کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی: کسـی با تقلب به ارگ نخواهد رفـت

گزارشگر:19 حمل 1393 - ۱۸ حمل ۱۳۹۳

رییس کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‎های انتخاباتی اعلام کرد که تمامی مراحل رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی علنی و عادلانه خواهد بود و کاندیدایی با آرای تقلبی به ارگ نخواهد رفت.
ستار سعادت رییس کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‎های انتخاباتی و چهار عضو این کمیسیون در یک نشست خبری در کابل که با حضور نماینده‌گان کاندیداهای ریاست جمهوری برگزار شده بود، اظهار داشت: mnandegar-3تمامی مراحل رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی در حضور رسانه‎ها و به صورت علنی و عادلانه انجام خواهد شد و کسی با آرای تقلبی به ارگ نخواهد رفت.
وی افزود: اعلام نتیجه نهایی رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی حدود یک ماه زمان خواهد برد.
سعادت همچنین خاطرنشان کرد که کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی از رییس جمهور افغانستان خواستار عزل برخی مقامات دولتی شده بود زیرا شواهد و مدارکی در مورد مداخله آن‎ها پیش از روز برگزاری انتخابات به این کمیسیون رسیده بود.
این در حالی است که عدم برکناری این مقامات دولتی مداخله‎گر، باعث شد تا آن‌ها در روند رای‌گیری مداخله کنند و در نتیجه شکایت‎های انتخاباتی افزایش یابد.
در این نشست خبری که شماری زیادی از خبرنگاران داخلی و خارجی حضور داشتند، به نماینده‌گان کاندیداهای ریاست جمهوری فرصت داده شد تا عمده‎ترین موارد شکایت‎های انتخاباتی خود را مطرح کنند و به پرسش‎های خبرنگاران نیز از سوی مسوولان رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی، پاسخ داده شد.
نمایندگان کاندیداهای ریاست جمهوری هرکدام به نوبت از شرکت پر شور مردم در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قدردانی کردند و تلاش‎ها و رشادت‎های نیروهای امنیتی افغان در جهت تامین امنیت انتخابات را نیز مورد ستایش قرار دادند.
عمده‌‎ترین شکایات مطرح شده از سوی نماینده‌گان کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان عبارتند از:
۱٫کمبود برگه‎های رای‎‌ در برخی مراکز رای‎گیری از جمله در ولایت‎های شمالی، شمال شرقی، مرکزی و غربی؛
۲٫پر شدن صندوق‎ها به نفع کاندیدای مشخصی در برخی مناطق افغانستان؛
۳٫ ضرب و شتم برخی از ناظران انتخاباتی و ادامه یافتن روند رای‎گیری در غیاب آن‌ها؛
۴٫ دخالت مقام‎های دولتی در روند رای‌گیری به نفع کاندیدای مشخص؛
۵٫ شکستن برخی صندوق‎های رای و پرشدن به نفع کاندیدای مشخص؛
در پایان رییس کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی افغانستان اطمینان داد که آن‌ها به عنوان امانت‎دار آرای مردم، تلاش می‌کنند تا آرای واقعی از آرای مشکوک و غیر معتبر تفکیک شوند.
ستار سعادت متعهد شد تا تمام مراحل رسیده‌گی به شکایت‎های انتخاباتی در حضور رسانه‎ها و به صورت علنی و عادلانه انجام یابد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.