اعضای شورای ولایتی هرات: مواد مخدر به قدرت طالبان می‌افزاید

- ۱۸ جدی ۱۳۹۱

شماری از اعضای شورای ولایتی هرات می‌گویند که طالبان مسلح، با استفاده از عایدات از کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر، بر قدرت شان می‌افزایند.
به گفته آنان، افزایش میزان دست‌یابی طالبان به مزارع کشت کوکنار، عامل اصلی رشد توانایی های آنان در شماری از ولایات کشور است.
اعضای شورای ولایت هرات بر این باورند که شماری از کشورهای بین‌المللی نیز در افزایش کشت کوکنار در کشور سهم فعال دارند.
هرات در غرب کشور از ولایاتی است که به دلیل داشتن هزاران کیلومتر مرز مشترک با کشور ایران، منطقه خوبی برای قاچاق مواد مخدر از سوی باندهای مافیایی انتخاب شده است.
مسوولان امنیتی ولایت هرات نیز اخیرا اعلام کرده اند که عملیات و مبارزات گسترده را با تولید کننده‌گان و قاچاچیان راه‌اندازی کرده‌اند.
داکتر ظاهر فیض زاده، رییس شورای ولایتی هرات می‌گوید که عامل اصلی مشکلات موجود در کشور، کشت و قاچاق مواد مخدر است.
او افزود که در حال حاضر، فقر اقتصادی، سیاسی و اجتماعی افغانستان ناشی از فعالیت قابل توجه مافیای مواد مخدر است که اکثر آنان در خارج از کشور لانه دارند.
رییس شورای ولایتی هرات گفت: “کشورهای بین‌المللی همواره انتقاد می‌کنند که تولید، کشت و قاچاق مواد مخدر از افغانستان سرچشمه می‌گیرد، در صورتی که بیشترین بازار خرید و فروش در اروپا است.”
به باور او شماری از کشورهای قدرتمند منطقه و جهان تلاش دارند تا کشت کوکنار را درافغانستان، قانون‌مند بسازند.
شماری از کارشناسان می‌گویند، با وجود سرازیر شدن میلیاردها دالر پول در افغانستان و مبارزات ملی و بین‌المللی در امر محو کشت کوکنار، هنوز هم افغانستان بزرگترین تولید کننده این پدیده است.
به باور آنان اکثر مشکلات کشور ناشی از کشت و قاچاق مواد مخدر است که نیازمند مبارزه و تلاش جدی و خستگی‌ناپذیر است.
شماری از مقام‌های حکومتی نیز همواره به قاچاقچیان و دهقانانی که کوکنار کشت می‌کنند هشدار داده‌اند اما نتیجه قابل ملاحظه‌یی نداشته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.