یک مقام شورای عالی صلح: امـریکا در مـذاکره با طالبـان دولـت افغـانستان را منـزوی کـرده است

گزارشگر:چهار شنبه 3 اسد 1397 - ۰۲ اسد ۱۳۹۷

یک مقام شورای عالی صلح به روزنامه ماندگار گفته است که امریکا در گفت وگو با طالبان دولت افغانستان را منزوی کرده است. این منبع که نخواست نامش گرفته شود می گوید که بحث صلح افغانستان با طالبان از طریق امریکا به پیش برده می شود و دولت افغانستان در این زمینه نقش یک ناظر را هم mandegar-3ندارد. منبع می گوید که قرار بود که دولت افغانستان محور اصلی مذاکرات باشد و باید امریکا با حضور دولت افغانستان با طالابن گفت و کند اما حالا چنین نیست. این مقام شورای عالی صلح گفته است که این دیدار طالبان و امریکایی ها می تواند برای دولت افغانستان آزار دهنده باشد اما کسی در دولت در این مورد اعتراضی ندارد و این اعتراض نکردن هم از درمانده گی است.
در همین حال سخن گوی شورای عالی صلح گفته است که هیچ کشوری نمی تواند که از موقف افغانستان در گفت و گوهای صلح نمانیده گی کند.
مسوولان شورای عالی صلح کشور، پروسه صلح را از آن مردم افغانستان خوانده تاکید دارند که هیچ نهاد و کشوری صلاحیت نمایندگیِ مردم افغانستان را در این پروسه ندارد.
سید احسان‌الله طاهری سخنگوی شورای عالی صلح، امروز سه‌شنبه (۲ اسد) در نشستی پیرامون «حمایت اقشار مختلف مردم از روند صلح» درکابل، صلح را روندی متعلق به مردم افغانستان عنوان کرد.
آقای طاهری گفت که پروسه صلح روندی، متعلق به مردم افغانستان بوده و هیچ نهاد و کشوری به شمول متحدین استراتیژیک افغانستان از جمله امریکا صلاحیت نمایندگی از مردم افغانستان را در این پروسه ندارد.
وی گفت که پروسه مذاکرات صلح با مخالفان مسلح دولت که این اواخر امیدواری‌ها نسبت به آن افزایش یافته است تنها به ابتکار و مالکیت مردم و دولت افغانستان به پیش خواهد رفت.
این مسوول شورای عالی صلح با اشاره به اقدامات و عملکردهای اخیر در پیوند به صلح افغانستان از جمله نشست دیپلمات‌های ارشد امریکایی با شماری از نمایندگان طالبان در قطر و افغانستان بیان داشت که برقراری این گونه تماس‌ها تنها حیثیت تسهیل روند صلح حکومت افغانستان با طالبان را خواهد داشت.
این اواخر مقام‌های امریکایی مدعی شده اند که شمار از دیپلماتی‌های برجسته این کشور چندین بار با اعضای طالبان در قطر و افغانستان نشست و گفتگو داشته اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.