تحلیل‌گران: مسدود کردن دارایی‌های سران در جنگ بی‌تأثیر است

گزارشگر:ناجیه نوری/ یک شنبه 8 دلو 1396 - ۰۷ دلو ۱۳۹۶

بخش بزرگی منابع مالی‌ طالبان از شبکه‌های مخابراتی، انتقال برق، مواد مخدر، معادن، عشر و زکات و حتا از معاش معلمین و سایر کارمندان دولتی در مناطق ناامن تامین می‌شود.
mandegar-3شماری از تحلیل‌گران سیاسی بدین باور اند: زیاد نباید امیدوار بود که وضع کردن تحریم بر شش عضو شبکه حقانی و طالبان می‌تواند روی کارکرد طالبان تاثیر گذار باشد.
این تحلیل‌گران می‌گویند که طالبان منابع مالی گسترده‌یی دارند، طالبان همین اکنون از شبکه‌های مخابرات، کشت مواد مخدر، معادن و جمع‌آوری عشر و زکات پول‌های کلانی به دست میاورند و حمایت پاکستان را نیز با خود دارند.
آنان تاکید دارند: پاکستان که از حامیان اصلی طالبان است، اگر ما فکر کنیم که با تحت فشار قرار گرفتن پاکستان وضعیت طالبان بد خواهد شد، بازهم اشتباه می‌کنیم، زیرا هنوز زود است که در مورد روابط امریکا و پاکستان قضاوت کنیم.
این واکنش‌های در پی مسدود شدن دارایی‌های شش تن از اعضای گروه طالبان و شبکه حقانی ابراز می‌شود.
ایالت متحدۀ امریکا شش تن را به اتهام داشتن روابط با گروه‌های تروریستی طالبان و حقانی شامل فهرست سیاه این کشور کرد.
وزارت خزاین امریکا با پخش‌ اعلامیه‌یی گفته که چهار تن این افراد افغانستانی و دو تن دیگرشان پاکستانی می‌باشند که هم‌اکنون در پاکستان به سر می‌برند.
عبدالصمد ثانی، عبدالقدیر بصیر، حافظ‌محمد پوپلزی و مولوی عنایت‌الله از کسانی‌ هستند که به اتهام ارتباط با طالبان و همچنان فقیرمحمد و گلاخان حمیدی به اتهام ارتباط با شبکۀ حقانی وارد لیست سیاه امریکا شده‌اند.
بر بنیاد این تصمیم امریکا، تمامی دارایی‌های این شش تن که در فهرست سیاه امریکا گنجانیده شده‌اند، مسدود شده و شهروندان امریکا هم از هر نوع داد و ستد مالی با آنان منع شده‌اند.
اما عزیز رفیعی رییس مجتمع جامعه مدنی می‌گوید: هنوز بسیار زود است که روی این مسایل قضاوت کرد، زیرا این اقدام امریکا تنها می‌تواند یک اخطار باشد.
به گفته رفیعی: نباید به این گونه اقدامات امیدوار بود که با مسدود شدن دارای‌های این افراد، طالبان زمین‌گیر خواهد شد، زیرا طالبان منابع وسیع و گسترده‌ی دارند و مساله مهم این‌که پاکستان هیچ‌گاه از حمایت طالبان دست نخواهد کشید.
او تاکید کرد: پاکستان که از حامیان اصلی طالبان است، اگر ما فکر کنیم که با تحت فشار قرار گرفتن پاکستان وضعیت طالبان بد خواهد شد، بازهم اشتباه می‌کنیم، زیرا هنوز زود است که در مورد روابط امریکا و پاکستان قضاوت کنیم.
رفیعی افزود: پاکستان و امریکا روابط طولانی و منافع مشترک دارند؛ بنابراین اقدام امریکا در برابر پاکستان را تنها می‌توان یک نوع اخطار حساب کرد.
بااین حال شماری از آگاهان نظامی به این باور اند که مسدود شدن دارایی سه تن از منابع اصلی طالبان نمی‌تواند روی عملکرد و فعالیت طالبان تاثیر‌گذار باشد.
این آگاهان می‌گویند: طالبان منابع مالی گسترده‌ی دارند؛ همین اکنون طالبان از شبکه‌های مخابراتی، انتقال برق؛ مواد مخدر، معادن و حتا از معاش معلمین و سایر کارمندان دولتی در مناطق ناامن مالیه اخذ می‌کنند و بخش بزرگی از منابع مالی‌شان را تشکیل می‌دهد.
آنان تاکید دارند: پس نباید زیاد خوش‌بین بود که با مسدود شدن دارایی سه تن از منابع مالی طالبان، آنان زمین‌گیر خواهند شد؛ مساله مهم دیگر این‌که پاکستان به هر قیمت که شده از حمایت طالبان دست نکشیده و نمی‌کشد.
این درحالی‌ست که قبل از این نیز، شماری از اعضای گروه طالبان که در بخش تمویل و تجهیز گروه طالبان نقش مهمی داشتند، از سوی امریکا بالای آنان تحریم وضع شده‌است.
گفتنی‌ست که طالبان و شبکۀ حقانی تا به حال در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند و این را هم نگفته که آیا آنان هنوز هم عضویت این گروه‌ها را دارند یا خیر.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.