تماس بی‌نتیجه گروه تماس به صلح افغانستان

گزارشگر:شنبه 9 سرطان 1397 - ۰۸ سرطان ۱۳۹۷

کشورهاى عضو گروه تماس حمایت قاطعانه خود را از پروسه صلح به مالکیت و رهبری دولت افغانستان اعلان نمودند. اما مردم در افغانستان این آتش بس را یک اقدام سیاسی و خلاف صلح و ثبات تلقی کرده‌اند.
mandegar-3نشست گروه تماس بین‌المللى برای افغانستان که با اشتراک نمایندگان بلندرتبه بیش از ۵۲ کشور و نهادهاى بین‌المللی تحت ریاست مشترک افغانستان و آذربایجان که ریاست آن را حکمت خلیل کرزی، معین سیاسی وزارت امور خارجه به عهده داشت، دیروز در شهر باکو برگزار گردید؛ اما نتایج واضحی برای صلح به ارمغان نداشت.
در این نشست، معاون دفتر شورای امنیت ملی افغانستان، رییس دارالانشای شورای عالی صلح، سفیر افغانستان در اسلام آباد، کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات، اعضای شورای عالی صلح و نمایندهاى جامعه مدنی اشتراک داشتند.
همچنان اعضاى این گروه برگزاری انتخابات شفاف، آزاد و عادلانه در افغانستان را که بتواند مشروعیت پارلمان و دولت آینده افغانستان را تضمین کند و باعث بازگشت اعتبار ملت افغانستان به پروسۀ انتخابات گردد را برای بهبود شرایط امنیتی و اقتصادی افغانستان ضروری دانسته، اعلان حمایت و همکاری همه‌جانبه نمودند.
نشست گروه بین المللی تماس برای افغانستان در حالی در باکو برگزار شد که دور تازه خشونت های گروه طالبان پس ازیک آتش بس موقتی سه روزه از سر گرفته شد. به تازه گی طالبان دگروال غزیز کاروان را فرمانده معروف نظامی در پکتیا را در کابل پایتخت افغانستان و در نزدیکی منزل در پارک فردوسی مکروریان سوم در پیش چشم خانواده اش کشتند.
گروه تماس نشست های متعددی در بارۀ افغانستان و صلح برگزار کرده؛ اما هیچ دست‌آوردی به این هدف نداشته است. بدون توجه به نتایج حاصل از برگزاری نشست گروه بین‌المللی تماس با موضوع صلح در افغانستان و خاتمه جنگ، میزبانی این اجلاس در چندین نوبت در چند کشور هیچ تاثیری به جا نگذاشته است.
همچنان برگزاری نشست بین المللی گروه تماس برای افغانستان در ازربایی جان نیز نمی تواند به نقطه اعتماد مردم افغانستان تبدیل شود.
برگزاری نشست‌های مختلف منطقه‌ای و بین المللی درباره صلح در افغانستان که در سال های اخیر تداوم یافته است، به دلیل آنکه نقش محوری دولت افغانستان در روند صلح و گفتگوها با گروه طالبان نادیده گرفته می شود، نتوانسته نتایجی امیدوار کننده داشته باشد در عین حال دولت افغانستان هم هیچ برنامه واضحی برای دست یافتن به صلح که به اجماع ملی و مردمی رسیده باشد، در اختیار ندارد و به همین دلیل بحث جنگ و صلح افغانستان را با چالش هایی مهمی مواجه کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.