رونـق چـرس مزار در بازارهـای کانـادا

گزارشگر:شنبه 10 سنبله 1397 - ۰۹ سنبله ۱۳۹۷

در حالی‌که قرار است فروش برخی از فرآورده‌های گیاهی نشه‌آور در کانادا قانونی شود، اما در میان این محصولات بته‌های نشه‌آور چرس افغانستان (مزار) از ارجحیت خاصی در میان سایرگیاه‌ها برخوردار است، نیز می‌باشد.
این درحالی‌ست که چرس مزار از افغانستان به کانادا صادر نمی‌شود، اما دهقانان کانادایی تخم چرس افغانستان را کشت می‌کنند و محصولات آن‌را به بازارهای کانادا عرضه می‌کنند.
mandegar-3در همین‌حال، قرار است که کانادا فروش و استفاده از چرس، مروانا (کانابیس) و دیگر بته‌های نشه‌آور را در ۱۷ اکتوبر سال جاری قانونی اعلام کند، اما فروشگاه‌های این‌گونه محصولات از سال‌های پیش در شهر «ونکوور» فعال است و افراد ۱۸ساله و سال‌مندتر از آن می‌توانند محصول مورد علاقۀ شان‌را خریداری و استعمال کنند.
در میان چندین نوع محصولاتی که در این بازارها عرضه می‌شود، چرس افغانستان هم فروخته می‌شود که مشهورترین آن چرس مزاری است.
جودی ایمری، فعال قانونی‌سازی کانابیس و چرس، می‌گوید که طبیعت به انسان‌ها بته‌های زیادی را برای استفاده تهیه می‌کند و هرانسان به‌صورت طبیعی حق دارد که چرس، کانابیس و دیگر بته‌های سکرآور (نشه آور) را استعمال کند. کانادایی‌ها به این‌گونه نقض قانون «سرپیچی مدنی» می‌گویند.
اضافه بر برگ‌های ماروانا و «شیرۀ» چرس، در فروشگاه‌های بته‌های نشه‌آور در ونکوور شربت، کلچه، ساجق و حتی کریم درد مراونا هم به فروش عرضه می‌شود.
افغانستان از سالیان متمادی بدین‌س، درگیر جنگ برضد چرس، تریاک و انواع دیگر مواد مخدر است. حکومت افغانستان این گونه مخدرات را سبب اساسی ادامۀ جنگ، جرایم سازمان‌یافته، فساد اداری، اعتیاد و دیگر مشکلات اجتماعی می‌شمارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.