وزارت امور مهاجران و برگشت کننده‌گان: پاکستان از مسألۀ مهاجرین استفادۀ سیاسی می‌کند

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ چهار شنبه 18 دلو 1396 - ۱۷ دلو ۱۳۹۶

وزارت امور مهاجران و برگشت کننده‌گان می‌گوید که پاکستان برای دو ماه دیگر بودباش مهاجران افغانستانی را در این کشور تمدید کرده است.
حفیظ احمد میاخیل، مشاور مطبوعاتی وزارت امور مهاجران و برگشت‌کننده‌گان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: کابینۀ حکومت پاکستان برای mandegar-3مهاجران افغانستانی به مدت دو ماه دیگر مهلت داده است.
چندی پیش حکومت پاکستان برای اخراج مهاجران افغانستان از این کشور مدت یک ماه ضرالاجل تعیین کرده بود، اما مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجران و برگشت کننده‌گان می‌گوید: پاکستان پس از تعین مهلت یک‌ ماهه برای دو ماه دیگر حضور مهاجران را در این کشور دوباره تمدید کرده است.
آقای میاخیل می‌گوید: دولت افغانستان از مسیر‌های دیپلوماتیک برای حل چالش‌های فعلی پناهجویان افغانستانی در پاکستان با مسوولان ارشد این حکومت در تماس است و تلاش می‌کنند تا چالش‌های به‌میان آمده از این مسیر حل و فصل گردد.
او تأکید کرد که پس از وضع ضرب مهلت یک ماهه از طرف کشور پاکستان برای اخراج اجباری مهاجران افغانستانی از این کشور، در حال حاضر حکومت افغانستان روی برنامۀ برگشت مهاجران از پاکستان کار می‌کند. حکومت افغانستان برنامۀ برگشت کننده‌گان را در اولویت‌کاری خود قرار داده است تا به اساس این برنامه برگشت مهاجران به‌شکل آبرومندانه صورت گیرد.
مشاور مطبوعاتی وزارت امور مهاجران و برگشت کننده‌‌گان می‌گوید: در حال حاضر بیش از ۱,۴ میلیون پناهجو به‌شکل قانونی در پاکستان به‌سر می‌برند و پس از توافقی که در سال گذشته با حکومت پاکستان صورت بیش از ۸ صد هزار تن دیگر نیز ثبت راجستر شده و به‌شکل قانونی در آن کشور بود باش دارند.
او می‌گوید که یک تعداد محدود مهاجران در پاکستان به‌شکل غیر قانونی زنده‌گی‌ می‌کنند و از روند‌های ثبت و راجستر به دور مانده‌اند. اما بیش از ۹۵ درصد مهاجران افغانستانی در پاکستان به‌شکل قانونی حضور دارند.
آقای میاخیل با تأکید براین‌که برگشت مهاجران زمینه‌ فرصت‌های بیشتر را به کشور ایجاد می‌شود. اما، می‌افزاید: برگشت مهاجران باید به‌شکل اجباری صورت نگیرد و باید داوطلبانه انجام شود تا افغانستان زمینۀ ارایه خدمات را به برگشت کننده‌گان کرده بتواند.
آقای میا خیل، در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر افغانستان ظرفیت پذیرش بیش از ۱ میلیون مهاجر را دارد؟ گفت: پاکستان این چالش را درک می‌کنند، اما با تأسف که با مهاجران افغانستانی برخورد سیاسی می‌شود.
او گفت: در رایزنی‌های که با کشور پاکستان در رابطه به مهاجران صورت گرفته تا جای‌ موثرتمام شده است، اما تصمیم پاکستان برای اخراج مهاجران به‌شکل اجباری بیشتر بُعد سیاسی دارد تا انسانی، هرچند مهاجرت پدیدۀ انسانی است و ما امیدوار استیم که پاکستان با مهاجران برخورد سیاسی خود را پایان دهد.
آقای میاخیل با بیان این‌که توافق سه جانبۀ استانبول از طرف پاکستان نقض شده است، گفت: پاکستان نیز این را درک می‌کند که در این فرصت اندک برگشت بیش از یک میلیون پناهجو برای افغانستان ناممکن است و ما امیدواریم که به اساس توافق دوجانبه پاکستان زمینۀ برگشت مهاجران را به‌شکل داوطلبانه فراهم کند.
یک سال پیش دولت افغانستان، کمیشنری سازمان ملل متحد در امور مهاجران و دولت پاکستان روی تمدید حضور مهاجران افغانستانی در پاکستان، در استانبول ترکیه مذاکره کردند و پاکستان یک سال دیگر حضور مهاجران را در این کشور تمدید کرد. اما پس از آن پاکستان برخلاف این توافقنامه مهلت یک ماهه برای اخراج مهاجران افغانستانی تعین کرد.
اما، آقای میاخیل خاطر نشان کرد که پاکستان تصمیم اخراج اجباری مهاجران افغانستان را پس از اظهارت دونالد ترمپ رییس جمهور ایالات متخدۀ امریکا مبنی به قطع کمک‌های آن کشور به پاکستان گرفته است. او این برخورد اسلام آباد در قبال مهاجران افغانستانی را برخورد سیاسی می‌داند.
دونالد ترمپ در ماه جنوری سال جاری میلادی در رابطه کمک‌های آن کشور به پاکستان اظهار نظر کرد و پاکستان را به قطع کمک‌هایش به‌خاطر حمایت اسلام آباد از گروه‌ تروریستی طالبان در افغانستان هشدار داد.
آقای میاخیل می‌گوید: ایران نیز کشوری‌ست که میزبان بیش از یک میلیون مهاجران افغانستان است، اما برخورد ایرانی‌ها با مهاجران افغانستانی نرم و انسانی است هرچند برخی اوقات این برخورد نیز شدید می‌شود، اما موضوع اخراج اجباری مهاجران از کشور ایران تا هنوز مطرح نیست.
او گفت: در ایران زمینه‌های راجستر شدن مهاجران آماده است و زمینه برای تحصیل کودکان پناهجو در این کشور نیز فراهم شده است.
اخراج اجباری مهاجران افغانستان از پاکستان در حالی مطرح می‌شود که دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) می‌گوید که در ماه نخست سال روان میلادی، نزدیک به هفت‌هزار تن در افغانستان از مناطق اصلی شان بیجا شده اند. بر بنیاد گزارش این نهاد، منازعات مسلحانه، عملیات‌ نظامی و جمع‌آوری مالیات اجباری توسط گروه‌ مسلح مخالف دولت افغانستان، عوامل عمدۀ بیجاشدن صدها خانوادۀ بوده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.