عطا محمد نور: بدون تفاهم تـا پایان حـکومت می‎مـانم

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یک شنبه 10 جدی 1396 - ۰۹ جدی ۱۳۹۶

عطا محمد نور دیروز شنبه ( ۹جدی) در مقر ولایت بلخ گفت: تا زمانی‌که حکومت مرکزی با رهبری حزب جمیعت به توافق نرسد، به عنوان والی بلخ به کار ادامه می‌دهد.
آقای نور در نشست خبری تاکید کرد: تا زمانیکه حزب جمعیت اسلامی و متحدانش با حکومت وحدت ملی به توافق می‌رسد، والی است و در صورت عدم mandegar-3توافق تا آخر عمر حکومت وحدت ملی والی باقی خواهند ماند.
استاد عطا محمد نور در جمع خبرنگاران گفت: «والی بودم و هستم، هیچ مقامی مرا برطرف کرده نمی‌تواند، مگر با تفاهم با رهبری جمعیت. فعلا هم رسما والی هستم».
والی بلخ اظهار داشت: تمام صلاحیت‌هایی را که به معاون خود انتقال داده، به‌خاطر ایجاد نشدن سکتگی در کارهاست و گرنه همه روزه به مقام ولایت حضور دارد.
استاد عطا محمد نور با بیان این‌که یک ماده موافقت نامه تشکیل حکومت وحدت ملی عملی نشده، خاطر نشان کرد: عبدالله دیگر نماینده حزب جمعیت اسلامی نیست.
آقای نور با اشاره به ممانعت از سفر وی به قندهار به دلایل و بهانه‌های مختلف از سوی حکومت، اظهار داشت: ائتلاف نجات افغانستان بزرگترین ائتلاف است و ما آن را به‌خاطر جنگ ایجاد نکرده‌ایم.
استاد عطا محمد نور تصریح کرد: وقتی که موترهای شیشه سیاه دولتی انتحاری‌ها را منتقل می‌کنند، حرف کجا است؟ در ۳۴ ولایت نظم و برابری نیست. داعش خانه کرده و طالب آمده خانه کرده است.
او بیان داشت: من اگر با رهبری جمعیت بودم، این حزب را به جهتی سمت می‌دهیم که دگر حتی یک رای آن را کسی گرفته نتواند.
عطا محمد نور با تاکید بر این مطلب که متحدان ما از شرق و جنوب گرفته تا شمال خواهان ادامه کارم بعنوان والی بلخ، می‌باشند، خاطر نشان کرد، این گپ که رییس جمهور می‌خواهد والی بلخ را برطرف کند، گپ مفت است، والی بودم، والی هستم،هیچ مقامی مرا برطرف کرده نمی‌تواند.
والی بلخ در بخشی دیگر از نشست خبری خود خاطر نشان کرد: من چطور قبول کنم که داعش بیاید مردم ام را بگوید شما دوباره کلمه بخوانید، دوباره نکاح کنید، من در برابر پُف و پتاق تسلیم نمی شوم.
آقای نور با بیان‌این‌که برای حمایت از من آماده‌گی‌های زیادی گرفته شده بود، گفت: در پی منظوری استعفا نامه‌یی اواز سوی دفتر ریاست‌جمهوری، آماده‌گی‌های زیادی برای مخالفت با این استعفا و حمایت از وی گرفته شده است.
آقای نور می‌گوید که در گذشته‌های چندین مرتبه به حکومت مرکزی پیشنهاد کناره‌گیری خود را کردم که پذیرفته نشد بود، اما تیره‌‌گی روابطه ما در زمان آغاز شد که یک‌سری از انتقاد‌ها به‌خاطر بی‌توجهی حکومت نسبت به امنیت مردم از طرف ما بلند شد.
آقای نور افزود که پس از حمله‌های انتحاری و انفجاری در برخی نهادهای دولتی و جریان‌ها سیاسی انتقادها به‌ حکومت مرکزی افزایش یافت، حکومت در تأمین امنیت و پاسگویی به جریان‌های دادخواهی از جمله جنبش رستاخیز تغییر ناتوان بود و در نهایت راپیمایی کننده‌گان از طرف مسوولان امنیتی به‌گلوله بسته شدند.
آقای نور با بیان که تا هنوز از هر برنامۀ حکومت به‌شمول روند صلح با گلبدین حکمتیار حمایت کرده است. تأکید می‌کند که در صورتی که حکومت در برابر تعهد خود مبنی بر موافق‌نامۀ حکومت وحدت ملی و تقسیم قدرت عمل نکند و در رابطه به کرسی ولایت بلخ با رهبری حزب جمیعت به توافق نرسد، از مقام ولایت بلخ کنار نخواهد رفت.
آقای نور تصریح کرد که کرسی ولایت بلخ به‌هیچ وجه میراثی نیست، اما گفت: در پی ‌کنار زدن او تلاش‌های برای ناامن سازی این ولایت جریان دارد و تا گروه طالبان و داعش بالای مردم این ولایت مسلط شود و هر ظلمی را که خواستند با مردم، کودکان و دختران انجام دهند.
آقای نور با اشاره به این‌که در ولایت بلخ ۵۰ درصد دانش آموزان و دانشجویان این ولایت را دختران تشکیل می‌دهند، گفت که آبادی و تأمین امنیت در ولایت بلخ نسبت به ۳۳ ولایت دیگر استثنایی است.
او هم‌چنان، افزود که در صورتی که حکومت مرکزی با حزب جمیعت به توافق نرسد تا پایان عمر حکومت وحدت ملی به عنوان والی باقی خواهند و هیچ طرفی توان برکنار او را ندارد.
او گفت: تلاش‌های زیاد برای کنار زدن او از طرف ارگ گرفته شده بود که خنثا شد.
آقای با اظهار سپاس از شرکای بین‌المللی افغانستان، گفت: بهترین راه‌برای پایانی چالش‌های کنونی تفاهم است و در فرجام سخنان با لحن تهدید به حکومت مرکزی افزود که در صورت کنار رفتن از مقام ولایت بلخ به مبارزات جدی خود در برابر این حکومت ادامه خواهد داد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.