واکنش‌های جهانی در خصوص حمله به هوتل انترکانتیننتال: این جنایت توجیهی ندارد

گزارشگر:ناجیه نوری/ سه شنبه 3 دلو 1396 - ۰۳ دلو ۱۳۹۶

حمله انتحاری شنبه شب ۳۰ جدی/ دی، به هوتل اینترکانتیننتال، محکومیت گسترده داخلی و بین‌المللی را درپی داشته است.
این حمله گروهی که ساعت ۹:۲۰ شام روز شنبه (۳۰ جدی/دی) آغاز شد و تا یک بعد از ظهر فردای آن ادامه یافت، طبق آمار رسمی دولت افغانستان mandegar-3۲۲ نفر کشته که ۱۴ نفر آن‌ها خارجی بودند و شمار زخمیان به ۱۰ نفر رسید که شش نفر آن‌ها پولیس استند.
ارگ ریاست‌جمهوری ضمن محکوم کردن این حمله، بر «اجماع» بین‌المللی در امر مبارزه با تروریسم تاکید کرد.
براساس خبرنامه‌ای دفتر ریاست‌جمهوری چنین اجماعی در جریان سفر اعضای شورای امنیت سازمان ملل به کابل دست آمده است.
داکترعبدالله عبدالله، رییس اجرائی حکومت وحدت ملی نیز این حمله را «جنایت ضدبشری» خوانده و افزوده که این حمله پس از آن واقع شده که «حامیان تروریست‌ها زیر فشار کم سابقه جهانی قرار گرفتند» و حالا در پی گرفتن «انتقام» استند.
داکترعبدالله افزوده که به نیروهای امنیتی و اطلاعاتی دستور می‌دهد که درباره چگونگی رسیدن و نفوذ مهاجمان به این هوتل تحقیقات همه‌جانبه کنند و نتایج آن را با مردم در میان بگذارند.
واکنش‌های بین‌المللی:
پاولو کلیمکین وزیر خارجه اوکراین، حمله به هوتل اینتر اینترکانتیننتال کابل را «وحشتناک» توصیف کرده و گفته که این «حمله تروریستی» را به شدت محکوم می‌کند.
کلیمکین در صفحه توییترش نوشته: از کشته شدن دست‌کم ۶ اوکراینی در این رویداد به رییس‌جمهوری کشورش گزارش داده است.
او تاکید کرد که با نهادهای مجری قانون در افغانستان از نزدیک کار می‌کند تا مشخص شود که این حمله تروریستی تحت چه شرایطی صورت گرفته است.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم گفت: حمله‌ای را که گروه طالبان مسوولیت آن را بر عهده گرفته اند، به‌شدت محکوم و با خانواده‌های قربانیان این حمله همدردی می‌کند.
بااین حال تادامیچی یاماموتو، فرستاده ویژه آقای گوترش در افغانستان گفته که «هیچ توجیهی برای این حمله فجیع که شاید جنایت جنگی شمرده شود وجود ندارد».
وزارت خارجه امریکا هم اعلام کرده که برای کشته شدن شهروندان افغانستانی و خارجی سوگوار است و همدردی عمیق خود را با خانواده‌های قربانیان اظهار می‌کند.
در بیانیه رسمی وزارت خارجه امریکا آمده که امریکا از پاسخ‌گویی «شجاعانه» به این حمله ستایش می‌کند و ایالات متحده همچنان در کنار دولت و مردم افغانستان در راستای تامین صلح و ثبات می‌ماند.
وزارت خارجه پاکستان هم با صدور اعلامیه‌ای این حمله را بزدلانه و تروریستی خوانده و تاکید کرده که تروریسم را به هر شکل و منظوری محکوم می‌کند.
سخن‌گوی وزارت خارجه ایران هم هجوم مسلحانه و گروگان‌گیری در هوتل اینترکانتیننتال را محکوم و با دولت و ملت افغانستان و خانواده‌های قربانیان اظهار همدردی کرده است.
بهرام قاسمی سخن‌گوی وزارت خارجه ایران تاکید کرده که «بی‌شک آنان که ایجاد رعب و وحشت و قتل و خشونت را دستمایه رسیدن به اهداف خود قرار می‌دهند، باید از سرنوشت تروریسم تکفیری در منطقه طی ماه‌های اخیر، درس عبرت گیرند.»
همچنان وزارت خارجه هند ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان این حمله، نسبت به فعالیت شبکه حقانی اظهار نگرانی کرده و گفته که نگرانی جدی در این مورد بار دیگر ضرورت همکاری موثر برخورد با پناهگاه‌های امنی که تروریست‌ها در همسایه‌گی ما پیدا می‌کنند» مطرح می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.