بزرگترین نمایشگاه کتاب در دانشگاه کابل

گزارشگر:هارون مجیدی/ دوشنبه 3 ثور 1397 - ۰۲ ثور ۱۳۹۷

دیروز دانشگاه کابل گواه برگزاری بزرگترین نمایشگاه کتاب ناشران ایران و افغانستان بود.
در نخستین روز برگزاری این نمایشگاه شماری زیادی از فرهنگیان، پژوهشگران، دانشجویان و استادان دانشگاه افغانستان و ایران اشتراک کرده بودند. درِ mandegar-3این نمایشگاه در شش روز برای عموم گشوده خواهد بود.
هدف راه‌اندازی این نمایشگاه، تقویت روابط فرهنگی میان تهران و کابل گفته شده است.
در این نمایشگاه، ۷۰ ناشر ایرانی و ۴۰ ناشر افغانستانی حدود ۲۵۰۰۰ عنوان کتاب را به نمایش گذاشته اند.
کتاب‌های این نمایشگاه بیشتر تخصصی و دانشگاهی اند و در حوزه‌های ادبیات، دینی، فلسفه، تاریخ، مهندسی و ادبیات کودک است.
تقویت روابط دوستانه
محمداشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی در پیامی به مراسم افتتاح این نمایشگاه ضمن قدردانی از نویسنده‌گان کشور گفته است: «برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها گامی موثر برای آشنایی بیشترجوانان با فرهنگ اسلامی است».
به گفتۀ رییس حکومت وحدت ملی: «جوانان بیش از هر زمانی به مطالعه کتاب‌های دینی و آثار نویسنده‌گان اسلام نیاز دارند تا به افکار خطرناک و افراطی آمیخته نگردند.»
در این حال، سرور دانش معاون دوم ریاست حکومت وحدت که در برنامۀ افتتاح این نمایشگاه صحبت می‌کرد، گفت: «فعالیت‌های مثبت فرهنگی و برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها نقش مهم و سازنده‌یی را در تقویت هرچه بیشتر روابط دوستانه کشورهای افغانستان و ایران ایفا می‌کند.»
اقتدار در تنوع و چندگانه‌گی
سرور دانش در ادامۀ سخنانش با اشاره به خاستگاه و پیشینۀ علوم اسلامی گفت که اگرچه در تاریخ اسلام گروه‌هایی بوده اند که با تفسیر بسیار خشک از اسلام کوشش کرده اند که یک مرز غیر قابل عبور بین خود و غیر ایجاد کنند، ولی اسلام واقعی در تئوری و عمل غیر از این بوده است.
او گفت اسلام دین مدارا، رواداری، تساهل، اعتدال و میانه‌روی است و به ویژگی کثرت گرایی در عین تقویت وحدت و یگانه‌گی تأکید دارد. به گفته وی اسلام دین حذف و انحصار و یا اکراه و تحمیل نیست. اسلام دین آزادی و تعامل بین ملت ها و فرهنگ ها و دین تساهل دینی و مذهبی است.
آقای دانش با توجه به وضعیت موجود در کشور های اسلامی و به ویژه افغانستان گفت: جای شگفتی است که امروز در میان مسلمانان گروه‌های افراطی همانند داعش و امثال آن ظهور می کنند که هیچ نوع مدارا و تحمل را برنتافته و غیر از خود، همه فرقه‌های دیگر مسلمانان را تکفیر می‌کنند و همه انسان‌های دیگر و پیروان سایر ادیان را دشمن می‌پندارند.
معاون دوم ریاست حکومت وحدت ملی با اشاره به اینکه در افغانستان کنونی افکار افراطی داعشی و مانند آن در میان مردم ما جایگاهی ندارد، گفت: عده اندکی که فریب خارجیان را خورده اند و به دلایل مختلف به گرایش‌های افراطی و گروه‌های تروریستی رو آورده اند، نمی‌توانند از مردم افغانستان نماینده‌گی کنند.
به گفتۀ او مردم افغانستان تفکر داعشی و هر نوع تفکر افراطی را بیگانه از روح اسلام و فرهنگ اسلامی دانسته، تنوع و تکثر را هم در نظام سیاسی و حقوقی خود و هم در ترکیب اجتماعی، فرهنگی، زبانی و قومی خود پذیرفته و به آن احترام قایل است و توان‌مندی و اقتدار و یگانه‌گی خود را در تنوع و چندگانه‌گی خود می‌داند.
گفتنی است که سخنرانان دیگر این برنامۀ افتتاح بزرگترین نمایشگاه کتاب در دانشگاه کابل، برگسترش روابط علمی و فرهنگی بین دو کشور افغانستان و ایران تأکید ورزیده و برگزاری نشست‌های علمی و فرهنگی مشترک را زمینه ساز تقویت روابط و مناسبات حسنه هردو کشور عنوان کردند.
حاشیه‌های نمایشگاه کتاب
این نمایشگاه همراه با حاشیه‌هایی نیز بود. در دم ورود به بخشی که چادرهای این نمایشگاه گذاشته بود، پولیس ضد شورش حضور داشتند. این حضور بیشتر حالتی از تظاهرات نامسالمت آمیز را به تصویر می‌کشد و از حال و هوای فرهنگی بودن آن می‌کاست.
شماری از حضور یافته‌گان در این نمایشگاه می‌گفتند، با آن که مسوولان در وزارت داخله بارها به مسلکی شدن نیروهای پولیس تأکید دارند، اما حضور و برخورد پولیس در این نمایشگاه نمایانگر برخورد غیر حرفه‌یی پولیس است.
همزمان بااین، نیروهای امنیتی و محافظان سرور دانش، معاون دوم ریاست حکومت وحدت ملی با اشتراک کننده‌گان و خبرنگاران حضور یافته‌گان در این نمایشگاه، بد رفتاری می‌کردند. محافظان آقای دانش با برخورد خشونت‌آمیز مانع حضور دانشجویان و خبرنگاران در این نمایشگاه می‎شدند.
در کنار این، از ساعت شروع رسمی این نمایشگاه تا پایان روز نخست آن،
یک دانشجوی دانشگاه کابل برگهٔ اعتراضی را با خود حمل می‌کرد و فریاد می‌زد که برای شهروندان افغانستان در ایران اجازهٔ فراگیری آموزش داده نمی‌شود.
هر چند نیروهای امنیتی و محافظان سرور دانش مانع حضور این دانشجو در چادر نمایشگاه که در ساعات آغازین آن مسوولان دولت افغانستان و ایران حضور داشتند، می‌شدند اما این معترض با مقاومت تمام فریادهای اعتراض خود را بیشتر می‌ساخت تا مگر صدایش به گوش مسوولان هر دو کشور برسد.
به گفتهٔ این دانشجوی معترض، ایرانیان به جای راه‌اندازی نمایشگاه کتاب در کابل، به مهاجران افغانستانی در آن کشور اجازهٔ کسب تعلیم بدهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.