غنی در اولین نشست ملی نهادهای غیر دولتی : نهادهای غیردولتی بودجۀ شفاف نداشته‌اند

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دوشنبه 21 حوت 1396 - ۲۰ حوت ۱۳۹۶

محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی که دیروز یک‌ شنبه (۲۰ حوت) در اولین نشست ملی نهادهای غیر دولتی صحبت می‌کرد، با اشاره به غیر موثربودن کار نهادهای غیر دولتی گفت: کارکرد نهادهای غیر دولتی باید موثر، شفاف و پایدار باشد.
mandegar-3آقای غنی افزود: نهادهای غیر دولتی که در بخش صحت با دولت افغانستان همکاری دارند، کارشان قابل ستایش است، بیمارستان ایمرجنسی و بیمارستان‌ فرانسه‌یی‌ها که شمار زیادی از بیمارهای جدی و کودکان و زنان را از مرگ نجات داده‌اند و به همین سبب وزارت مالیه تعهد به پرداخت ۱ میلیون افغانی به بیمارستان ایمرجنسی داده است.
او هم‌چنان ابراز امیدواری کرد که پزشکان بدون سرحد دوباره به ولایت کندز برگردند و اضافه کرد که مردم ولایت‌های کندز، تخار و بغلان چشم‌براه این پزشکان هستند.
آقای غنی در قسمت از سخنانش به سرمایه گذاری روی صنایع دستی زنان افغانستان اشاره کرده، تأکید داشت که نصف دنیا به صنایع دستی زنان افغانستانی افتخار می‌کند.
او هم‌چنان از بازرگان‌های کشور که برای تجار‌های کوچک ذکات می‌دهند تا به کار خود رونق دهند، نیز قدردانی کرد.
آقای غنی از دست‌آورد نهادهای غیر دولتی در بخش آموزش و پرورش و برگشت مهاجران که با دولت و مردم افغانستان همکار کرده‌اند اظهار سپاس کرد.
آقای غنی با اشاره به دست‌آوردها در بخش دام پروری نیز گفت: وزارت دام‌پروری ۱هزار ۸ صد و ۵۰ هزار هکتار زمین که ۲۶ درصد آن غصب شده‌ بود، برگردانیده و مورد کشت قرار گرفته است.
آقای غنی افزود که در تصویر کوچک دست‌آوردها چشم‌گیر است، اما در تصویر بزرگ دستآوردها اندک و در ۱۷ سال گذشته پول‌های هنگفتی که مصرف شد، دست آورد در این زمینه بسیار اندک بوده و بودجه شفاف در این نهادها وجود نداشته است. او گفت تا هنوز نهادهای غیر دولتی نتوانسته‌اند تا یک برنامۀ انکشافی به دولت افغانستان ایجاد کنند. در حالی که دولت افغانستان برنامۀ انکشافی دارد.
رییس حکومت وحدت ملی، تأکید کرد که کار نهادهای غیر دولتی پروژه‌یی بوده است و نیاز است تا این کار پروژه‌یی به کار برنامه‌یی تبدیل شود.
آقای غنی تصریح کرد که نهادهای غیر دولتی بوجه شفاف نداشته‌اند و حتا معلوم نیست که آنان شریک دولت و یا همکار دولت‌اند. آقای غنی بیان داشت که تعهد ما با جامعه جهانی تا دهه تحول است که پس از آن کمک‌های جامعه جهانی ختم می‌شود، بناَ باید پیشرفت در کارهای صورت گیرد.
او گفت: هنوز دور‌ترین ولایت‌ها محروم‌ترین افراد را دارند که به صحت و اقتصاد دسترسی ندارند و باید در این مورد توجه جدی صورت گیرد. آقای غنی افزود که ما از جامعه‌ جهانی و شرکای بین‌المللی خود توقع داریم به ما به عنوان کشور فقیر نگاه نکنند و فقر پدیدۀ طبیعی نیست.
انکشاف
محمد اشرف غنی در فرجام سحنانش به پیشرفت‌های صورت گرفته در کشور اشاره کرده افزود که افغانستان پس از ۲۳ سال جز لاینفک کشورهای آسیای میانه شده و موقعیت آن سبب شده تا به راه مواصلاتی آسیایی تبدیل شود.
او افزود که در حال حاضر ۲۱ ولایت افغانستان به سهولت‌های آب، برق و جاده دسترسی دارد. کشور ما ۲۴۰ ملیارد آهن و ۲۲۰ ملیارد مرمر دارد، بناَ افغانستان چرا کشور صادراتی نباشد؟
او گفت: تا چند سال آینده تلاش صورت می‌گیرد تا عواید افغانستان به هشت ملیارد برسد و ما نمی‌خواهیم که کشور وارداتی باشیم.
آقای غنی از پروژه‌های تاپی، کاسا ۱هزار به عنوان دست‌آورهای مهم دولت افغانستان یاد آوری کرده و گفت: بیش از ۴۰ درصد نفوس افغانستان کمتر از ۲۰ سال سن دارند و بیش از ۴۹ درصد کمتر از ۴۰ سال سن دارند و رهبری دولت بیشتر به جوانان تکیه دارد.
آقای غنی افزود که سهم زنان در نهادهای کلیدی دولت سهم چشم‌گیر نیست، اما تلاش می‌شود تا این نقش بیشتر افزایش ‌یابد، اما آقای غنی تأکید کرد که نقش زنان را در روند صلح افزایش می‌یابد.
هم‌چنان، مسوول نهاد اکبر، با اشاره به چالش‌های موجود فرا راه نهادهای غیر دولتی، گفت: ۸۵۴ حمله بالای نهادهای غیر دولتی صورت گرفته است. بیش از ۱۵۲ کارمند این نهاد کشته شده‌اند.
او گفت: مصوونیت کاری و امنیت برای کارمندان نهادهای غیر دولتی وجود ندارد تا از پروژه‌های خود در ولایت‌ها نظارت داشته باشند.
از سویی هم، مصطفی مستور، وزیر اقتصاد در این مراسم گفت: نهادهای خوب از بد باید تفکیک شود.
او گفت: شماری از نهادهای که به‌شکل غیر انتفاعی ثبت شده، اما فعالیت انتفاعی را انجام می‌دهند. اما وزارت اقتصاد تلاش می‌کند تا همگام با این نهادها فعالیت‌های و رهنمون‌ها را برای‌شان ایجاد کند.
به گفتۀ او، اولویت‌ نهادهای غیر دولتی و دولت بهبود زنده‌گی مردم است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.