در جـریان جنـگ و آتـش بـس- دها کشته و زخمی در یک بیست و چهار ساعت

گزارشگر:یک شنبه 3 سرطان 1397 - ۰۲ سرطان ۱۳۹۷

در حالی که دولت در تلاش ایجاد مناطق امن برای طالبان است و ولایت پکتیا در حال حاضر به عنوان یکی از چنین مراکزی شناخته شده است و نیز آتش بس یک جانبه از جانب دولت ادامه دارد طالبان همچنان بر جنگ ها و حمله های شان ادامه می دهند و نیروهای دولتی هم در عین حال طالبان را هدف mandegar-3می گیرند. دها تن از هر دو طرف فقط در بیست و چهار ساعت گذشته کشته شدند. این گزارش فقط به چند مورد حمله دو طرف توجه کرده است:
مسؤولان ارتش در شمال می‌گویند که نیروهای امنیتی، ۱۷ طالب مسلح ضد دولت را به شمول به یک فرمان‌ده قطعۀ سرخ شان در ولایت فاریاب کشته‌اند.
محمد حنیف رضایی، سخن‌گوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین در شمال کشور می‌گوید که طی ۲۴ ساعت گذشته، نیروهای امنیتی، چندین حمله زمینی و هوایی را در ولایت فاریاب راه‌اندازی کرده‌اند.
به اساس اطلاعات آقای رضایی، ولسوالی‌های خواجه‌ سبزپوش، شرین‌تگاب و غورماچ فاریاب از جمله ولسوالی‌های هستند که شاهد درگیری نیروهای امنیتی با گروه طالبان بوده‌اند.
سخن‌گوی قول اردوی ۲۰۹ خاطر نشان می‌سازد که در بین کشته شده‌گان، ملارحیم، فرمان‌ده قطعۀ سرخ گروه طالبان و در بین زخمی شده‌گان، ملا قادر، قاضی طالبان نیز شامل‌است.
گزارش‌ها از ولایت قندهار می‌رسانند که پس از چاشت دیروز شنبه، ولسوالی سپین‎‌ بولدک آن ولایت شاهد یک انفجار بوده‌است.
مسؤولان امنیتی در ولسوالی سپین‌بولدک قندهار گفته که انفجار ناشی از ماین جاسازی بوده که حوالی ساعت ۲ پس از چاشت ام‌روز انفجار نبوده‌است.
به اساس اطلاعات به دست آمده از ولایت قندهار، ماین در یک یک موتر جاسازی گردیده بوده‌است که انفجار نموده‌است.
مسؤولان امنیتی گفته که در انفجار صورت گرفته، یک تن کشته و سه تن دیگر زخمی شده‌اند.
اطلاعات موثق می‌رسانند که تمام قربانیان این روی‌داد افراد ملکی بوده‌‍اند..
قندهار در جنوب افغانستان از جمله ولایت‌های است که گروه طالبان حضور فعال داشته و هرازگاهی دست به حمله‌های انتحاری و انفجاری می‌زنند.
این درحالی‌ست که نیروهای امنیتی در جریان ۲۴ ساعت گذشته(جمعه و شنبه)، عملیات‌های را در پاسخ به حمله‌های طالبان در ولسوالی خاک‌ریزی قندهار راه‌اندازی کرده بوده‌اند.
وزارت دفاع افغانستان گفته بود که در آن عملیات، بیش ز ۳۰ طالب مسلح کشته و زخمی گردیدند.
در عین زمان به اساس یک خبر دیگر، یک انفجار دیگر در یکی از مراکز ثبت‌نام رای‌دهنده‌گان در ولسوالی بغلان مرکزی ولایت بغلان رخ داده که در آن یک پولیس جان باخته و دو تن دیگر زخمی شده‌اند.

حمله بالای کاروان والی پکتیا
به اساس یک گزارش از ولایت پکتیا دیروز طالبان بالای کاروان والی آن ولایت در مسیر راۀ کابل- پکتیا حمله کرده اند.
دفتر مطبوعاتی والی پکتیا این خبر را تایید می‌کند و می‌گوید، زمانی که شمیم کتوازی، والی پکتیا از کابل روانۀ آن ولایت بوده، در ولایت لوگر هدف حمله تروریستی قرار گفته‌‎است.
به اساس خبرنامه، حمله مخالفان مسلح با مقاومت شدید آقای کتوازی و نگه‌‎بانان وی روبرو شده و وی از حمله مسلحانه جان به سلامت برده‌است.
خبرنامه در عین زمان، خبرهای زخمی شدن شدن والی پکتیا را رد کرده‌است.
این درحالی‌ست که گزارش‌های در رسانه‌های اجتماعی به نشر رسیدند که گویا والی پکتیا در حمله مخالفان مسلح شدیدا زخمی شده‌است.
تا هنوز گروه‌های مخالف مسلح ضد دولت در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند.
گفتنی‌ست که شمیم کتوازی، والی پکتیا در این اواخر عملیات بر ضد گروه طالبان و جنگ‌جویان پاکستانی در نزدیک مرز بین افغانستان و پاکستان راه‌اندازی کرده‌اند.
به اساس آمار، مخالفان مسلح ضد دولت و جنگ‌جویان پاکستانی نیز تلفاتی در عملیات‌ها داشته و احتمال می‌رود که حمله بالای کاروان والی پکتیا نیز کار گروه طالبان باشد.

