اعضای مجلس: اعزام نیرو جنگ را تشدید می‌کند

گزارشگر:هارون مجیدی/ یک شنبه 28 جوزا 1396 - ۲۷ جوزا ۱۳۹۶

امریکا به تازه‌گی اعلام کرد که نیروهای بیشتری را به افغانستان می‌فرستد تا نیروهای تازه‌نفسِ این کشور، وضعیت بد امنیتی در افغانستان را بهتر سازند. اعلام این موضوع، دیروز با واکنش شماری از نماینده‌گان مردم در مجلس روبه‌رو شده است.
اعضای مجلس به این باور اند که اعزام این سربازان جنگ در افغانستان را تشدید می‌کند.
mandegar-3آنان تأکید کردند که اعزام نیروهای تازه گرهی از مشکلات افغانستان را باز نمی‌خواهد کرد.
دکتر لطیف پدرام، نمایندۀ مردم بدخشان در مجلس، با اشاره به تصمیم وزارت دفاع امریکا برای اعزام ۴ هزار نیروی بیشتر نظامی به افغانستان، گفت: آمدن سربازان امریکایی جنگ در شمال و غرب افغانستان را تشدید خواهد کرد.
آقای پدرام تأکید کرد که این حرف او در بایگانی پارلمان ماندگار می‌ماند که “افغانستان در آستانۀ سوریه‌یی شدن قرار دارد.” آقای پدرام افزود: اعزام سربازان اضافی چیزی را حل نمی‌کند، بلکه جنگ را تشدید می‌کند.
پس از آنکه دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا شمار و نحوۀ اعزام نیروهای این کشور به افغانستان را بر عهدۀ وزارت دفاع امریکا گذاشت، پنتاگون اعلام کرده که چهارهزار نیروی جدید به افغانستان اعزام خواهد کرد.
افزایش تهدیدات داعش و طالبان، کمک به ثبات افغانستان و نیز آموزش نیروهای امنیتی افغانستان در مقابله با تروریستان، از دلایل اتخاذ این تصمیم توسط امریکا بیان شده است.
اما این موضوع خشم برخی از اعضای مجلس نماینده‌گان را به دنبال داشت.
مولوی عبدالرحمان رحمانی، نمایندۀ مردم بلخ در مجلس می‌گوید: امریکا پیشنهاد کرده که نیروهایش را افزایش و قدرت بیشتر هم به آنان می‌دهد؛ این به آن معنا است که افغانستان اشغال شده است.
آقای رحمانی که در نشست عمومی دیروز مجلس نماینده‌گان صحبت می‌کرد، خطاب به هم‌صنفانش گفت: “از خدا بترسید، ما پیش ملت مسوولیت داریم. یپمان ننگینی را که با امریکا امضا کردیم، همان روز فریاد کردیم بیایم این اشتباه را جبران کنیم، گریبان امریکا را حکومت منحوس و بی‌کفایت دربه‌در و معامله‌گر که گرفته نمی‌تواند که تو{امریکا} شریک معامله هستی بیا سر پیمان تجدید نظر کن.”
این عضو مجلس به این باور است که امریکا یک نیرو هم به افغانستان اضافه نکند، بلکه بیاید پیمان امنیتیی را که با افغانستان امضا کرده است را تطبیق کند. او گفت: “نماینده‌گان مردم؛ وجدان‌تان را به کار بیندازید، قدرت و سرباز اضافی دردی را دوا نمی‌کند، قبلاً امریکا ۱۵۰ هزار نیرو و زندان که داشت چه کرده توانست؟”
آقای رحمانی می‌گوید: امریکا به خاطر منافع، راه‌کار و استراتژی خود تن به اعزام سربازان بیشتر به افغانستان داده و هیچ‌گاه به منافع ملی افغانستان اهمیتی نمی‌دهد.
او از اعضای مجلس نماینده‌گان خواست که دیگر به دو ارگ‌نشین (عنی و عبدالله) که از طرف جان کری بیمه شده اند، صلاحیت ندهند و به منافع ملی فکر کنند.
گفتنی است که جف دیویس سخنگوی پنتاگون در واکنش به اعلام برخی رسانه‌ها مبنی بر اعزام ۴ هزار نیروی امریکایی تازه‌نفس به افغانستان گفت: واشنگتن هنوز برای اعزام نظامیان بیشتر به افغانستان هیچ تصمیمی نگرفته است.
سخنگوی پنتاگون می‌گوید که افزایش نیروهای امریکایی در افغانستان بر بهبود اوضاع امینتی این کشور تأثیر به‌سزایی خواهد داشت.
