جنرال دوستم پس رسیدن به کابل به هوادارنش: به اعتراضات پایان بدهید و متوجه انتخابات باشید

گزارشگر:دوشنبه 1 اسد 1397 - ۳۱ سرطان ۱۳۹۷

جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری، پس از تبعید چهارده ماهه در ترکیه، دیروز۳۱ سرطان به کابل برگشت. معاونان آقای رییس جمهور و رییس اجرایی و شماری از سیاسیون کشور و هزاران تن از هوادارن او از او استقبال کرده اند.
mandegar-3آقای دوستم با رفتن به محل کارش در صدارت، از هوادارانش خواست که باید به اعتراضات بیست روزه شان پایان دهند. همزمان با آن آقای دوستم از نظام الدین قیصاری به نیکی یاد کرد و خواهان رهایی او شد.
آقای قیصاری از بیست روز به این طرف در زندان امنیت ملی به سر می‌برد و از سرنوشت او تاکنون خبری نیست.
آقای دوستم در کابل به هوادارانش گفت که اعتراضات شما نتیجه داده است و هوادارنش را به انتخابات های ریاست جمهوری و پارلمانی متوجه ساخت.
دوستم گفت که خواست معترضان دراین بیست روز، برگشت جنرال دوستم و رهایی نظام الدین قیصاری بود و دیگر خواستی مطرح نشده است.
این در حالی است که یک روز پیش از آن سخنگوی راست جمهوری گفته بود که بازگشت جنرال دوستم به کابل در نتیجه اعتراضات هوادانش ربطی ندارد بلکه بیماری آقای دوستم علاج شده است و او به کابل می گردد.
انتحاری
همزان با رسیدن دوستم به کابل، در نزدیکی چهارراهی میدان هوایی حامدکرزی، انفجاری رخ داده بود که بر اساس گزارش ها دست‌کم ده تن به شمول نیروهای امینتی و غیرنظامیان که زنان نیز شامل آن‌اند در اثر آن کشته و مجروح شده‌اند. در این حادثه به آقای دوستم و همراهان او آسیبی نرسیده است.
انفجار زمانی رخ داد که کاروان خودرو‌های معاون اول ریاست جمهوری از محل گذشته بود.
استقبال
شماری از سیاسیونی که از آقای دوستم استقبال کرده بودند سخنرانی هایی هم داشته اند. محمد محقق در سخنرانی در مراسم استقبال از آقای دوستم در قصر صدارت گفت: «امروز روز وحدت و خوشحالی است و ما در پی اختلاف نیستیم. از طرح صلح حکومت استقبال می‌کنیم»
عطا محمد نور والی پیشین بلخ نیز در این مراسم سخنرانی کرد او از رئیس جمهوری افغانستان سپاسگزاری کرد که زمینه تفاهم برای بازگشت آقای دوستم را فراهم کرده است.
جنرال دوستم به صدها تن از هوادارانش که برای استقبال از او در محوطه قصر صدارت جمع شده بودند از معترضانی که خواهان بازگشتن او از ترکیه بودند خواست دست از ادامه اعتراضات بردارند.
او از بدرفتاری نیروهای دولتی با محافظان و همراهان نظام‌الدین قیصاری انتقاد کرد و خواهان محاکمه عاملان این بدرفتاری شد.
او گفت: «داکتران به من گفتند در ترکیه بمانم.» او با اشاره به تظاهرات ضد دولتی که در سه هفته گذشته در شمال افغانستان جریان داشت، به استقبال کنندگانش در محوطه قصر صدارت گفت که خواست‌های شان به کرسی نشسته است. او نیز از برنامه صلح ابراز حمایت کرد و گفت مهمتر از هرچیزی صلح است..
آقای دوستم از فرودگاه مستقیم به طرف محل کار خود رفت. در قصر صدارت که محل کار هر دو معاون رئیس جمهوری در آن قرار دارد.
اعتراضات
بازگشت آقای دوستم به کابل پس از اعتراضات تقریبا ۱۹ روزه هوادارانش صورت می‌گیرد. اعتراضاتی که در یازده ولایت گسترش یافت و با بستن دروازه دفاتر کمیسیون انتخابات و راه‌های تجارتی در شماری از ولایات همراه بود. این اعتراضات با بازداشت نظام الدین قیصاری، نماینده ویژه آقای دوستم در فاریاب آغاز شد. برگشت آقای دوستم و رهایی قیصاری مهمترین خواست این معترضان بود.
چند روز پس از آغاز این اعتراضات معاون دوم رئیس جمهوری به انقره سفر کرد و گفت‌وگوها را با آقای دوستم آغاز کرد.
گفته شد که شرایط جنرال دوستم برای بازگشت، برخورداری از صلاحیت‌های کاری‌اش و همچنین رهایی و بازگردانده شدن نظام‌الدین قیصاری در سمت پیشینش در فاریاب است.
اما روز گذشته هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری اعلام کرد که آقای قیصاری تا پایان تحقیقات و رسیدگی نهادهای عدلی و قضایی به پرونده‌اش رها نخواهد شد.
اما او گفت آقای دوستم پس از بازگشت به کابل، با تمام اختیارات قانونی به کارش به عنوان معاون اول رئیس جمهوری ادامه خواهد داد.
ایشچی
احمد ایشچی، از مخالفان سیاسی آقای دوستم و معاون پیشین حزب جنبش ملی اسلامی، تقریبا یک و نیم سال پیش مدعی شد که آقای دوستم و محافظانش او را در شبرغان مرکز جوزجان در شمال افغانستان ربودند و با او بدرفتاری جنسی کردند.
در پی آن، دادستانی کل افغانستان پرونده‌ای در مورد این قضیه تشکیل داد.
سخنگویان آقای دوستم این اتهام‌ها را رد کرده و گفتند که علیه معاون اول رئیس جمهوری افغانستان توطئه سیاسی چیده شده است.
جنجال و سر و صدای این اتهامات، با فشارهای جامعه جهانی همراه شد و حکومت اعلام کرد به گونه جدی این قضیه را بررسی خواهد کرد.
آقای دوستم از ماه ثور سال گذشته به ترکیه سفر کرد. منابع نزدیک به او گفته‌ بودند که معاون اول رئیس جمهوری برای درمان بیماری خود به این کشور سفر کرده، اما برخی منابع دیگر گفتند که او به نحوی «تبعید» شده است. بانوی اول کشور در مصاحبه یی گفته بود که دوستم از طرف حکومت تبعید شده است. بعد از آن یک بار که اقای دوستم خواست به کابل برگردد، هواپیمای حامل او از آس بلخ برگشت داده شده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.