به اساس یک گزارش دیگر میدان شهر(پژواک، ۲سرطان ۹۷): در اثر اصابت راکت در میدان شهر مرکز ولایت میدان وردک، ۱۰ فرد ملکی کشته و زخمی شده اند.
شریف الله هوتک عضو شورای ولایتی این ولایت، به تاریخ ۲سرطان، به آژانس خبری پژواک گفت که طالبان مسلح، عصر روز گذشته بر میدان شهر راکت ها را شلیک کرده اند که منتج به کشته شدن ۲ فرد ملکی و جراحات ۹ تن دیگر شده است.
عطاالله باشنده میدان شهر، به پژواک گفت که سه مرمی هاوان، در میدان شهر اصابت نموده است.
به قول وی، یک مرمی درمقابل ورکشاپ تخنیکی اصابت نموده، که یک مستری درآن کشته و سه فرد عادی دیگر زخمی شده اند.
وی افزود که مرمی دیگر نیز در بازار اصابت نموده که شماری مردم در آن کشته و زخمی شده اند.
در همین حال شمارى از باشنده گان ولسوالى خواجه سبزپوش ولایت فاریاب میگویند که اگر تا فردا برای نجات مسئولین محاصره شده در ولسوالى اقدام نشود، تمام ادارات و موسسات را می بندند.
شماری از جوانان، متنفذین و بیجا شده گان ولسوالی خواجه سبزپوش، عصر امروز در شهر میمنه در برابر دفتر ولایت فاریاب تجمع نموده، به حکومت محلی و مرکزی هشدار دادند که اگر تا فردا ساعت ١٠ مسئولین و نیروهای محاصره شده در مرکز ولسوالی نجات نیابند، عملیات تصفیوی برضد مخالفین مسلح راه اندازی نشود، شاهراه میمنه – جوزجان باز نگردد، آنان فردا اجتماع بزرگی را تشکیل داده، تمام ادارات محلی و موسسات را می بندند و در جاده های شهر خیمه تحصن برپا می کنند.
آنان گفتند که دو شب پیش، یک پایگاه و چهار پوسته اردوی ملی در ولسوالی خواجه سبزپوش که در ده کیلومتری شهر میمنه موقعیت داشت، به دست طالبان سقوط کرد، حدود ٣٠ سرباز کشته، زخمی، اسیر و لادرک شدند، به کمک شان نیرو فرستاده نشد، که این امر باعث دلسردی سایر نیروهای امنیتی و خیزش های مردمی شده، مواضع شان را ترک و در شهر میمنه جابجا شدند.
اکنون ولسوال و قوماندان امنیه محل با ١۵٠ سرباز در ساختمان ولسوالی و قوماندانی از سه روز بدینسو محاصره هستند، باید هرچه عاجل به کمک شان نیرو فرستاده شود؛ در غیر آن اگر کشته شوند، انتقام عزیزان شانرا از مقام های محلی می گیرند.
مظاهر کننده گان، رهبران حکومت مرکزی را متهم کردند بخاطر اینکه نیروی های مقاومتگر و ضد طالبان سرکوب شوند، فاریاب را با تروریستان معامله کرده اند، حدود ده ولسوالی را قصداً در معرض سقوط قرار دادند که اکنون صرف تعمیر ولسوالی و قوماندانی ها در کنترول دولت؛ اما در محاصره مخالفین قرار دارند.
به گفتۀ معترضان، بیش از ٣٠٠ عراده تانک با صدها نیروی مجهز که به منظور راه‌اندازی عملیات و بازگشایی شاهراه میمنه – جوزجان از مرکز آمده اند، از دو هفته بدینسو در ولسوالی دولت آباد افتاده اند، شاهراه در دست مخالفین و ولسوالی ها محاصره؛ اما این نیروها وارد عمل نمى شوند و این امر بیانگر آن است که دولت مرکزی پلان معاملۀ فاریاب را دارد و میخواهد فرزندانش کشته شوند.
معترضان می گویند: «سربازانی که در خط مقدم جبهه می جنگند، فرزندان اشرف غنی و عبدالله نیستند؛ از اینرو پروای تلفات نیروهای امنیتی را ندارند و به حمایت شان اقدام نمی کنند.»
در اجتماع معترضان، پیام حمایتی نظام الدین قیصاری نماینده خاص جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری در امور نیروهای خیزش مردمی مطرح شده و او نیز در پیامش تاکید کرده است که اگر دولت تا فردا نیروهای گیرمانده در خواجه سبزپوش را نجات ندهد و شاهراه میمنه – جوزجان را باز نکند، در جمع معترضین می پیوندد و دفاتر و ادارات را تا بر آورده شدن خواسته های برحق شان می بندند.
در ختم اجتماع، شماری از نماینده گان معترضین در مقر لوای اول قول اردوی ٢٠٩ شاهین رفته، با قوماندان و مقام های امنیتی فاریاب وارد گفتگو شدند که جلسه تا ساعت ۶ عصر ادامه داشت.
جنرال امان الله مبین قوماندان قول اردوی ٢٠٩ شاهین، به نماینده گان احزاب سیاسی و معترضین وعده سپرده است که شاهراه میمنه- جوزجان را باز نموده، نیروهای محاصره شده در خواجه سبزپوش را نجات و به طالبان درس فراموش ناشدنی خواهند داد.
این درحالیست که دیروز شایعات حمله گستردۀ طالبان بالای شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب وجود داشت. مسئولین احزاب جنبش و جمعیت، شورای ولایتی، جامعه مدنی و شورای محاسن سفیدان، نشست اضطراری برگذار کردند و با رئیس امنیت ملی فاریاب نگرانی شان را از محاصره نیروهای دولتی در خواجه سبزپوش، مسدود بودن شاهراه و حمله احتمالی طالبان در شهر میمنه، ابراز کرده گفتند که در صورت ضرورت، تمام ادارات محلی و موسسات را می بندند و در جاده های شهر خیمه تحصن برپا می کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.