دومین انفجار در یکی از مراکز ثبت نام رای‌دهنده‌گان

گزارشگر:ناجیه نوری/ دوشنبه 10 ثور 1397 - ۰۹ ثور ۱۳۹۷

انفجار در نزدیکی یکی از مراکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان در شهر جلال‌آباد مرکز ولایت ننگرهار چند زخمی برجای گذاشت.
در این انفجار که ناشی از مواد منفجره جاسازی شده در یک موترسایکل سه چرخ(ریکشا) در نزدیکی یکی از مراکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان در شهر جلال‌آباد mandegar-3بوده است، ۶ غیرنظامی و یک پولیس زخمی شده‌اند. گفته می‌شود درمیان زخمی‌ها کودکان نیز شامل‌اند.
انعام‌الله میاخیل سخن‌گوی ریاست صحت عامۀ ننگرهار می‌گوید، زخمیان این رویداد که شامل ۶ کودک و یک پولیس می‌شود، به شفاخانۀ حوزه‌یی شهر جلال‌آباد انتقال داده شده‌اند.
دفتر سخن‌گوی والی ننگرهار در یک خبرنامه گفته که این انفجار ساعت ۱۲:۲۰ دقیقه ظهر امروز/ دیروز یک‌شنبه ۹ ثور/ اردبیهشت در ناحیه چهار صورت گرفته که از اثر آن ۶ تن زخمی شدند.
خبرنامه وقوع این انفجار در یک مرکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان را رد کرده و یادآورشده که این انفجار در نزدیکی یک مسجد صورت گرفته است.
اما شاهدان عینی رویداد گفته اند که از این مسجد به عنوان مرکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان استفاده می‌شود و انفجار در نزدیکی این مسجد و مرکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان صورت گرفته است.
شاهدان عینی به رسانه‌ها گفته اند که در این رویداد بیشتر از ۱۰ تن زخمی شده‌اند.
این درحالی‌ست که چند روز پیش یک فرد انتحار کننده مواد همراه خود را در یک مرکز ثبت احوال نفوس در غرب کابل که گفته می‌شود مرکز ثبت نام رای‌دهنده‌گان نیز بوده است، منفحر کرد.
در این حمله انتحاری بیش از ۵۰ نفر کشته و بیش از ۱۱۲ نفر زخمی شدند.
این درحالی‌ست که پنجشنبه هفته گذشته سفیر امریکا در دیدار با روزنامه نگاران افغانستان با اشاره به نگرانی‌ها از برگزاری و تأمین امنیت انتخابات گفته که من در جریان صحبت‌هایی که با گروه‌های مختلف داشتم، از نگرانی‌ها در رابطه به امنیت برگزاری انتخابات سخن زدند.
او اما تاکید کرد: در نشستی که با برخی از مسوولان ارشد دولت افغانستان داشتم، آنان حمایت و آمادگی لازم را در رابطه به برگزاری انتخابات اعلام داشتند.
به باور سفیر امریکا در افغانستان: انتخابات و روند صلح مربوط به شهروندان افغانستان می‌شود و مسوولیت آنان است تا رسیدگی لازم را دررابطه به موارد داشته باشند.
و اما این حملات در حالی صورت می‌گیرد که طالبان پس از اعلام زمان ثبت نام رای‌دهنده‌گان به مردم هشدار دادند که از رفتن به مراکز ثبت نام خود داری کنند.
با‌آن‌که حکومت افغانستان از طالبان خواستند تا در روند ثبت نام شرکت کرده و از آنان خواسته بود تا در انتخابات خود را نامزد کرده و در این روند شرکت کنند؛ اما طالبان با رد این پیشنهاد به مردم هشدار دادند که از رفتن به مراکز ثبت نام خودداری کنند.
اما این رویدادها چقدر می‌تواند بر روند ثبت نام رای‌دهنده‌گان که با گندی مواجه است و مردم علاقه چندانی برای ثبت نام ندارند، تاثیر خواهد بگذارد؟
شماری از آگاهان سیاسی و نماینده‌گان مجلس در واکنش به این رویدادها می‌گویند: مقصر اصلی حکومت است، چون نمی‌خواهد انتخابات برگزار شود؛ بنابراین نسبت به تامین امنیت مراکز ثبت نام بی‌توجه است.
به گفته آنان: اگر حکومت اراده‌ی برای برگزاری انتخابات داشته باشد، پس باید امنیت مراکز ثبت نام رای‌دهنده‌گان را جدی گرفته و به نیروهای امنیتی دستور دهد که امنیت این مراکز را در دستور کار خود قرار دهند که متاسفانه چنین نشد و ما شاهد رویدادهای خونین هستیم.
آنان تاکید دارند که اگر امنیت مراکز ثبت نام تامین نشود، بدون شک حضور مردم در روند ثبت نام از چیزی که است کم‌تر خواهد شد و در نهایت زمینه برای تقلب و تخلف فراهم خواهد شد، موردی که حکومت و ارگ‌نشینان خواهان آن است و به همین دلیل نسبت به تامین امنیت مراکز ثبت نام بی‌توجه اند.
این تحلیل‌گران می‌گویند: حکومت عمداً امنیت مراکز ثبت نام را تامین نمی‌کنند تا مردم در روند ثبت نام شرکت نکنند تااین‌که زمینه تقلب و تخلف برای اعضای کمیسیون انتخابات فراهم شود و در نهایت افراد وابسته به ارگ وارد پارلمان شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.