فساد مانع استفاده از اسکنرهای گمرک هرات

- ۲۳ دلو ۱۳۹۶

mandegar-3مسؤولان اتاق تجارت و صنایع و ریاست گمرک هرات می‌گویند، عدم فعالیت دستگاه‌های اسکن/بازرسی‌کننده در گمرک اسلام‌قلعه، زمینه‌ساز فساد شده و حلقه‌های مافیایی تلاش دارند تا این دستگاه‌ها هم‌چنان غیرفعال باشد. اما ریاست گمرکات وزارت مالیه/دارایی می‌گوید که قرارداد ترمیم دستگاه‌های اسکن به یک شرکت خارجی سپرده شده و در آینده‌ی نزدیک کار ترمیم آن‌ها آغاز می‌شود.
دستگاه‌های اسکن گمرک اسلام‌قلعۀ هرات چند سال پیش به هدف بازرسی کالاهای بازرگانی فعال شد، اما دیری نگذشت که این دستگاه‌ها غیرفعال گردید.
به گفتۀ عبدالودود فیض‌زاده، معاون اتاق تجارت و صنایع هرات، دستگاه‌های اسکن گمرک اسلام‌قلعه از سال‌ها به این‌سو غیرفعال بوده و حکومت، به ویژه وزارت مالیه برای فعال‌سازی دو باره‌ی آن‌ها هیچ اقدامی نکرده است. معاون اتاق تجارت و صنایع هرات می‌افزاید، دستگاه‌های اسکن برای بررسی کالاهای وارده است تا مشخص کند که این کالاها قانونی‌ست یا غیرقانونی. به گفته‌ی فیض‌زاده، غیرفعال‌بودن این دستگاه‌ها، زمینه‌ی فساد گسترده را در گمرک اسلام‌قلعه فراهم کرده است.
محمدانور رحمانی، رییس گمرک هرات غیرفعال‌بودن دستگاه‌های اسکن گمرک اسلام‌قلعه را می‌پذیرد و می‌افزاید، بارها از وزارت مالیه خواسته‌اند تا این دستگاه‌ها را فعال کند، اما وزارت مالیه هنوز در این زمینه اقدامی نکرده است. رییس گمرک هرات هم می‌گوید، حلقه‌های مافیایی تلاش دارند تا دستگاه‌های اسکن در گمرک اسلام‌قلعه فعال نشود.
به گفتۀ احمدرشاد پوپل، رییس گمرکات وزارت مالیه، پروژه‌ی ترمیم ۲۸ دستگاه اسکن در ولایت‌های گوناگون کشور مورد تأیید قرار گرفته و قرارداد ترمیم آن‌ها به یک شرکت خارجی داده شده است و قدم بعدی فعال‌سازی و فعال‌نگهداشتن اسکنرهاست.
به گفتۀ رییس گمرکات وزارت مالیه، در یک سال گذشته چهار بار قرارداد ترمیم دستگاه‌های اسکن به اعلان رفته، اما هیچ شرکت خارجی‌یی به دلیل وضعیت بد امنیتی به گرفتن قرارداد ترمیم این دستگاه‌ها حاضر نبوده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.