سـالِ خونیـن برای رسـانه‌هـا نــــــی: از تداوم حمله به رسانه‌ها و خبرنگاران نگران هستیم

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ شنبه 9 جدی 1396 - ۰۸ جدی ۱۳۹۶

مسوولان در نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌ها آزاد افغانستان (نی)، روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری در کابل، گزارش سالانۀ این نهاد را با رسانه‌ها شریک ساخت.
در گزارش نهاد نی آمده است که سال ۲۰۱۷ میلادی، سال خونینی برای خبرنگاران و دست‌اندرکاران رسانه‌یی در افغانستان بوده است.
mandegar-3عبدالمجیب خلوتگر، رییس اجرایی «نی» می‌گوید که در سال ۲۰۱۷، ۱۴ خبرنگار و کارمند رسانه‌یی کشته شده‌، ۲۳ تن زخمی و ۲۱ تن لت‌وکوب شده‌اند.
به گفتۀ آقای خلوتگر، ۶۹ پروندۀ تهدید و تحقیر و ۱۴ پروندۀ سلبِ آزادی و توقیف خبرنگاران نیز امسال به ثبت رسیده است که مجموعاً رقم ثبت شدۀ خشونت در برابر خبرنگاران به ۱۴۱ مورد می‌رسد.
رییس اجرایی نی می‌گوید: «براساس این گزارش ۶۲ پروندۀ خشونت در برابر خبرنگاران به حکومت، ۴۲ پروندۀ دیگر به گروه‌های تروریستی طالبان و داعش، ۲۶ پرونده به افراد مسلح ناشناس و ۱۱ پروندۀ دیگر هم به کارفرمایان رسانه‌ها نسبت داده شده است.
آقای خلوتگر با اشاره به این‌که در سال ۲۰۱۷ میلادی تنها به ۴۳ پروندۀ خشونت در برابر خبرنگاران رسیده‌گی شده است، می‌افزاید: «بر بنیاد گزارش ما، برخورد محافظان ریاست‌جمهوری در یکی از برنامه‌های وزارت تحصیلات عالی که بانوی اول را همراهی می‌کردند، از درشت‌ترین برخوردهای تهدیدآمیز در برابر خبرنگاران گفته شده است؛ برخوردی که سبب شد تا نزدیک به ۲۰ خبرنگار نشر آن برنامه را تحریم کنند».
آقای خلوتگر می‌گوید که افزایش سرسام‌آور خشونت در سال ۲۰۱۶، یک صدمۀ بد برای آزادی بیان بوده و حکومت باید بیشترین تلاشس را در زمینۀ حفاظت و مصوونیت خبرنگاران انجام دهد.
خلوتگر بیان می‌دارد: «در جریان سال ۲۰۱۷ میلادی، حملات هدف‌مند بالای تأسیسات رسانه‌یی در کشور افزایش یافته است. پیش از این تروریستان با حمله بر تلویزیون ملی در ننگرهار و سپس بر رادیو تلویزیون خصوصی انعکاس در شهر جلال‌آباد، حمله بر تلویزیون شمشاد در کابل و حمله بر رادیو سرحد در ولایت غور، جامعۀ خبرنگاری در افغانستان را متأثر ساخته بود».
او از سازمان‌ها و کشورهای کمک کنندۀ افغانستان نیز می‌خواهد که در راستای وظایف و تعهدات بین‌المللی‌شان در زمینۀ آزادی بیان و رسانه‌ها، افغانستان را یاری کند.
سال ۲۰۱۷ میلادی در حالی از سوی نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان «خونین‌ترین» سال برای خبرنگاران گفته شده که صبح روز پنج‌شنبه، ساختمان خبرگزاری «صدای افغان»، آماج حملۀ تروریستی قرار گرفت که شماری از خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی نیز شامل کشته و زخمی شده‌گان این رویداد بودند.
رییس عمومی دفتر نی در یک بیانیۀ گفت: «آنچه در محل رویداد تروریستی در دفتر خبرگزاری صدای افغان به ملاحظه رسید، این بود که میان نیروهای امنیتی (پولیس و امنیت ملی) هم‌آهنگی لازم وجود نداشت. حکومت افغانستان باید برای جلوگیری از این چنین حملات، کارشیوۀ عملی را روی دست گرفته و نگذارد بیشتر از این؛ تروریستان با حمله بر تأسیسات رسانه‌یی به امیال شوم‌شان نایل آیند.»
به گفتۀ این مسوولان نی، سال ۲۰۱۷ میلادی دومین سال پی‌درپی خونین در برابر رسانه‌ها و خبرنگاران کشور رخم خورد.
مسوولان در دفتر حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان هم‌چنان به این باور اند که تداوم این وضعیت برای افغانستان نگران کننده است. آنان می‌گویند که اگر حکومت افغانستان نتواند جلو این گونه حملات هدف‌مند بر رسانه‌ها را بگیرد، سال آیندۀ میلادی نیز سال خونین برای رسانه‌های افغانستان خواهد بود.
گفتنی است که پیش از این، سازمان گزارش‌گران بدون مرز، افغانستانِ ۲۰۱۷ را سومین کشور خطرناک برای خبرنگاران خوانده بود. شماری از خبرنگاران نیز در حالی که از افزایش خشونت در بررابر خبرنگاران انتقاد می‌کنند، می‌گویند که ۲۰۱۷ از نظر دسترسی به اطلاعات هم سال بدی قلمداد می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.