رییس ادارۀ حفاظت از محیط زیست: وضعیت محیط زیست افغانستان فوق‌العاده نگران‌کننده است

- ۰۳ جدی ۱۳۹۱

ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست، از وضعیت نامناسب محیط زیست شهرکابل و شماری از شهرهای پرنفوس دیگر کشور، به شدت ابراز نگرانی می‌کند.
مسوولان این اداره هشدار می‌دهند که اگر حکومت افغانستان موضوع محیط زیست را در اولویت کاری‌اش قرار ندهد، وضعیت محیط زیست در کشور بدتر می‌شود.
مصطفی ظاهر رییس ادارۀ حافظت از محیط زیست که روز گذشته در نشستی در مجلس سنا فرا خوانده شده بود، از وضعیت محیط زیست شهر کابل و برخی از شهرهای دیگر کشور به شدت نگرانی کرد.
او گفت که عدم هماهنگی برخی از ادارات حکومتی سبب شده تا به مشکل محیط زیست در این کشور، رسیده‌گی درست صورت نگیرید. او افزود: «وزارت خانه‌های تطبیقی که باید کار خود را بکنند، یا انجام نمی‌دهند و اگر انجام هم بدهند به شکل درست آن نمی‌باشد که این مسأله برای مردم افغانستان قابل قبول نیست. من تقاضا دارم که موضوع محیط زیست در اولویت باشد یعنی این مسأله در کابینه و شورای ملی در صدر قرار داشته باشد. از این خاطر وضعیت محیط زیست در افغانستان فوق‌العاده نگران کننده است. اگر محیط زیست اولویت پیدا نکند، وضعیت خوب نشده بلکه بدتر خواهد شد.»
آقای ظاهر با انتقادهای تند سناتوران مواجه شد.
برخی سناتوران گفته اند که این اداره تا اکنون کارهای لازم را انجام نداده و همین مسأله سبب افزایش آلوده‌گی هوا و بروز امراض گوناگون در کشور شده است.
به باور این سناتوران، خطرات ناشی از آلوده‌گی هوا نگران کننده است و باید برای حل این معضل رسیده‌گی شود.
گل احمد اعظمی یکی از سناتوران خطاب به مصطفی ظاهر گفت: « آلوده‌گی هوا و مرگ و میری که از امراض مربوط به آلوده‌گی هوا صورت می‌گیرد، درست اگر فکر شود معادل تلفات جنگی ما است. اداره شما در مورد چینن واقعات چه تدابیری دارد.»
در این حال، بشیر صمیم عضو دیگر مجلس سنا گفت: «همین فضای آلوده و آب نوشیدنی ملوث سبب شده که امراض گوناگون اطفال تحت سن ۵ سال و فامیل‌‎ها در اثر نوشیدن آب ملوث و فضای آلوده به امراض گوناگون متبلا شوند. که این مساله باعث افزایش امراض صدری شده است.»

هر چند حکومت افغانستان از آماده‌گی‌ها برای بهبود وضعیت محیط زیست سخن می‌زند اما دیده می‌شود که مشکل آلوده‌گی هوا در کابل و برخی از شهرهای پرنفوس دیگر هر روز بیشتر می‌شود.
در همین حال، برخی از داکتران هشدار می‌دهند که اگر به این مساله رسیده‌گی نشود، ممکن تا پنج سال دیگر زنده‌گی در بسیاری از شهرهای پر نفوس افغانستان مشکل شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.