ناپدید شدن صدها قبضه سلاح و ۵۰ موتر پولیس در نورستان

- ۱۹ جدی ۱۳۹۱

یک هیأت هشت نفری که در ترکیب آن سه عضو مجلس سنای افغانستان بودند، گزارش داده است که بیش از ۲۵۰۰ قبضه سلاح و ۵۰ موتر پولیس ولایت نورستان ناپدید شده است.
حافظ عبدالقیوم رییس کمیسیون قانونگذاری و مبارزه با فساد اداری مجلس سنا که در ترکیب این هیأت به نورستان رفته بود، روز سه شنبه، در نشست علنی مجلس سنا این موضوع را بیان کرد.
این عضو مجلس سنا گفت: «ما به نورستان رفتیم و اطلاعات به دست آوردیم، تخمین زدیم که بین ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ قبضه سلاح پولیس گم شده است.»
به گفته این عضو مجلس سنا، از ۹۰ موتری که در شش سال اخیر در اختیار پولیس نورستان قرار گرفته، ۵۰ عدد آن‌ها گم شده است.
او افزود: «کاملاً این حتمال وجود دارد که این (سلاح‌ها و موترها) به دست مخالفان افتاده باشد و این احتمال هم وجود دارد که به دست افراد غیرمسوول افتاده باشد.»
سه عضو مجلس سنا اخیرا برای بررسی وضعیت ولایت ناآرام نورستان در ترکیب این هیأت به این ولایت سفر کرده بود و روز سه شنبه گزارش بررسی‌های خود را به مجلس سنا ارایه کردند.
گزارش این هیأت خشم سناتوران را برانگیخت و آنها نسبت به موجودیت فساد در نهادهای پولیس نورستان ابراز نگرانی کردند.
رییس کمیسیون قانونگذاری و مبارزه با فساد اداری مجلس گفت: «دولت باید در این مورد تحقیقات کند و مشخص کند که این (سلاح‌ها و وسایط) کجا است؟»
اگر این گزارش درست باشد، توانایی نیروهای امنیتی برای حفاظت از جنگ افزارها و وسایط این نیروها زیر سوال خواهد رفت
او افزود: «من شخصاً این موضوع را در گفت‌و‌گو با وزیر داخله مطرح کرده‌ام و گفته‌ام که مسوولان و ماموران شما در آن جا فاسد هستند و در برابر آنها باید تصمیم جدی گرفته شود.»
اما صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله گفته است که ناپدید شدن سلاح‌ها و موترهای پولیس نورستان را تایید نمی‌کند، اما تاکید کرد که این وزارت گزارش هیأت مجلس سنا را به صورت جدی بررسی خواهد کرد.
نورستان ازجلمه ولایت‌های شرقی افغانستان است که شبه‌نظامیان وابسته به گروه طالبان بر بخش‌هایی از آن کنترل دارند.
ناظران به این باورند که اگر جنگ افزارها و وسایط ناپدید شده پولیس که هیأت مجلس سنا به آن اشاره می‌کنند، به دست شورشیان افتاده باشد، وضعیت امنیتی نورستان بدتر خواهد شد.
همچنین اگر این گزارش درست باشد، توانایی نیروهای امنیتی برای حفاظت از جنگ افزارها و وسایط این نیروها که در ظرف ده سال گذشته از محل کمک‌های خارجی تهیه شده هم زیر سوال خواهد رفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.