حضور مردم در مراکز ثبت نام رای‌دهنده‌گان همچنان کمرنگ است

گزارشگر:ناجیه نوری/ سه شنبه 4 ثور 1397 - ۰۳ ثور ۱۳۹۷

پس از آغاز ثبت نام‌رای‌دهنده‌گان به تاریخ ۲۵ حمل/ فروردین سال روان که حدود دو هفته از آن می‌گذرد، تاکنون کمتر از صدهزار نفر ثبت نام کرده اند.
با آن‌که کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد که با گذشت بیش از یک هفته از آغاز روند ثبت نام رای دهندگان، در سراسر کشور بیش از ۱۵۸ هزار نفر mandegar-3ثبت نام کرده‌اند؛ اما یک منبع در کمیسیون انتخابات به روزنامه ماندگار گفته است که از آغاز ثبت نام تاکنون فقط ۱۰۰ صدهزار نفر ثبت نام کرده اند.
گفته می‌شود که از آغاز ثبت نام تاکنون در بعضی از مراکز ثبت نام حتا یک نفر هم ثبت نام نکرده است و در بسیاری از مراکز شاید ده تا بیست نفر برای ثبت نام مراجعه کرده باشند.
شماری از شهروندان کابل که روزنامه ماندگار با آنان مصاحبه کرده است، گفته اند که در پروسه ثبت نام و انتخابات شرکت نمی‌کنند و دلیل آن را فساد روزافزون درون حکومت، معامله‌گری‌ها نماینده‌گان مجلس فعلی و بی‌تفاوتی حکومت در برابر افزایش فقر و ناامنی عنوان می‌کنند.
و اما مردم دلیل اصلی عدم حضور شان در روند ثبت نام را تقلبات انجام شده توسط کمیشنران سابق کمیسیون انتخابات در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۳ عنوان می‌کنند.
تقلبات و تخلفات گسترده و سازمان یافته‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۳، که توسط کمیشنران کمیسیون انتخابات و حکومت حامد کرزی انجام شده بود، افغانستان را تا لبه تجزیه به پیش برد و در نهایت با پا در میانی جان‌کری وزیر خارجه اسبق امریکا با حضور دو نامزد پیشتاز در انتخابات ( داکترعبدالله و محمد اشرف‌غنی) حکومت وحدت ملی تشکیل شد؛ اما تشکیل حکومت وحدت ملی نتوانست قناعت مردم را فراهم کند و هر روز بی‌اعتمادی نسبت به حکومت و ارگ نیشنان افزایش یافت.
شهروندان شهر کابل به روزنامه ماندگار می‌گویند: مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۳ به گونه گسترده و چشم‌گیر شرکت کردند؛ اما سرنوشت ریاست‌جمهوری و حکومت افغانستان را رای مردم نه، بل تصمیم امریکا تعیین کرد و امریکایی‌ها به خواست خود اشرف‌غنی را به عنوان رییس‌جمهور بر مردم افغانستان تحمیل کردند و نتیجه آرای مردم نادیده گرفته شد.
به گفته آنان: وقتی سرنوشت انتخابات ما را تقلب، تخلف و امریکا مشخص می‌کند، دیگر چه نیازی به شرکت مردم در انتخابات و اصلاً چه نیازی به برگزاری انتخابات و متحمل شدن هزنیه هستیم.
این شهروندان تاکید دارند که حکومت برای برگشتاندن اعتماد مردم نسبت به یک انتخابات شفاف و به دور از تقلب باید تذکره‌های برقی را توزیع می‌کرد نه کرد؛ بنابراین اکنون باید برای جلب اعتماد مردم یک راه‌کار جدید را ارایه کند که مورد قبول مردم باشد و مردم بتواند به آن اعتما کند، در غیر آن حضور مردم همان طور که در روند ثبت نام کمرنگ است، در پروسه انتخابات نیز کمرنگ و بسیار ناچیز خواهد بود.
بی‌علاقه‌گی مردم نسبت به روند ثبت نام سبب نگرانی مقامت حکومتی شده است.
داکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی اعلام کرد که در صورت شکست روند ثبت نام رای‌دهندگان در افغانستان وضعیت سیاسی با چالش روبرو خواهد شد.
داکتر عبدالله با اشاره به این که جنجال‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۴ ریاست جمهوری افغانستان باعث «بی‌اعتمادی» مردم به نهادهای انتخاباتی شده گفت که ثبت نام رای دهندگان «بهترین روش برای جلوگیری از تقلب گسترده دانسته شده و تمام نهادهای داخلی و بین المللی انتخابات، همچنین متخصصان انتخاباتی این روش را برای جلوگیری از تقلب گسترده توصیه کرده‌اند»
با این حال حکومت در تازه‌ترین اقدام خود برای تشویق مردم برای ثبت نام در یک فهرست از قبل ترتیب شده، هر وزارت‌خانه را برای یک روز تعطیل اعلام کرده تا کارمندان آن بتوانند در روند ثبت نام شرکت کنند؛ اما از این ناحی هم نگرانی وجود دارد که از کجا معلوم کارمندان وزارت‌خانه‌ها دراین روز به مراکز ثبت نام رفته و ثبت نام کنند.
و اما در تازه‌ترین مورد حمله انتحاری روز یک‌شبنه هفته روان در یکی از مراکز ثبت و احوال نفوس در شهر کابل چالش دیگری‌ست که بدون شک روی روند ثبت نام رای‌دهنده‌گان تاثیر منفی خواهد گذاشت.
اکنون دیده شود که حکومت برای تأمین امنیت ثبت نام‌کننده‌گان و تشویق آنان برای شرکت در روند ثبت نام، برنامه‌ی روی دست خواهد گرفت و یا با گذشت از این مساله همان طور که تحلیل‌گران سیاسی می‌گویند، عمداً زمینه تقلب و تخلف را مانند انتخابات‌های گذشته فراهم خواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.