چهره‌های سیاسی با نگرانی از تمدید احتمالی کار حکومت: رهبران حکومت وحدت ملی استعفا دهند

گزارشگر:شنبه 26 حوت 1396 - ۲۵ حوت ۱۳۹۶

محمداسماعیل خان، یکی از چهره‌های جهادی از محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله می‌خواهد استعفا دهند و تا زمان برگزاری انتخابات، حکومت موقت تشکیل شود. او می‌گوید، با حضور دو رأس قدرت در ساختار حکومت، برگزاری انتخابات شفاف و به‌موقع غیرممکن است.
mandegar-3اسماعیل خان که در همایشی به مناسبت سی‌ونهمین سال‌روز قیام ۲۴ حوت در این ولایت سخنرانی می‌کرد، هم‌چنان از عطامحمد نور می‌خواهد تا در موضعش در برابر ارگ مستحکم بماند و بدون تصمیم‌ حزب جمعیت به هیچ عملی دست نزند.
او در بخشی از سخنانش خطاب به طالبان گفت که اگر با حکومت گفت‌وگو نمی‌کنند، می‌توانند با مجاهدین دور یک میز بنشینند و برای حکومتی قانونمند راه حلی جست‌وجو کنند.
اسماعیل خان می‌گوید، نیروهای امنیتی در چندین جبهه مصروف جنگ با طالبان‌اند و اگر حکومت بخواهد مجاهدین هر لحظه آماده‌ دفاع از کشور هستند. او در پایان این سخنرانی از جامعه‌ی جهانی خواست تا مجاهدین را جنگ‌سالار خطاب نکند و حامی آنان باشد.
هم‌زمان با این گفته‌ها، محمدعمر داوودزی، عضو رهبری شورای حراست و ثبات افغانستان در هفتمین سال‌یاد ترور عبدالرحمان سیدخیلی، فرمانده پیشین ولایت کندز و یکی از چهره‌های جهادی هشدار می‌دهد، اجازه نمی‌دهند حکومت وحدت ملی حتا یک روز بیشتر از زمان تعیین‌شده‌اش ادامه یابد. آقای داوودزی می‌گوید، هم‌اکنون تلاش‌های پشت پرده برای تمدید حکومت وحدت ملی جریان دارد.
محمدیونس قانونی، معاون پیشین ریاست جمهوری کشور نیز در این نشست با انتقاد از طرح سپردن برخی از ولایت‌ها به طالبان می‌گوید، این طرح به معنای تجزیه افغانستان است و در صورت تطبیق، مردم در برابر آن خواهند ایستاد.
گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی در گفت‌وگویی با روزنامه‌ آمریکایی نیویورک تایمز گفته است که حکومت برخی مناطق را به صورت خودمختار در شماری از ولایت‌ها در اختیار گروه طالبان قرار دهد. او گفته است که شخصاً این طرح را به رییس جمهور غنی سپرده است. حکمتیار از این مناطق به عنوان ولایت‌های صلح نام برده و افزوده است که نیروهای نظامی حکومت افغانستان باید از آن‌ها خارج شوند. حکمتیار تأکید کرده که محمداشرف غنی از این طرح حمایت کرده و امیدوار است برای برقراری صلح و ثبات در کشور این طرح عملی شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.