طالبان: اگر یک عسکر امریکایی باقی بماند اقدمات خصمانه ادامه می‌یابد

- ۱۷ جدی ۱۳۹۱

طالبان نسبت به طولانی شدن جنگ در افغانستان در صورت باقی‌ماندن نیروهای خارجی پس از سال ۲۰۱۴ میلادی هشدار داد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا و حامد کرزی رییس جمهوری کشور در روزهای آینده در امریکا درباره معاهده امنیتی بلند مدت میان دو کشور و باقی ماندن نیروهای امریکایی در افغانستان که جزو عالی‌ترین و مهمترین دستور کارشان محسوب می‌شود، به بحث می‌پردازند.
طالبان در بیانیه‌یی اعلام کردند: چنانچه امریکا بخواهد تعداد کمی یا زیادی از نیروهای خود را در افغانستان باقی بگذارد این امر به معنای جنگ است. در صورتی که دولت کرزی با حضور حتی یک سرباز امریکایی پس از سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان موافقت کنند، آن‌ها مسوول تمام اقدامات خصمانه بعدی، تلفات و تخریب‌ها خواهند بود.
بر اساس آخرین گزارش‌های رسانه‌یی، وزارت دفاع امریکا خود را آماده کرد تا حدود ۳۰۰۰ تا ۹ هزار نیروی امریکایی را در افغانستان و برای مقابله با شبه‌نظامیان القاعده باقی بگذارد.
لئون پانه‌تا، وزیر دفاع امریکا اعلام کرده است که کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان با هدف مقابله و جلوگیری از پیشروی القاعده است؛ شبه‌نظامیانی که در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی افغانستان را تحت کنترل داشتند.
نیروهای امریکایی همچنین به آموزش نیروهای پولیس و ارتش افغانستان که آماده به دست گرفتن کنترل امنیتی افغانستان هستند، ادامه می‌دهند.
روزنامه وال استریت ژورنال طی روزهای گذشته با انتشار گزارشی نوشت: جنرال جان آلن، فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان نیز پیشتر پیشنهاد داده بود تا ۱۵ هزار سرباز امریکایی در افغانستان بمانند و این برنامه جدید به معنای لغو برنامه‌یی برای ایجاد پست‌های دیپلماتیک در سراسر افغانستان خواهد بود.
این روزنامه در ادامه گزارش داد، سربازان کمتر به معنای افزایش اتکای امریکا بر هواپیماهای بدون سرنشین به منظور کنترل و هدف قرار دادن شبه‌نظامیان است.
ائتلاف ناتو در سال ۲۰۱۲ میلادی تعداد ۳۰ هزار تن از نیروهای خود را از افغانستان خارج کرد و قصد دارد تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی ماموریت نظامی خود را در این کشور به پایان برساند.
در حالی که دولت کابل میانجیگرانی را برای انجام «مذاکرات صلح باز» با طالبان منصوب کرده، ۱۰۰ هزار نیروی بین‌المللی همچنان در افغانستان حضور دارند و مسوولیت آموزش نیروهای پولیس و ارتش این کشور را که به تدریج در حال به دست گرفتن کنترل امنیتی افغانستان هستند، بر عهده دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.