مسوولان: ریاست معارف پروان حتا یک افغانی از بودجۀ توسعه‌یی‌اش را مصرف نکرده است

گزارشگر:یک شنبه 19 قوس 1396 - ۱۸ قوس ۱۳۹۶

mandegar-3با آن که به پایان سال مالی ۱۳۹۶ خورشیدی چیزی باقی نمانده و هم‌اکنون بیشتر بحث‌ها پیرامون مسودۀ بودجۀ سال مالی ۱۳۹۷ خورشیدی است، اما ریاست معارف پروان می‌گوید که حتا یک افغانی از بودجۀ توسعه‌یی این ریاست در سال مالی ۱۳۹۶ خورشیدی به مصرف نرسیده است.
نظام‌الدین رحیمی، معاون اداری و سرپرست ریاست معارف پروان به سلام‌وطندار می‌گوید،از جمع ۱۵ پروژه توسعه‌یی این نهاد که شامل اعمار مکتب‌ها و ساختمان مدیریت‌های معارف به ارزش ۱۱۸ میلیون افغانی است، هیچ کدام‌شان عملی نشده است.
به گفتۀ سرپرست معارف پروان، وزارت معارف پیرامون مصرف این بودجه به آنان پاسخی نداده و این ریاست در بلاتکلیفی بسر می‌برد.
او می‌گوید: «حدود ۱۵ پروژه است که در سند بودجه آمده و تصویب مجلس نماینده‌گان و رییس جمهور نیز توشیح کرده، اما متاسفانه که ۶ یا ۷ روز از سال مالی ۱۳۹۶ خورشیدی مانده و ما اطلاعی از این پروژه‌ها نداریم.»
خواستیم در این باره دیدگاه وزارت معارف را نیز داشته باشیم، اما با تماس‌های پی هم قادر به این کار نشدیم.
برخی از نماینده‌گان منتخب مردم پروان در مجلس می‌گویند، امسال وزارت معارف کم‌ترین بودجه توسعه‌یی را نسبت به وزارت‌خانه‌های دیگر به مصرف رسانده است.
ذکیه سنگین، عضو کمیسیون مالی و بودجه مجلس نماینده‌گان، ضعف مدیریت و فساد در بخش تدارکات وزارت معارف و ریاست معارف پروان را از دلایلی می‌داند که سبب عدم تطبیق پروژه‌های توسعه‌یی شده است.
اما برخی از اعضای شورای ولایتی پروان ضعف مدیریتی در حکومت محلی را دلیلی بر عدم تطبیق پروژه‌های توسعه‌یی می‌دانند.
حسیبا عفت،عضو شورا ولایتی پروان می‌گوید، متاسفانه مشکلات و ضعف‌های در خود حکومت ملی پروان نیز وجود دارد.
بر بنیاد آمارهای ریاست معارف پروان از جمع ۵۲۴ مکتب و مدرسۀ زیر ادارۀ این ریاست، نزدیک به ۴۰ درصد آن‌ها ساختمان ندارند و دانش‌آموزان در فضای باز درس می‌خوانند.
به باور آگاهان، عدم تطبیق پروژه‌های توسعه‌یی اختصاص یافته به ریاست معارف پروان، آموزگاران و دانش‌آموزان را از نظام آموزشی دل‌سرد ساخته و به گسترش بی‌سوادی دامن می‌زند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.