قاچاق دالر از افغانستان به ایران

- ۲۳ سرطان ۱۳۹۷

سقوط ارزش ریال در برابر ارز خارجی موجب شده است تا قاچاق دالر و یورو از بازارهای افغانستان به ایران افزایش بیابد.
بازگشت تحریم‌های امریکا بر ایران پس از خروج این کشور از توافقنامه اتمی موسوم به برجام و سقوط ارزش واحد پول ایران حالا بر بازارهای ارز افغانستان هم تاثیر گذاشته است و روزانه حدود سه میلیون‌ دالر از ولایت‌های سرحدی به ایران قاچاق می‌شود.
صرافان افغان با انتقال دالر به ایران از یک طرف سود قابل ملاحظه‌ای به دست ‌می‌آورند و از سوی دیگر تا حدی مشکل کمبود ارز خارجی در بازار ایران را مرفوع می‌کنند.

mandegar-3از زمان خروج امریکا از توافقنامه هسته‌ای موسوم به برجام و سقوط بی‌سابقه ارزش ریال در برابر دالر، تقاضا برای خرید ارز خارجی به خصوص دالر و یورو در بازارهای ایران به شدت افزایش یافته است
• حکو مت ایران یک دالر را ۴۲۰۰ تو مان قیمت گذاشته است اما این نرخ در بازار رعا یت نمیشود و در بازار آزاد یک دالر به ۸۴۰۰ تومان به فروش می رسد که با وجود این هم خریداران نمی‌توانند به آسانی دالر بدست بیاورند. حالا به نظر می‌رسد بخشی از کمبود دا لر بازارهای ایران، از افغانستان تامین می‌شود و به وضوح کمبود دالر در بازار سرای شهزاده در کا بل دیده می‌شود.
قاچاق دالر به ایران، تاثیرات منفی به واحد پول افغانی رسانده است. یک دالر در مدت بیشتر از یک ماه پنج افغانی افزایش یافته است و به ۷۳.۵۰ رسیده است.
بانک مرکزی یکی از دلایل عمده بلند رفتن قیمت دالردر برابر افغانی را قاچاق این ارز به بیرون از افغانستان به ویژه ایران می‌داند.
بانک مرکزی افغانستان برای ثابت نگهداشتن قیمت دالر در بازار، هر هفته ۵۰ میلیون دالر و ۱۵ میلیون یورو به بازار عرضه می‌کند.
اما این سیاست پولی افغاستان نتواسته از سقوط افغانی در برابر دالر جلوگیری کند؛ چرا که در کنار قاچاق دالر به ایران، افغانستان با یک کسر فاحش بلانس واردات و صادرات روبرو است.
براساس آمارها، افغانستان سالانه ۷ میلیارد دالر از بیرون کالا وارد می‌کند که در مقابل تنها ۵۰۰ میلیون دالر صادرات دارد.
صرافان سرای شهزاده می‌گویند، وقتی دولت این مقدار ارز خارجی را در آغاز هفته در بازارهای افغانستان می‌فروشد، آخر هفته همچنان تقاضا برای آن در حال افزایش است .
یکی از صرافان سرای شهزاده به تزریق یورو در بازار افغانستان انتقاد می کند و می‌گوید بانک مرکزی می‌داند که هیچ معامله‌ای در افغانستان با یورو انجام نمی‌شود، پس چرا یورو را در بازار عرضه می‌کند؟
در افغانستان اکثریت معاملات با پول نقد انجام می‌شود و سیستم بانکی تا هنوز به صورت کامل راه نیافتده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.