سال خونینِ ارتش افغانستان

- ۱۰ جدی ۱۳۹۱

در سال جاری بیش از ۱۰۰۰ سرباز ارتش در جریان عملیات‌های نظامی کشته شده‌اند که بیشترین تلفات را از آغاز مبارزه بر ضد طالبان در جریان یک‌ سال نشان می‌دهد.
یک مقام امنیتی افغان به خبرگزاری فرانسه گفته است که تلفات سنگین سربازان ما یک آزمون دیگر در برابر نیروهای امنیتی کشور می‌باشد.
میزان تلفات سربازان ارتش افغانستان در حالی بالا رفته است که پروسۀ انتقال مسوولیت‌های امنیتی از نیروهای بین‌المللی به نیروهای داخلی که سال گذشته آغاز شد، بر اساس یک برنامۀ منظم در پنج مرحله انجام می‌شود به گفتۀ مقامات، در حال حاضر امنیت بیش از ۷۵ درصد مناطق مختلف افغانستان توسط نیروهای امنیتی افغان تامین می‌شود، اما کمبود امکانات و تجهیزات نظامی مدرن و مورد نیاز نیز یکی از نگرانی‌هایی است که همواره توسط حکومت افغانستان مطرح شده است.
جنرال ظاهر عظیمی سخنگوی وزارت دفاع در کابل به خبرنگاران گفت: در جریان ۹ ماه گذشته ۹۰۶ سرباز ارتش کشته شده‌اند و تعداد مجموعی سربازانی که در سال ۲۰۱۲ میلادی کشته شده اند به ۱۰۵۶ تن می‌رسد که یک افزایش را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.»
دست‌آورد چشمگیر
سخنگوی وزارت دفاع می‌گوید که در جریان سال ۲۰۱۲ میلادی، نیروهای امنیتی افغان دست آوردهای چشم‌گیر داشته‌اند.

ظاهر عظیمی سخنگوی وزارت دفاع با برشمردن چالش‌هایی‌که پیش روی ارتش افغانستان قرار دارد، گفت: «ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد که سال ۲۰۱۲ یک سال بسیار موفقیت‌آمیز و پر دست‌آورد برای ارتش ملی افغانستان بوده است. ما ۴ چالش عمده داریم: قوای هوایی، سلاح ثقیله، تعلیمات انجنیری و استخبارات. ما باید این کمبودها را مرفوع بسازیم، در بخش استخبارات هنوز هم در بسیاری از موارد متکی به خارجیان هستیم.»

این خوشبینی و نگرانی در حالی مطرح می‌شود که قرار است مرحله چهارم واگذاری مسوولیت تأمین امنیت کشور از نیروهای خارجی به نیروهای افغان، به زودی آغاز شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.