آیا داعش ابزار دست غنی است؟

گزارشگر:سه شنبه 16 اسد 1397 - ۱۵ اسد ۱۳۹۷

در این روزها، بحث تسلیم شدن نیروهای داعش برای دولت افغانستان در ولایت‌های شمالی کشور خبرساز شده است و نیز اظهارات متفاوتی را برانگیخته است. از جمله برخی کارشناسان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار گفته اند که موضوع تسلیم‌شدن رهبر گروه داعش عاری از حقیقت بوده و هیچ‌گونه تسلیمی در کار نیست؛ زیرا فرادی که زیر عنوان گروه داعش در مناطقی از ولایت‌های جوزجان و فاریاب فعالیت داشتند از مدت‌ها قبل با حکومت افغانستان در ارتباط بوده‌اند و چند روز قبل که افراد طالبان آن‌ها را در محاصره قرار داده بودند، توسط چرخ‌بال‌های حکومت، رهبر گروه داعش از محاصره نجات داده شد. حکومت برای توجیه افکارعمومی، عمل‌کرد خود را در مورد گروه داعش، تسلیمی عنوان کرده است. باور کارشناسان داخلی این است که گروهِی زیر نام داعش در شمال، ساخته و پرداختۀ حکومت است و اکنون آن‌ها را برای اهداف خاص شان نگهداری می‌کنند. کارشناسان گفتند که اولین‌بار آقای غنی در کنفرانس امنیتی «مونیخ» از تهدید گروه داعش نام برد که اصلا آن‌‌‍‌زمان شهروندان کشور با نام چنین گروهی آشنا نبودند. این تنها سخنان کارشناسان داخلی در گزارش روزنامۀ ماندگار نیست؛ بل روزنامۀ نیویارک‎ تایمز نیز در گزارشی نسبت به چگونه‌گی حضور داعش در افغانستان پرداخته ‌است. گزارش نیویارک ‌تایمز نیز مدعی است که افراد داعش به‎ سان مهمان‌ها در مهمان‌سراهای حکومت افغانستان نگهداری می‌شوند و هیچ نشانی از زندانی‌بودن آنان نیست. خبرنگار نیویارک ‌تایمز که از نزدیک به یک سرکردۀ این گروه در مهمان‌خانۀ دولتی ملاقات کرده و از چگونه‌گی برخورد با آنان نوشته است چنین بر می‌آید که به سان «یک مهمان بسیار محترم» با آنان برخورد می‌شود این در حالی‌ست که پولیس آن ولایت به شدت از این طرز برخورد با داعشیان خشم‌گین است.
حالا از گزارش روزنامۀ ماندگار تا نیویارک‌ تایمز، فقط یک نکته به دست می‌آید و آن این‌که راز پنهانی میان ارگ و داعش وجوداشته باشد. به‌خصوص وقتی که متوجه می‌شویم چگونه ممکن است که حکومت هزاران سرباز امنیتی‌اش را طی تنها همین چهارسال اخیر، فقط به دلیل در محاصرۀ طالبان ماندن از دست داده است؛ اما نیروهای داعش را از محاصرۀ طالبان بیرون می‌کند و آنان را در یک مهمان‌خانۀ مجلل نگه می‌دارد.
حال سوالی مطرح می‌شود این است که آیا واقعاً داعش ابزاری به دست آقای غنی و شرکای نزدیک اوست که می‌خواهند از آن به عنوان ابزاری در پروژه‌های خاصی استفاده ببرند؟ سال‌هاست که نگاه مشکوک نسبت به حضور نیروهای داعش در افغانستان وجود دارد و افراد مشخصی در حلقات حکومتی به هم‌دستی به این گروه و یاهم طالبان متهم شده‌اند.
اما این سوال هم مطرح است که دولت افغانسان به خصوص آقای غنی به تنهایی قادر نیست که بتواند داعش خلق کند و از آن استفاده ببرد. اگر فرض کنیم که این داعش‌سازی برنامۀ ارگ باشد، مسلماً قدرت‌های دیگری وجود دارد؛ این قدرت‌ها می‌توانند از پاکستان گرفته تا امریکا و انگلیس و یاهم هر قدرت دیگری باشد. زیرا برای آقای غنی و اطرافیانش سخت است که بدون داشتن عقبه‌های حمایتی دست به ساختن داعش در افغانستان بزنند.
حاصل سخن این‌که داعش‌سازی به این پیمانه و حمایت و مهمان‌نوازی هم به این حد، بدون نگاه و نظر قدرت‌های حامی این دولت ممکن نیست و این‌گونه متأسفانه افغانستان به بستری برای بازی‌های بسیار پیچیدۀ کشورها و شرکت‌ها و سازمان‌های استخباراتی انتخاب شده است و حکومت هم به عنوان یکی از مجریان پروژه‌ در دل این تعاملات جاخوش می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.