احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





دادگاه ابتدایی حکم اعدام انس حقانی را صادر کرد “اعدام انس حقانی باعث کاهش حملات تروریستی می‌شود”

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یک شنبه 7 سنبله 1395 - ۰۶ سنبله ۱۳۹۵

دادگاه ابتدایی افغانستان، حکم اعدام انس حقانی برادر سراج‌الدین حقانی را صادر کرده است.
انس حقانی، برادر سراج‌الدین حقانی، مسوول شبکۀ تروریستی حقانی است که در ۲۲ میزان سال ۱۳۹۳ طی عملیات ویژۀ نیروهای امنیت ملی بازداشت شده ‌است.
او متهم به راه‌اندازی و مدیریت خونین‌ترین حملات انتحاری و انفجاری می‌باشد.
mandegar-3در همین حال، برخی از فعالان مدنی و اعضای مجلس با استقبال از این موضوع می‌گویند که دولت افغانستان مسوولیت دارد تا با خون قربانیان حملات تروریستی “سهل‌انگارانه” برخورد نکند و قانون را بالای افرادی که دست‌شان به خون مردم افغانستان آلوده است، تطبیق کند.
اما، مسوولان در دادستانی کُل از دادن جزیات در این مورد خودداری کرده می‌گویند که تا فیصله دادگاه نهایی نشود، آنان نمی‌توانند در مورد صحبت کنند.
بصیر عزیزی، سخنگوی دادستانی کُل در تماس تیلفونی به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: به اساس قانون تا فیصله دادگاه عالی در مورد اعدام افراد نهایی نشود، آنان نمی‌توانند در مورد به رسانه‌ها جزیأت دهند.
در همین حال، برخی از اعضای مجلس و فعالان مدنی با استقبال از اعدام تروریستان، می‌گویند که دولت در مورد دشمنان شهروندان نباید از خود انعطاف نشان دهد.
جنرال نظیفه ذکی، عضو کمیسیون دفاعی مجلس نماینده‌گان در مصاحبه باروزنامۀ ماندگار می‌گوید: صدور حکم اعدام افراد که به گروه‌های تروریستی وابسته‌گی دارند، مطابق به احکام دین مقدس اسلام و قوانین افغانستان مشروعیت دارد.
بانو ذکی با استقبال از صدور حکم اعدام انس حقانی برادر سراج‌الدین حقانی رییس شبکه تروریستی حقانی، می‌گوید که در این برهه از زمان که گروه‌های تروریستی همه روزه از مردم بی‌گناه‌ قربانی می‌گیرند، اعدام این افراد باعث کاهش حملات تروریستی می‌شود.
این عضو کمیسیون دفاعی مجلس نماینده‌گان افزود: نهادهای عدلی و قضایی برای گروه‌های تروریستی و افراد تروریست، توجه‌ جدی نکرده و آنان را به اساس روابط و میان‌جیگری برخی افرادی که در داخل نظام نفوذ دارند بدون این‌که پرونده‌های‌شان را بررسی کنند، از بند رها کرده‌اند.
بانو ذکی بر این باور است که اعدام افراد تروریست به کاهش حملات گروه‌های تروریستی کمک می‌کند؛ اما می‌گوید که در دولت پیشین پرونده‌های افراد تروریست از ریاست جمهوری برگشت کرده و رییس جمهور آن‌ها را توشیح نکرده است.
به گفتۀ او، برخی افراد تروریست وقتی بازداشت می‌شدند، بدون بررسی پرونده‌های‌شان به اساس روابط برخی‌ افراد رها می‌شدند و دوباره در برابر نیروهای امنیتی سنگر گرفته می‌جنگیدند؛ امادولت وحدت ملی پرونده‌های افرادی که در حملات تروریستی بازداشت می‌شوند را تحت برسی‌قرار داده و برخی از این افراد تا هنوز به اعدام محکوم شده‌اند.
از سویی هم، عزیز رفیعی رییس مجتمع مدنی افغانستان، می‌گوید: بحث تأمین امنیت شهروندان و اعدام افراد وابسته به گروه‌های تروریستی، از مسوولیت‌های رییس جمهور و شورای امنیت است.
آقای رفیعی افزود: اعدام افراد ترویست می‌تواند در کاهش حملات دهشت‌افگنانه کمک کند؛ اما تا وقتی دولت افغانستان یک رویکرد روشن را در برابر گروه‌های تروریستی روی دست نگیرد مبارزه با این گروه دشوار است.
به گفتۀ او، دولت افغانستان مکلف است یک برنامۀ روشن و جدی را در برابر تروریستان روی دست بگیرد تا به قضایایی پنهان و آشکار جنایی که همه روزه قربانی می‌گیرند خاتمه داده شود.
اخیراً در حملۀ مهاجمان مسلح بر دانشگاه امریکایی افغانستان، ۱۶ تن کشته‌شدند، حمله که گفته می‌شود که در پاکستان طراحی شده بود.
آقای رفیعی تصریح کرد: افراد و گروه‌هایی که در جنگ بازداشت می‌شوند، رها کردن آنان “گناه” بزرگ بوده و بی‌احترامی به خون‌ شهدا و مردم افغانستان است.
انس حقانی از اعضای مهم شبکه حقانی شمرده می‌شد که در تصمیم گیری‌های بزرگ استراتیژیک و عملیاتی این شبکه مستقیماً دخیل بوده است.
پیش از این دولت وحدت ملی افغانستان شش تن از تروریستان خطرناک را اعدام کرده است. اعدام این تروریستان با استقبال گسترده مردم مواجه شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.