هشدار تیفا از تأخیر در برگزاری انتخابات پارلمانی

گزارشگر:دوشنبه 4 جدی 1396 - ۰۳ جدی ۱۳۹۶

mandegar-3مسوولان در بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) آمادگی‌های کمیسیون انتخابات برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شورای ولسوالی‌ها را ناکافی خوانده و می‌گویند که ممکن است این انتخابات در زمان معین آن برگزار نشود.
نعیم ایوب زاده، رییس تیفا می‌گوید که عملکرد کمیسیون انتخابات در راستای آمادگی برای برگزاری انتخابات آینده قناعت بخش نبوده است.
آقای ایوب زاده به خبرگزاری جمهور گفت:” کمیسیون مجبور و مکلف است تا انتخابات را در موقع تعیین شده آن برگزار کند اما عملکرد که کمیسیون انتخابات تاکنون داشته قناعت بخش نبوده، شرکای انتخاباتی سعی کرده اند توپ انتخابات را به زمین یکدیگر انداخته و با مسوولیت گریزی خود را معصوم جلوه دهند”.
وی بیان داشت که هر چند در اقدامات گذشته کمیسیون کم‌کاری و مسوولیت گریزی وجود داشته ولی در صورتی که اعضای کمیسیون مسلکی برخورد کنند هنوز هم امکان برگزاری انتخابات در سال آینده وجود داشته و کمیسیون می‌تواند انتخابات را با کمی تاخیر برگزار کند.
این در حالی است که تادامیچی یاماموتو نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان نیز اقدامات کمیسیون انتخابات را در برگزاری شفاف و به موقع انتخابات ناکافی دانسته است.
شماری از اعضای مجلس نمایندگان نیز از عملکرد کمیسیون انتخابات انتقاد کرده و گفته اند که احتمال دارد انتخابات آینده در زمان تعیین شده آن برگزار نشود.
اما مسوولان در کمیسیون انتخابات این نگرانی‌ها را بی اساس خوانده و می‌گویند که کمیسیون انتخابات تمام مسوولیت‌های تخنیکی خود را انجام داده و برای مدیریت انتخابات شفاف و به موقع آمادگی کامل گرفته است.
عبدالبدیع صیاد سخنگوی کمیسیون انتخابات به خبرگزاری جمهور گفت:” این کمیسیون مکلفیت‌هایش را انجام داده و طرح‌های تهیه بودجه و تامین امنیت را به حکومت پیشکش کرده و در این باره از جانب حکومت نیز اطمینان حاصل کرده است”.
سخنگوی کمیسیون انتخابات، مساله برگزاری به موقع انتخابات را به انجام مسوولیت‌های حکومت مشروط دانسته تاکید کرد که در صورتی‌که این شریک انتخاباتی مکلفیت هایش را انجام دهد کمیسیون خواهد توانست انتخابات را در زمان معین آن برگزار کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.