تهداب بزرگترین دانشگاه بین‌المللی زنان در کابل گذاشته می‌شود

گزارشگر:چهار شنبه 16 حوت 1396 - ۱۵ حوت ۱۳۹۶

سخنگوی وزارت تحصیلات عالی می‌گوید که دولت افغانستان به همکاری ترکیه، بزرگترین دانشگاه بین‌المللی ویژه زنان را در کابل اعمار خواهد کرد.
در آستانه هشتم مارچ یا روز جهانی زن، عارفه پیکار سخنگوی وزارت تحصیلات عالی، روز سه‌شنبه ( ۱۵ حوت ) در یک نشست خبری در زمینه mandegar-3دستاوردهای و برنامه‌های آینده این وزارت در خصوص زنان معلومات داد.
سخنگوی وزارت تحصیلات عالی می‌گوید که دولت افغانستان تا سال آینده، کار ساخت بزرگترین دانشگاه ویژه زنان را آغاز خواهد کرد.
خانم پیکار گفت» بانوی اول سنگ تهداب اولین دانشگاه بین المللی را خواهد گذاشت، هزینه ساخت این دانشگاه از سوی کشور ترکیه پرداخت خواهد شد. در نخست این دانشگاه در سه رشته علوم طبی، علوم اجتماعی و ساینس محصل می‌پذیرد. اما براساس توافقات و براساس گرایش دانشجویان، هم ظرفیت جذب و هم تعداد رشته‌ها در این دانشگاه افزایش خواهد یافت… متن قرار داد آماده شده و به کشور ترکیه فرستاده شده. منتظر نماینده ترکیه به خاطر امضای این قرارداد هستیم. وقتی این قرار داد امضا شود. دیگر هیچ چالشی نمی‌ماند تا ما در سال ۹۷ سنگ بنای اولین دانشگاه بین المللی مخصوص زنان را بیمانیم».
سخنگوی وزارت تحصیلات عالی افزود که براساس توافقات هردو کشور، این دانشگاه به نام مولانا جلال الدین بلخی نامگذاری خواهد شد. قرار است دانشگاه بین المللی ویژه زنان با مساحت ۹۲ جریب زمین، در تپه مرنجان شهرکابل اعمار شود.
خانم پیکار می‌گوید که وزارت تحصیلات عالی برنامه‌های بنیادی را در خصوص ورود زنان و دختران به دانشگاه‌های کشور، راه اندازی کرده است.
وی تاکید کرد که وزارت تحصیلات عالی، در کانکور عمومی امسال، بر علاوه‌ روند عمومی جلب و جذب دانشجویان، ۶۸۵۰ دختر را در رشته‌هایی که در اولویت اقتصادی افغانستان قرار دارد، جذب خواهد کرد. سخنگوی وزارت تحصیلات عالی علاوه نمود که این تصمیم با مطالعه چالش و فرصت‌های موجود، فراه راه زنان اتخاذ شده است.
خانم پیکار بیان داشت که قررا است در سال آینده کار ساخت پنج خوابگاه دخترانه در ولایت‌های، بامیان، کنر، باذغیس، تخار و هلمند نیز تکمیل شود. او اضافه نمود که موجودیت خوابگاه‌های دخترانه، سبب می‌شود تا خانواده‌های آنان با حضور آنان در دانشگاه‌ها مخالفت نکنند. خانم پیکار گفت که وزارت تحصیلات عالی، نخستین مرکز مطالعات زنان را در دانشگاه کابل، برای ارایه راهکارهای علمی در خصوص حضور زنان در دانشگاه‌های کشور، راه اندازی کرده است.
سخنگوی وزارت تحصیلات عالی بیان کرد، که این وزارت به خاطر جلوگیری از منع آزار و اذیت جنسی در دانشگاه‌های افغانستان، پالسی منع و آزار و اذیت جنسی را ایجاد کرده است.
او گفت که وزارت تحصیلات عالی در زمینه جلوگیری از منع آزار و اذیت جنسی در دانشگاه‌ها به گونه نظامند برخورد خواهد کرد.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود، که خزان امسال، زهرا خاوری دانشجوی سال پنجم رشته علوم وترنری دانشگاه کابل به دلیل، ردن شدن مکرر پایان نامه‌اش دست به خودکشی زد.

خودکشی زهرا خاوری آن هم در دانشگاه کابل، با واکنش‌های زیادی روبرو شد. شماری از دانشجویان دانشگاه کابل، با راه اندازی راهپیمایی، در پی حق خواهی او شدند.
اکنون که چند ماه از خودکشی زهرا خاوری می‌گذرد، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی می‌گوید که پرونده او در دادستانی کل است و آنان نیز از جزییات رسیدگی به این پرونده اطلاعی در دست ندارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.