قصۀ انتخابات از پیام‌های نوروزی تا اعلام طرح امنیتی

گزارشگر:هارون مجیدی/ یک شنبه 4 حمل 1397 - ۰۴ حمل ۱۳۹۷

یکی از نگرانی‌های اصلی و عمدۀ باقی مانده از سال‌های گذشته، چگونه‌گی برگزاری انتخابات در افغانستان است که بی‌توجهی حکومت در این زمینه، همواره مردم انتقاد جریان‌های سیاسی، شهروندان و نهادهای ناظر بر انتخابات بوده است. شاید به همین خاطر بود که یکی از بخش‌های اصلی پیام‌ها و mandegar-3سخنرانی‌های سال نو مسوولان حکومت وحدت ملی را برگزاری انتخابات در بر داشت. این کار تا اعلام طرح امنیتی انتخابات نیز رسید.
سرور دانش معاون دوم ریاست‌جمهوری که در روز نخست سال در بلخ صحبت می‌کرد، ضمن تشریح مشکلات و نابه‌سامانی‌های کشور، تنها راه بیرون شدن از چالش‌ها را برگزاری انتخابات عنوان داشت.
آقای دانش با بیان این که انتخابات پارلمانی در سال ۱۳۹۷ برگزار خواهد شد، گفت: در قسمت برگزاری انتخابات پارلمانی تمام آماده‌گی‌ها گرفته شده و کمیسیون انتخابات در روزهای آینده برنامه‌های خود را اعلام خواهد کرد.
گفته شده است قرار است که قرار است امروز (شنبه ۴ حمل) روند انتقال مواد اساسی برای ثبت نام‌های رأی دهنده‌‌گان به ولایات نیز آغاز شود. این روند نیاز شدیدی به تأمین امنیت دارد و اگر نیروهای امنیتی موفق به تضمین آن نشوند بن‌بست تازه‌یی فرا راه برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها سبز خواهد شد.
طرح امنیتی انتخابات
همزمان بااین، حکومت طرح امنیتی انتخابات را پس از نزدیک به شش ماه کار روی این طرح، نهایی ساخته است و در آینده نزدیک مراحل عملی شدن این طرح آغاز خواهند شد.
مسوولان در ریاست اجرایی گفته اند که به علت محرم بودن این طرح، بخش‌هایی از آن همه‌گانی نمی‌شوند، اما در این طرح به مراکز رأی‌دهی، روند ثبت نام‌های رأی‌ دهنده‌‌گان و روز انتخابات به‌گونۀ جدی توجه شده است.
بربنیاد اطلاعات داده شده، عملی شدن این طرح سه مرحله دارد. در مرحلۀ نخست مراکزی که با تهدید بلند روبه‌رو اند شناسایی می‌شوند و در آن بخش‌ها عملیات راه‌اندازی می‌شود.
در مرحلۀ دوم، در آن بخش‌هایی که تهدید بلند امنیتی دارند، نیروهای بیشتر جابه‌جا می‌شوند. مرحلۀ سوم این طرح شامل پشتیبانی ارتش از پولیس، اکمالات، آماده ساختن نیروها و در صورت نیاز جا‌به‌جا سازی نیروهای بیشتر است.
برگزاری انتخابات مصوون و موفق
در این حال، رییس ستاد ارتش امریکا می‌گوید که نیروهای امنیتی افغانستان مناطق عمده را که باید امنیت آن برای انتخابات سال روان تأمین شود، شناسایی کرده و برنامه دارند تا یک سلسله عملیات نظامی را برای آزادسازی آن مناطق از کنترل طالبان انجام دهند.
ژنرال جوزف دانفورد، رییس ستاد ارتش امریکا همچنان می‌گوید که برگزاری انتخابات «مصوون و موفق پارلمانی در سال روان و انتخابات ریاست‌جمهوری در سال آینده در افغانستان، فکتور عمده برای مشخص ساختن موفقیت استراتژی جدید جنگ ایالات متحده می‌باشد».
به گفتۀ آقای دانفورد، نیروهای امنیتی افغانستان در منطقه، ساحات عمدتاً پُر نفوسی را شناسایی کرده که آن مناطق در انتخابات و امنیت، تاثیرگذار بوده و ما باید طی زمان آن مناطق پُر نفوس را امن سازیم.
همچنان، مایکل فنزل، رییس برنامه‌های راهبردی نیروهای ایتلاف «برگزاری موفق، مصوون و با اعتبار انتخابات افغانستان را با اهمیت‌تر از زمان برگزاری انتخابات» عنوان کرده است.
او می‌گوید که تعویق انتخابات ممکن به مقامات فرصت بزرگتری بدهد تا تدابیر امنیتی را بیشتر ساخته و این اطمینان را ایجاد کنند که ناظرین انتخابات در تمام محلات حضور داشته باشند. به گفتۀ این جنرال امریکایی «هنوز سازماندهی‌های زیادی باقی‌مانده تا انجام شود».
اظهارات و تاکید این دو مقام ارشد نظامی امریکا بر شفافیت روند انتخابات در حالی صورت می‌گیرد که تدامیچی یاماموتو نمایندۀ ویژۀ ملل متحد در امور افغانستان در جریان سخنرانی‌اش در نشست شورای امنیت ملل متحد در مورد افغانستان، گفت که آماده‌گی‌های لازم برای برگزاری انتخابات در افغانستان صورت نگرفته است.
کمیشنران کمیسیون انتخابات موفق خواهند شد؟
برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی ترازوی برای سنجش توانایی مدیریتی و تخنیکی کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی گفته شده که زمینه را برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آماده می‌کند.
کمیشنران کمیسیون انتخابات در تقویمی اعلام کرده بودند که آنان آماده اند تا ماه سرطان امسال انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها را برگزار کنند، اما به تازه‌گی گفته اند که این انتخابات با چند ماه تأخیر برگزار خواهد شد.
با این وجود، بی‌باوری‌ها بر عملکرد و برنامه‌ریزی‌های کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی شدت گرفته و از همین حالا بخش زیادی از جریان‌های سیاسی، مدنی و شهروندان انتقاد دارند و آنان را به بی کفایتی و بی برنامه‌گی متهم می‌کنند. این وضعیت نشان‌گر آن است که کمیسیون انتخابات توانایی و درایت مدیریتی برگزاری انتخابات پارلمانی را ندارند و از همین حال روشن است که انتخابات پارلمانی اگر برگزار شود با افتضاح بیشتر از انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری روبه‌رو خواهد شد و بی‌باوری را به این روند بیشتر از پیش خواهد کرد. گذشت زمان این بی‌باوری‌ها را سبک و سنگین خواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.