای اشتراک در نشست بروکسل، برای عملی‌ساختنِ تعهداتی که به جامعۀ جهانی سپرده‌است، گام‌های عملی بر می‌دارد.
mandegar-3معاون سخنگوی ریاست جمهوری تأکید می‌کند که در روزهای آینده دنیا و مردم افغانستان شاهد آغازِ کار عملی روی اصلاح نظام انتخاباتی و بازشدن پرونده‌های سنگین فساد اداری خواهند بود.
ریاست جمهوری هم‌چنان بیان داشت که نمایندۀ یوناما، نمایندۀ اتحادیۀ اروپا و برخی از سفارت‌خانه‌های کشورهای خارجی در کشور، همکاری‌های‌شان را در بخش تخنیکی با مرکز عدلی و قضایی اعلام کردند.
شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهور در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: نشست بروکسل در چهارم و یا پنج ماه اکتوبر سال‌جاری برگزار می‌گردد و حکومت افغانستان در این روزها مطابق تقسیم اوقاتی که تنظیم کرده است، روی آماده‌گی‌ها برای این نشست کار دارد.
آقای مرتضوی در ادامۀ سخنانش افزود: حکومت افغانستان می‌خواهد برای اشتراک در نشست بروکسل در قسمت تعهداتی‌که به جامعۀ جهانی سپرده، گام‌های عملی بردارد که این تعهدات شامل ۳۹ شاخصه و از این جمله مبارزه با فساد، ساده‌سازی قوانین و اصلاح نظام انتخاباتی می‌باشد.
سخنگوی ریاست جمهوری در پیوند به اهمیت این نشست برای افغانستان اظهار داشت: این نشست از چند لحاظ اهمیت دارد: از جمله این‌که افغانستان به متحدین بین‌المللی‌اش نشان بدهد که در قسمت توقع جامعۀ جهانی از افغانستان و شاخص‌هایی را که افغانستان به دنیا تعهد سپرده است، گام‌های عملی برداشته می‌شود.
او اضافه کرد: در قسمت مبارزه با فساد که نگرانی عمدۀ جامعۀ جهانی برای ادامۀ کمک‌های‌شان به افغانستان است، دادستانی و دادگاه عالی صلاحیت‌های مرکز عدلی و قضایی را رسماً به این اداره تفویض کرد که فردا (امروز شنبه/۹/مرداد/اسد) دارالانشای این مرکز کارش را آغاز می‌کند.
آقای مرتضوی تأکید کرد: «مرکز عدلی و قضایی با انسجام و هماهنگی با دادستانی کُل، وزارت داخله و دادگاه عالی، کارِ پرونده‌های سنگینِ فساد را که عمداً مربوط به مقامات بلندرتبۀ دولتی می‌شود، آغاز می‌کند و دنیا و مردم افغانستان شاهد پیشرفت‌های چشم‌گیری در برخورد با فساد خواهند بود.
به بیان آقای مرتضوی: در نشستی که روز پنجشنبه در ارگ ریاست جمهوری برگزار گردیده بود، نمایندۀ یوناما، نمایندۀ اتحادیۀ اروپا و برخی از سفارت‌خانه‌های کشورهای خارجی همکاری‌های‌شان را در بخش تخنیکی با مرکز عدلی و قضایی اعلام کردند.
سخنگوی ریاست جمهوری در پیوند به اصلاح نظام انتخاباتی می‌گوید: «حکومت انتظار داشت فرمان تقنینی رییس‌جمهور در پارلمان تأیید گردد، اما حالا که این‌کار صورت نگرفت، حکومت مشورت و رأی‌زنی‌هایی را با دادگاه عالی، کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی و وزارت عدلیه دارد که در جریان این هفته، مردم افغانستان شاهد اقدامات عملی حکومت در پیوند به اصلاح نظام انتخاباتی خواهند بود.»
او بیان داشت: هیأت افغانستان تا روزهای بعد به رسانه‌های کشور اعلام خواهد شد، اما فعلاً حکومت روی آماده‌گی‌ها برای این نشست به ویژه شاخص‌هایی که تعهد سپرده است.
مرتضوی تصریح کرد: نشست وارسا و بروکسل هردو یک پیام دارند و آن این‌که حکومت افغانستان در مسیر درست در حرکت است و این امر سبب شده است که به رغم بحران‌ها و چالش‌ها در کشورهای مختلف جهان، هنوز افغانستان در محور توجه است و‌ حمایت دنیا را با خود دارد.
نشست (کنفرانس) بروکسل در چهارم و یا پنج ماه اکتوبر سال‌جاری میلادی برگزار می‌شود و جامعه جهانی، تعهدات تازۀ‌شان برای حمایت از افغانستان در بخش‌های مختلف را اعلام می‌کنند.
پیش از این نشست وارسا برای افغانستان برگزار شد که در پایان آن، سران ناتو ادامه همکاری‌های نظامی‌شان را تا سال ۲۰۲۰ تمدید کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.