رییس مبارزه با حوادث طبیعی بدخشان: احتمال فاجعۀ انسانی در بدخشان وجود دارد

- ۱۲ جدی ۱۳۹۱

رییس مبارزه با حوادث ولایت بدخشان می‌گوید که هم‌اکنون راه‌های ارتباطی دوازده ولسوالی این ولایت مسدود است و اگر به این مناطق مواد غذایی و البسه نرسد، احتمال وقوع فاجعۀ انسانی وجود دارد.
به گفتۀ او، همه‌ساله برف‌کوچ و حوادث طبیعی در بدخشان جان ده‌هاتن را می‌گیرد، اما به دلیل نبود تلیفون و وسایل ارتباطی، این حوادث از دید مردم و رسانه‌ها پنهان می‌ماند.
این اظهارات درحالی صورت می‌گیرد که به دنبال آتش‌سوزی و برف‌کوچ در دو منطقۀ بدخشان، شماری از نماینده‌گان مجلس و متنفذان محلی، مقام‌های بدخشان و حکومت مرکزی را به بی‌توجهی به زخمی‌های این رویداد متهم کرده‌اند.
دو روز پیش، برف‌کوچ در ولسوالی کوهستان راغ بدخشان، جان سه تن را گرفته و شش تن دیگر را زخمی ساخته است.
دوازده روز پیش از این، در نتیجۀ آتش‌سوزیی در این ولایت، ۱۳ تن به شدت زخم برداشته‌اند.
آتش‌سوزی بر اثر انفجار بالون گاز در یک مدرسه، در روستای یاسیچ ولسوالی یاوانِ راغ، صورت گرفته است؛ اما مقام‌های بدخشان دو روز پیش، از این رویداد آگاه شده‌اند.
عبدالمعروف راسخ، سخنگوی والی بدخشان در مورد این آتش‌سوزی به روزنامۀ ماندگار گفت: «این آتش‌سوزی دو روز پیش رخ داده و شخص والی بعد از تماس با وزارت دفاع، دو هلی‌کوپتر را از مرکز خواسته‌ تا زخمی‌های این رویداد را انتقال بدهند».
اما مولانا حفیظ‌ الرحمان، رییس شورای علمای بدخشان روز دوشنبه به روزنامۀ ماندگار گفت، این آتش‌سوزی دست‌کم ده روز پیش رخ داده است؛ اما با وجود تماس‌های پی‌هم، نتوانسته‌اند مقامات محلی را وادارند تا زودتر زمینه انتفال زخمی‌ها را به مرکز ولایت، فراهم سازند.
او افزود: «هر قدر که اصرار کردیم کسی صدای ما را نشنید و هیچ کسی حاضر نشد، کمک کند».
رییس شورای علمای بدخشان که خود به محل رویداد رفته و زخمی‌ها را از نزدیک دیده، وضعیت صحی نه تن را بسیار وخیم ‌خوانده و خواهان توجه جدی حکومت و مقام‌های مسوول به آن‌ها شده است.
در این حال، امان‌الله پیمان، نماینده مردم بدخشان در مجلس، از والی بدخشان و حکومت مرکزی به دلیل بی‌توجهی به مردم این ولایت به شدت انتقاد کرده گفت: این آتش‌سوزی چندین روز پیش صورت گرفته و مقام‌های حکومتی هیچ‌گونه آگاهی‌یی از این رویداد نداشته اند و کاملاً بی‌خبر بوده‌اند.
او افزود: «شخصاً با وزیر دفاع صحبت کرده‌ام و زمینه ارسال هلی‌کوپتر را به محل فراهم ساخته‌ام».
او در بخش دیگری از سخنان خود گفت، حکومت مرکزی از مردم کابل خبر ندارد  که چه حال دارند، چه برسد به این‌که به بدخشان کمک ارسال نماید و یا در غم مردم بدخشان باشد.
همچنان دوکتور عبدی، رییس شفاخانه مرکزی فیض‌آباد، از وخیم‌بودن وضعیت صحی زخمی‌های آتش‌سوزی اخیر حرف زده گفت.»میزان سوخته‌گی زخمی‌ها بالا بوده و زمینۀ تداوی‌شان در شفاخانۀ فیض‌آباد ممکن نیست».
به باور آقای عبدی، قربانیان این رویداد به مراکز صحی بسیار دیر رسانیده شده‌اند و فعلاً داکتران شفاخانه مرکزی فیض‌آباد، نمی‌توانند این قربانیان را به درستی معالجه نمایند و برای معالجه درست، آن‌ها باید به یک شفاخانه مجهز و بهتر به پایتخت فرستاده شوند.
«احتمال فاجعۀ انسانی»
ثناءالله امیری، رییس اداره مبارزه با حوادث طبیعی بدخشان، نگرانی خود را از وضعیت این ولایت ابراز داشته گفت: هم‌اکنون راه ارتباطی دست‌کم دوازده ولسوالی این ولایت مسدود است و با توجه به برف سنگین و نبود امکانات، تا بهار سال آینده این راه‌ها بسته خواهد ماند. گمان می‌رود در صورت نرسیدن مواد غذایی، البسه و دارو به این مناطق، فاجعه انسانی وحشت‌ناکی رخ بدهد».
سال‌ گذشته نیز برف‌کوچ در بدخشان جان چندین تن را گرفته بود.
او افزود: «برف و توفان، همه ساله در بدخشان جان بسیاری را می‌گیرد و بسیاری از این رویدادها، از دید رسانه‌ها پنهان می‌مانند. دورافتاده‌گی مناطق، مسدودشدن راه‌ها بر اثر برف‌باری‌های سنگین و سرازیر شدنِ برف‌کوچ‌ها، نبود ارتباط‌های تلفنی و نرسیدن فریاد مردم به گوش مسوولان امور، سبب فاجعه‌های انسانی مرگ‌باری می‌شوند که اکثراً پنهان و ناشناخته می‌مانند».
همزمان باشنده‌گان ولایت بدخشان، از کم‌کاری مسوولان محلی شکایت کرده و گفته‌اند حکومت برای پیش‌گیری از رویدادهای طبیعی وحفظ جانِ شهروندان این ولایت و جلوگیری از مسدود شدن راه‌ها هیچ‌گونه برنامه‌یی ندارد و احساس مسوولیتی نمی‌کند

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.