آگاهان: راهبرد امریکا در جنوب آسیا ناکام است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یک شنبه 4 سنبله 1397 - ۰۳ سنبله ۱۳۹۷

پس از سپری‌شدن یک‌سال از اعلام راهبرد امریکا در قبال کشورهای جنوب آسیا، برخی از استادان دانشگاه می‌گویند که استراتژی ترامپ، در امور کشورهای جنوب آسیا ناکام بوده‌است.
آنان براین باوراند که پالیسی پاکستان در حمایت از تروریسم پابرجاست و این راهبرد برای هدفی که طرح شده بود، در به‌دست‌آوردن آن موفق نشده‌است.
حکومت افغانستان و ایالات متحدۀ امریکا اما، راهبرد این کشور را در قبال جنوب آسیا موفق می‌دانند.
mandegar-3دکتر لطیف نظری، استاد دانشگاه با اشاره به یک‌ساله‌شدن راهبرد امریکا، به روزنامه ماندگار می‌گوید: راهبرد امریکا در امور کشورهای جنوب آسیا نتوانست تغییرات خاصی را ایجاد کند؛ هرچند در ابتدا بالای پاکستان فشارهایی از طریق این راهبرد وارد شد، اما این فشارها به ایستاده‌گی پاکستان منجر شد.
او افزود که در رابطه به افغانستان نیز این راهبرد نتوانست کارکرد نتیجه‌بخش داشته باشد. به گفتۀ او، اوضاع سیاسی-امنیتی افغانستان پس از اعلان این راهبرد بحرانی‌تر شد.
به باور او، راهبرد جدید امریکا که یک‌سال از طرح آن سپری شده‌، راهبرد ناموفق بوده‌است. پالیسی حکومت پاکستان نسبت به تحولات در منطقه پا برجا باقی‌مانده و کشورهای منطقه به‌ویژه افغانستان شاهد هیچ تغییر راهبردی در سیاست اسلام‌آباد نسبت به اوضاع کشورهای همسایه نبوده‌است.
به گفتۀ او، این راهبرد در تغییر موضوعات منطقه‌یی می‌توانست نقش مهم و حیاتی را بازی کند، اما به دلیل فقدان دیده‌گاه واحد در پنتاگون در رابطه به سیاست‌گذاری‌های پاکستان، نتوانست نقش خود را ایفا کند. تنش‌های میان اسلام‌آباد- دهلی، هنوز باقی‌است و بیشتر از پیش روابط این دو کشور متشنج شده است، هم‌چنان روابط افغانستان و پاکستان نیز به‌شکل پرتنش باقی مانده‌است.
آقای نظری افزود که از ابتدا دیدگاه‌ها بر این بود که راهبرد جدید امریکا منجر به‌کاهش چالش‌ها و تامین ثبات منطقه‌یی شود و شاید بتواند یک تغییر ساختاری را ایجاد کند، اما هرگز چنین نشد.
دکتر نظری می‌گوید که امریکا فشارهای جدی را بالای پاکستان، به‌خاطر اقدامات در برابر تروریسم وارد نکرد، اما با فشارهای اندکی که بالای این کشور وارد شد، اسلام‌آباد به آن تمکین نکرده و دست از پالیسی حمایت تروریسم و گروه‌های تندرو برنداشت.
آقای نظری ناکامی استراتژی امریکا را در کشورهای جنوب آسیا، نبود انسجام فکری میان مقامات ارشد و ردۀ نخست حکومت ایالات متحده امریکا می‌داند.
آقای نظری می‌گوید: «یک انسجام فکری (ارگانیگ) میان سیاست‌گذاران ایالات متحده امریکا در رابطه به پاکستان وجود ندارد». پنتاگون به پاکستان به‌عنوان یک دوست استراتژیک می‌بیند؛ دوستی‌که می‌تواند پنجرۀ سیاست‌گذاری امریکا را به طرف کشورهای آسیای مرکزی باز نگهدارد.
به گفتۀ او، برخی از چهره‌های مهم سیاسی امریکا، طرف‌دار به انزواکشانیدن اسلام‌آباد نیستند. لابی‌های پاکستان در امریکا( وزارت خارجه) این کشور در تلاش هستند که امریکا را متقاعد بسازند تا واشنگتن افغانستان را از عینک پاکستان ببیند. بنابر این تا هنوز دیدگاه واحد در مورد این‌که پاکستان تحت فشار قرار گیرد، در قصر سپید، به‌وجود نیامده‌است.
او گفت: از سویی هم دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده امریکا در نظر دارد تا پاکستان تحت فشارهای همه‌جانبه قرار گیرد، زیرا از نظر آنان ناکامی راهبرد امریکا در افغانستان، تحت شعاع فعالیت گروه‌های افراطی و تروریستی است که از پاکستان تمویل و تجهیز می‌شوند.
این استاد دانشگاه با اشاره به تحولات اخیر سیاست‌گذاری اسلام‌آباد در منطقه‌، می‌گوید که گسترش روابط پاکستان با چین، روسیه، ترکیه و ایران که رقبای سیاسی- اقتصادی امریکا در منطقه به‌شمار می‌روند، نیز بالای راهبرد امریکا در کشورهای جنوب آسیا، سایه‌افگنده‌است و سبب شده تا امریکا با پاکستان تعامل پیشه‌ کند.
آقای نظری یکی دیگر از ناکامی‌های راهبرد امریکا در کشورهای جنوب آسیا به‌ویژه در افغانستان را نابسامانی وضعیت درونی می‌داند. او می‌افزاید که اوضاع سیاسی– امنیتی افغانستان پس از اعلام استراتژی جدید امریکا در نهایت بحرانی شده‌است. گروه طالبان به بیشتر ساحات خاک افغانستان تسلط پیدا کردند.
این در حالی‌که روز پنجشنبه هفتۀ گذشته، جنرال جان‌ نیکلسن فرماندۀ عمومی نظامیان ناتو در افغانستان با اشاره به یک‌ساله‌گی راهبرد امریکا در امور کشورهای جنوب آسیا، گفت: راهبرد ایالات متحده امریکا موفقیت‌های مزیدی داشته‌است.
او گفته که این راهبرد سبب افزایش نظامیان ناتو در افغانستان شده و فشارها بالای گروه طالبان به‌شکل بی‌پیشنه‌یی افزایش یافته تا به میز مذاکره حاضر شوند. حکومت افغانستان نیز از این راهبرد استقبال کرده و آن‌را موفق دانسته‌است.
پیش از این الیس ویلز، معاون وزارت خارجه امریکا، گفته بود که یکی از بخش‌های راهبرد جنوب آسیا نقش هند است که در پشتیبانی از توسعۀ اقتصادی افغانستان تا سال ۲۰۲۰ ادامه می‌دهد. به گفتۀ او، ما نیاز داریم تا افغانستان دوباره به منطقه وصل شود.
رییس جمهور دونالد ترامپ، یک‌سال پیش راهبرد جدید را در قبال کشورهای جنوب آسیا اعلام کرد، هدف اصلی این راهبرد، مبارزۀ جدی با داعش، شبکۀ القاعده و گروه تروریستی طالبان بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.