امریکا برای بیرون‌ کردن تجهیزات نظامی‌اش ۶ میلیارد دالر نیاز دارد

- ۰۸ جدی ۱۳۹۱

ایالات متحده امریکا در ۱۰ سال گذشته بر نیروهای نظامی خود در افغانستان نزدیک به ۶۰۰ میلیارد دالر مصرف کرده است.
در یک گزارش اداره محاسبه امریکا که به تازه‌گی به نشر رسیده آمده است که علاوه بر این پول، امریکا باید برای خروج سربازان و وسایل نظامی خود از افغانستان در یک یا دو سال آینده باید ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دالر دیگر مصرف نماید.
به گزارش روزنامۀ واشنگتن پست، با این حساب، جنگ افغانستان برای امریکا نسبت به جنگ عراق هم گرانتر تمام می‌شود.
در حالی که بین حکومت رییس جمهور اوباما و کانگرس در مورد افزایش عواید دولت و کاهش مصارف آن بحث‌ها جریان دارد، اما راه وجود ندارد که از مصارف خروج نیروهای امریکا از افغانستان صرف نظر شود.
نظر به گزارش جدید اداره محاسبۀ امریکا، وزارت دفاع امریکا تخمین می‌کند که در حدود هفت و نیم میلیون پرزه جات و وسایل مختلف نظامی در افغانستان دارد که ارزش آن‌ها از ۳۶ میلیارد دالر بیشتر می‌شود. به گفته مقامات امریکا در بین این وسایل تقریباً ۵۰ هزار واسطه نقلیه و تقریباً ۹۰ هزار کانتینر در آن شامل است.
فرماندهی ترانسپورت نظامی امریکا در سال ۲۰۱۱ بیش از ۲۶۵ هزار قلم مواد دیگر نظامی را از طریق اروپا و آسیای میانه به افغانستان انتقال داد. راه اکمالات شمال افغانستان بعد از آن مورد استفاده قرار گرفت که پاکستان راه‌های مواصلاتی را بعد از حمله طیاره‌های ناتو بر دو پوسته سرحدی این کشور بروی کاروان‌های ناتو بست.
در گزارش آمده است تجربه خروج نیروهای امریکا از عراق نشان داد که این کار باید با سرعت انجام شود. مقامات نیروهای بحری امریکا در افغانستان در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ برای بیرون شدن از این کشور آماده گی را آغاز کردند.
در گزارش اداره محاسبه امریکا همچنان در مورد مصارف و مشکلات بیرون کردن تجهیزات نظامی امریکا از افغانستان یاد آوری شده و در آن گفته می‌شود که بیرون کردن تجهیزات نظامی افغانستان بخاطر موقعیت جغرافی، سیاسی این کشورهم مانند عراق آسان و ارزان نیست.
در عراق امریکا ساحل بحری داشت و از سوی دیگر مقدار زیاد وسایل را به قرارگاه‌های خود در کشور همسایه کویت برد و بعضی اشیا را از کویت و اردون با راه های بحری انتقال داد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.