دیوس ادامه داد: تصمیم نهایی واشنگتن برای اعزام نظامیان بیشتر به افغانستان هفته جاری و توسط «جیمز ماتیس»، وزیر دفاع امریکا اعلام خواهد شد.
دشمنان نمی‌توانند اختلاف ایجاد کنند
در این حال، نماینده‌گان مردم در مجلس هم‌چنان در پیوند به حملۀ مهاجمان بر مسجد الزهرا گفتند که دشمنان مردم نمی‌توانند میان اقوام مختلف اختلافات را راه‌اندازی کنند.
عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نماینده‌گان دیروز (شنبه، ۲۷ جوزا) در نشست عمومی این مجلس، حمله بالای مسجد الزهرا در کابل را با شدیدترین الفاظ محکوم کرد.
آقای ابراهیمی گفت: “دشمنان سوگندخوردۀ افغانستان یک‌بار دیگر به اثبات رسانیدند که قطعاً به خدا و اسلام و هیچ مذهب و قومی باور ندارند، دشمنی خود را نسبت به خدا هر روز تکرار می‌کنند”.
رییس مجلس نماینده‌گان گفت که اینان{گروه‌های تروریستی} برنامه دارند بین مذاهب افغانستان و اقوام مختلف اختلاف را راه‌اندازی کنند که ملت افغانستان با داشتن رهبری‌های سالم خود همیشه به حیث یک ملت باقی مانده و در برابر دسایس و توطیه مشت واحد بوده است.
او گفت که مخاطب ما بازهم ارگان‌های دفاعی و امنیتی افغانستان هستند که در راستای تامین امنیت ملت اقدام کنند. هم‌چنان، رییس حکومت وحدت ملی در دیدار با منسوبان نیروهای امنیتی و دفاعی کشور تأکید کرده که تروریستان در افغانستان در میدان‌های جنگ شکست خورده‌اند و به همین دلیل، اکنون می‌خواهند جنگ را میان مردم بکشانند.
دیدار رییس حکومت وحدت ملی بعد از اتفاقات ناگوار اخیر در کشور صورت می‌گیرد. در این دیدار آقای غنی از شهامت، شجاعت، دلیری و قربانی‌های نیروهای امنیتی و دفاعی کشور به نیکی یادکرده گفت: کارنامه‌های‌تان در راه دفاع از وطن و مردم افغانستان، به خط زرین نگاشته خواهد شد، زیرا شما بقای نظام و دوام مملکت را تضمین کرده‌اید.
آقای غنی خطاب به منسوبان امنیتی و دفاعی گفت: شما رضاکارانه می‌رزمید، شما اختیار داشتید که در هر بخش دیگر ایفای وظیفه کنید و برای زنده‌گی مرفۀ خود مشغول شوید، اما قربانی و دفاع از خاک‌تان را ترجیح داده‌اید و ملت و دولت بالای‌تان افتخار می‌کنند.
محمداشرف غنی بیان داشت که با در مقایسه با دونیم سال پیش، نیروهای امنیتی و دفاعی ما به مراتب قوی شده‌اند و دشمنان افغانستان این را درک کنند که در تمام نقاط توسط نیروهای شجاع امنیتی و دفاعی هدف قرار گرفته و هم‌چنان به شکست مواجه خواهند شد و آنان باید مفکوره شکست ما را از سر خود بیرون کنند.
آقای غنی می‌گوید که حمایت مردم از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در صد سال گذشته بی‌پیشینه بوده است و مردم و دولت با تمام توان در کنارتان ایستاده‌اند.
رییس حکومت وحدت ملی اضافه کرد که موفقیت شما در میدان جنگ، شکل جنگ را تغییر داده است و دو هدف عمدۀ دشمن که صدمه‌رساندن به نظام و تقسیم خاک ما بود، خنثی گردید.
افغانستان؛ به‌ویژه شهر کابل در هفته‌های اخیر آبستن حوادث بی‌شمار امنیتی بوده که در این حوادث، شمار زیادی از شهروندان شهید و یا زخمی شده اند. در تازه‌ترین مورد هم، مهاجمان مسلح و انتحاری بالای مسجد الزهرا در غرب کابل حمله کردند که در نتیجۀ آن، شش تن کشته و ده نفر دیگر در آن زخمی گردیدند.
این حوادث میزان نارضایتی شهروندان را از کارکرد مسوولان حکومت وحدت ملی بلند برده و آنان را بر آن داشته تا با برافراشتن چادر اعتراضی خواست‌های خود را از حکومت مطرح کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.