رییس بانک مرکزی: تشنج‌های سیاسی اخیر سبب بلند رفتن نرخ دالر در برابر پول افغانی شده است

گزارشگر:ناجیه نوری/ سه شنبه 19 جدی 1396 - ۱۸ جدی ۱۳۹۶

بانک مرکزی افغانستان اعلام کرده که کشمکش‌های اخیر سیاسی در کشور سبب شده است تا نرخ دالر در برابر پول افغانی، به صورت بی‌سابقه و نگران‌کننده افزایش یابد.
mandegar-3خلیل صدیق، رییس بانک مرکزی دیروز دوشنبه ۱۸ جدی/ دی، در یک نشست خبری در کابل گفت: تشنج‌های سیاسی، نوسانات اسعار خارجی در کشورهای همسایه و مصرف بودجه حکومت در پایان سال مالی، از عوامل عمدۀ کاهش نرخ پول افغانی در مقابل اسعار خارجی به ویژه دالر می‌باشد.
اوتاکید کرد «تشنج‌های سیاسی که در دو ماه اخیر به وجود آمده است، مسؤول مستقیم بلندرفتن نرخ اسعار خارجی در برابر پول افغانی است.
آقای صدیق گفت: این تشنج باعث ایجاد چالش برای توده‌های میلیونی افغانستان شده، اگر نرخ‌ها بلند می‌رود، اگر نرخ اسعار بلند می‌رود، تمامی این موارد روی اقتصاد مردم تاثیر گذار است و حالت بد اقتصادی را به وجود آورده است.
خلیل صدیق تأکید کرد که افغانستان در مقایسه با کشورهای همسایه و شرکای تجاری، از لحاظ سطح انفلاسیون و تنزیل ارزش پول‌های ملی، در سطح پایین‌تر قرار دارد.
او گفت که بانک مرکزی در سال مالی ۱۳۹۶ خورشیدی، به هدف تعیین‌شدۀ ذخایر اسعاری که افزایش صد میلیون دالر پیش‌بینی شده بود، رسید و تا پایان سال مالی گذشته ۵۰۰ میلیون دالر ذخیره کرد.
به گفته او: آمار این بانک نشان می‌دهد که ذخایر اسعار ناخالص افغانستان به هشت میلیارد دالر می‌رسد؛ هم‌چنان بانک مرکزی افغانستان تورم پولی در کشور را تا ماه قوس، ۳.۰۸ درصد اعلام کردِ، در حالی که در پاکستان ۴.۶ و در ایران ۹.۶ درصد بوده است.
و اما براساس آمار بانک مرکزی افغانستان، در جریان سال مالی ۱۳۹۶ خورشیدی، ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی چهار درصد کاهش یافت؛ اما روپیۀ پاکستانی ۶ درصد، ریال ایرانی ۱۲ درصد، روپیه هندی ۴ درصد و لیره ترکی ۹ درصد در برابر اسعار خارجی کاهش یافته اند.
این در حالی است که افزایش نرخ دالر در برابر پول افغانی، سبب نگرانی شهروندان افغانستان شده است، براساس آمار سرای شهزاده کابل، دیروز دوشنبه یک دالر امریکایی، به ۷۰ افغانی و ۲۵ پول معامله شده است.
شماری از شهروندان کابل با نگرانی می‌گویند که بلند رفتن قیمت دالر در برابر پول افغانی سبب افزایش مواد اولیه شده و تاثیر مستقیم روی مواد خوراکی به ویژه مواد که از بیرون وارد می‌شود، دارد.
شهروندان با انتقاد از حکومت تاکید دارند که مشکلات سیاسی بین ارگ و سیاسیون سبب افزایش قیمت دالر و در نهایت افزایش قیمت مواد خوراکی شده و این مردم هستند که صدمه می‌بینند.
آنان از حکومت می‌خواهند که هرچه زودتر به مشکلات و تنش‌های که بین ارگ و شماری از سیاست‌گران وجود دارد، پایان داده و مردم را بیشتر از این دچار آشفته‌گی و نگرانی نکند.
هدف شهروندان اختلافات میان ارگ و عطامحمد نور والی برکنار شده بلخ است که بیش از یک ماه کشمکش میان آنان جریان دارد و پس از یک هفته مذاکره میان نماینده‌گان ارگ و حزب جمعیت اسلامی افغانستان، به نتیجه دست نیافته‌اند و در نهایت قسمی که رییس بانک مرکزی گفته است، سبب افزایش نرخ اسعار خارجی در برابر پول افغانی شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.