شهروندان در رابطه به درگذشت حقانی: حـقانی مُـرد، اما حـقانی‌های زیـادی زنـده انـد

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ چهار شنبه 14 سنبله 1397 - ۱۳ سنبله ۱۳۹۷

جلال‌الدین حقانی عضو شورای رهبری طالبان و بنیان‌گذار شبکۀ تروریستی حقانی درگذشته است. گروه طالبان با انتشار بیانیه‎یی مرگ جلال‌الدین حقانی را تایید کرده و گفته است که جلال‌الدین حقانی در اثر بیماری طولانی در گذشته است. در این بیانیه آمده است که « جلال‌الدین حقانی» از چندین‌سال به‌ این‌سو سخت بیمار و بستری بوه است.
mandegar-3ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان گفته که حقانی از هشت‌سال بدین‌سو فلج بوده و با خانوادۀ خود به‌سر می‌بره است. سخنگوی گروه طالبان ادعا کرده است که جسد حقانی در داخل افغانستان دفن شده است. این درحالی‌ست که برخی آگاهان باور دارند که جلال‌الدین حقانی سال‌ها پیش در پاکستان در گذشته بود و اما گروه طالبان و دولت پاکستان از افشای این موضوع تاحال خودداری کرده‌اند. شبکۀ حقانی از بزرگ‌ترین شبکه‌های تروریستی در منطقه است که حملات گسترده‌یی را از سال ۲۰۰۱ تا اکنون در کشور راه‌اندازی کرده است که سبب تلفات بی‌شمار افراد نظامی و ملکی شده است. حمله به هوتل اینترکانتیننتال کابل، در ماه جون ۲۰۱۱، حمله به سفارت امریکا در کابل در ماه سپتامبر ۲۰۱۱ و هم‌چنان حملۀ هم‌زمان به‌چند هدف مهم در شهر کابل در سال ۲۰۱۲ از اقداماتی است که گروه حقانی مسوولیت آن‌ها را به‌عهده گرفته و مقام‌های ناتو و دولت افغانستان نیز گفته‌اند که این حملات کار گروه حقانی بوده است. از همین‌رو ایالات متحدۀ امریکا در سال ۲۰۱۲ شبکۀ حقانی را غیرقانونی و یک گروه تروریستی اعلام کرد. هم‌چنان، انس‌ حقانی یکی از فرزندان جلال‌الدین حقانی در یک عملیات از طرف نیرهای امنیتی بازداشت شده و در حال حاضر در زندان- کابل به‌سر می‌برد.
وحید مژده آگاه مسایل سیاسی که در رژیم طالبان در وزارت خارجه مسوولیت داشت، در رابطه به درگذشت جلال‌الدین حقانی گفته است که پس از زخمی‌شدن حقانی در سال‌ ۲۰۰۱ او در تصمیم‌گیری‌های شبکه حقانی و شورای رهبری طالبان نقش مستقیم نداشت. آقای مژده می‌گوید: در سال ۲۰۰۵ نوار تصویری منتشر‌ شده بود که نشان می‌داد حقانی خیلی ضعیف و بی‌حال بود، امکان ندارد که از آن‌روز تاکنون زنده مانده باشد. او باور دارد که در سال‌های اخیر بیشتر تصمیم‌گیری‌ها در این شبکه به‌دست سراج‌الدین حقانی فرزند ارشد جلال‌الدین حقانی بوده است. هم‌چنان، برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در واکنش به‌درگذشت جلال‌الدین حقانی او را مرد بی‌رحم و سنگ‌دل خوانده‌اند که به گفتۀ آنان به نیابت از منافع بیرونی‌ها در داخل کشور حملات تروریستی را انجام می‌داده است.
داکتر فهیم توخی یکی از این کاربران با اشاره به درگذشت حقانی، می‌گوید که نوکران بیگانه‌ها و قاتلان مردم افغانستان اگر درین دنیا به‌پای عدالت نرسیدند در آن دنیا مجبور به پاسخ هستند. هم‌چنان، عبدالخلیل مینوی یک دیگر از این کاربران گفته، شبکه تروریستی حقانی از شاخه‌های اصلی گروه طالبان و مورد حمایت سازمان استخبارات نظامی پاکستان است که تا حال صدها حملۀ تروریستی پیچیده را بر اهداف نظامی و ملکی انجام داده که منجر به شهادت و مجروحیت هزاران شهروند افغانستان گردیده است. او گفته که مرگ وی هیچ تاثیری بالای فعالیت‌های دهشت‌افگنانۀ این شبکه نخواهد گذاشت. این کاربر شبکه‌های اجتماعی تاکید کرده است که «آی اس آی» (شبکۀ جاسوسی پاکستان) حقانی‌های زیادی مانند: سراج حقانی، ابراهیم حقانی، خلیل حقانی، همزه حقانی، یحیا حقانی، انس حقانی (زندانی در کابل) عزیز حقانی و… ، پرورش داده است. اما پرشس اصلی این‌ است که چرا مرگ رهبران گروه‌های تروریستی در پاکستان پنهان می‌ماند. پیش از این خبر مرگ ملامحمد عمر، رهبر پیشین گروه طالبان در ماه اسد سال ۱۳۹۴ منتشر شد، اما چندی بعد ثابت شد که او دوسال قبل در ماه حمل ۱۳۹۲ خورشیدی مُرده بود. هم‌زمان با این، یکی از نزدیکان حقانی نیز گفته که حقانی یک‌سال قبل(۱۳۹۳ ه‌ش) فوت کرده و در افغانستان به خاک سپرده شده است. جلال‌الدین حقانی ۶۰سال پیش در ولایت پکتیا در جنوب افغانستان به دنیا آمد. او در زمان حکومت داوود خان، نخستین رییس جمهوری افغانستان (اوایل دهۀ ۵۰ ه ش) به پاکستان رفت و در آن‌جا به حزب اسلامی یونس خالص پیوست. حقانی در دوران حاکمیت طالبان در افغانستان به‌عنوان وزیر قبایل و سرحدات کار کرده بود. پس از انتخاب ملا اختر محمد منصور به‌عنوان رهبر جدید گروه طالبان، سراج‌الدین حقانی، پسر جلا‌ل‌الدین حقانی به‌عنوان معاون او برگزیده شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.