ارگ در پاسخ به زمان کار رییس جمهور و دور زدن انتخابات: یـک روز بیشتـر از موعـد قانونی نمـی‎مانیـم

گزارشگر:یک شنبه 22 دلو 1396 - ۲۱ دلو ۱۳۹۶

ارگ ریاست جمهوری می‌گوید که هیچ تصمیمی برای ایجاد شورای قیادی، با پایان‌یافتن زمان قانونی کار رییس‌جمهور، برای ادامه کار آقای غنی وجود ندارد و رییس‌جمهور غنی حتی یک روز بیشتر از زمانی‌‌که در قانون اساسی ذکر شده‌، به کارش ادامه نمی‌دهد.
mandegar-3پیش از این احمدولی مسعود رییس جریان آجندای ملی گفته بود که زمان کار رییس‌جمهور، به اساس قانون اساسی کشور چهار سال است و به تاریخ اول جوزای سال پنجم، باید رییس جمهور جدید باید کرسی اش را اشغال کند.
این مورد اکنون مورد توجه بسیاری از جریان های سیاسی و حقوقی قرار گرفته است.
پیش از این اظهار نظر، مردم و جریان‌های سیاسی و نهادهای حقوقی به اشتباه فکر می‌کردند که انتخاب رییس‌جمهور برای پنج‌سال است. حتا چنین اشتباهی در سخنان نماینده‌های خارجی نیز مشاهده شده است.
اما شاه‌حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی رییس جمهوری، روز شنبه (۲۱ دلو) در صحبت با رادیو آزادی، شایعات در‌باره تلاش برای ایجاد شورای رهبری را تکذیب کرد و گفت که رییس‌جمهور متعهد به تطبیق مواد قانون اساسی است.
آقای مرتضوی گفت که برگزاری انتخابات آینده ریاست جمهوری در زمان معین آن حتمی است و به گفته وی هیچ بدیلی برای آن وجود ندارد.
او گفت:«به هیچ وجه جزء آجندا نبوده و ما شدیداً این موضوع را رد می‌کنیم که از طریق شورای قیادی (رهبری) دورۀ کار حکومت تمدید شود. رییس‌جمهور بارها تأکید کرده که حتی یک روز بیشتر از وقتی‌که قانون اساسی تعیین کرده، نمی‌خواهد به کار ادامه دهد و انتخابات ریاست جمهوری باید به زمان معین آن به گونه شفاف برگزار شود. شایعاتی که مطرح می‌شود در این زمینه از اساس نادرست است.»
این درحالی است که بر بنیاد گزارش‌ها، رییس جمهور غنی در روز‌های اخیر سلسله مشورت‌‌هایی را با برخی از رهبران پیشین جهادی و چهره‌های سیاسی مانند عبد رب الرسول سیاف، گلبدین حکمتیار، محمد محقق، فضل‌هادی مسلم‌یار، کریم خلیلی و برخی دیگر آغاز کرده ‌است.
هم زمان با این برخی منابع می گویند که تلاش‌هایی جریان دارد تا از طریق ایجاد شورای رهبری متشکل از رهبران پیشین جهادی و چهره‌های برجسته سیاسی، از انتخابات آینده ریاست جمهوری جلوگیری شود.
اما شاه‌حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری اما می‌گوید که هدف از دیدارهای رییس جمهور با این چهره‌ها مشورت در مورد مسایل ملی و بین‌المللی است؛ نه بحث در بارۀ ایجاد شورای رهبری.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.