مک ‌کریستال با هشدار از تبدیل‌شدن افغانستان به پایگاه القاعده: کار کرزی بسیار دشوار است

- ۲۳ جدی ۱۳۹۱

جنرال استنلی مک‌کریستال فرماندۀ سابق نیروهای امریکایی گفته است که اگر حکومت مرکزی افغانستان ضعیف باشد، بار دیگر این کشور به پناهگاه امنی برای القاعده تبدیل خواهد شد.
به گزارش شبکۀ تلویزیونی سی ان ان ، جنرال استنلی مک کریستال گفت: «مقامات امریکایی اعلام کرده اند تا سال دو هزار و چهارده نیروهای نظامی امریکا از افغانستان خارج خواهند شد. جزییات مربوط به این مسأله را باید فرماندهان نظامی امریکا مشخص کنند. آنچه به نظر من بسیار حایز اهمیت است این است که این نکته به افغان‌‎ها منتقل شود که ما آن‌ها را تنها نمی‌گذاریم و مشارکت راهبردی امریکا و افغانستان ادامه خواهد یافت. این همان مشارکت راهبردی است که باراک اوباما رییس‌جمهور امریکا از سال دو هزار و نه از آن سخن گفته است.»
او همچنان گفته است که باید این اعتماد بوجود بیاید که افغان‌ها خودشان در آینده مسوولیت امور کشورشان را برعهده داشته باشند. باتوجه به سابقه جنگ طولانی در افغانستان، کارهای زیادی باید انجام شود تا این کشور از نظر فرهنگی و اجتماعی و ساختاری، بار دیگر سرپا شود. لازم نیست امریکا این کار را انجام بدهد. خود افغان‌ها باید این کار را انجام بدهند. افغان‌ها در این کار فقط به یک شریک و یا دوست نیاز دارند. امریکا برای نیل به اهداف خودش در افغانستان وارد عمل شد زیرا می‌خواست طالبان را سرنگون کند و پناهگاه‌های القاعده را از بین ببرد و اعضای القاعده را بکشد یا دستگیر کند.
مک کریستال در ادامه افزود: «امریکا وظیفه اخلاقی داشت که به افغان‌ها کمک کند تا پس از سرنگون کردن حکومت طالبان، به اوضاع کشورشان سر و سامان بدهند. درعین حال، باید توجه داشت که امریکا در افغانستان منافع سوق‌الجیشی دارد. افغانستان از نظر منطقه‌یی بسیار مهم است. افغانستان در کنار کشوری همانند پاکستان قرار دارد که جنگ افزارهای هسته‌یی دارد. افغانستان نه تنها برای منطقه بلکه برای کل جهان مهم است. اگر حکومت مرکزی در افغانستان ضعیف باشد، بار دیگر افغانستان به پناهگاه امنی برای القاعده تبدیل خواهد شد.»
مک کریستال گفت: «امریکا باید به حامد کرزی رییس‌جمهور افغانستان کمک کند. این به معنای آن نیست که کرزی کاملاً بی‌عیب و نقص است. امریکا باید واقعیت‌های افغانستان را به همان صورت که هست درک کند و درست با همین درک، بکوشد به کرزی کمک کند.
او تصریح کرده است: در افغانستان احزاب سیاسی وجود ندارند و کرزی بارها هدف حملات قرار گرفته است. باید این واقعیت‌های افغانستان را در سیاست گذاری‌های امریکا درباره افغانستان مدنظر داشت. باید درک کرد که حامد کرزی مجبور است در شرایطی که باد سختی می‌وزد همانند یک بندباز حرکت می‌کند. کار کرزی بسیار دشوار است.
او در عین حال گفته که افغان‌ها به صورت سنتی از خارجی‌ها خوششان نمی‌آید. آن‌ها اعتقادهای عمیق اسلامی دارند.
درعین حال باید توجه داشت که هنوز هم طالبان در افغانستان نفوذ دارد.
باهمۀ این اوصاف، باید همکاری کشورهای مختلف درباره افغانستان و آینده این کشور ادامه داشته باشد. امریکا همچنان باید در مسایل افغانستان درگیر باشد. امریکا نمی‌تواند خودش را از مسایل افغانستان جدا کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.