آجندای ملی؛ طرح امروز و امید فردا

- ۱۶ میزان ۱۳۹۲

دومین نشست مشورتی آجندای ملی در هرات برگزار شد و این بار نخبه‌گان حوزه جنوب غرب دیدگاه‌های مفیدشان را در این فصل و باب ارایه کردند و این نشان داد که آگاهان جامعه، نیاز به یک طرح ملی برای رهایی از بن‌بست‌ها و بحران‌ها را نسبت به هر زمانِ دیگر درک کرده‌اند.
آن‌گونه که نخبه‌گان حوزه جنوب ‌غرب در یک نشست مشورتی در هرات مطرح کرده‌اند، ارایه کاملِ طرح آجندای ملی نیازمند پشتکار و پایداری در این راه است. باید دست‌اندرکاران و برگزارکننده‌گان آجندای ملی این اراده و توان را داشته باشند که برای تبدیل این طرح به یک نسخه کلان ملی، مشوره همه نخبه‌گان کشور را در ولایات‌ مختلف بگیرند و آن را لحاظ کنند.
به نظرمی‌رسد که این آجندا در این مدت توانسته است به عنوان یگانه طرح مدون برای مدیریت بحران در افغانستان مورد توجه اقشار مختلف جامعه به‌خصوص جوانان قرار گیرد و نیز نگاه سازمان‌های بین‌المللی را به خود معطوف سازد.
شایسته این است که طرح آجندای ملی در راستای دست‌یابی به صلح پایدار در افغانستان، از منابع و مراجع فکری داخلی تغذیه گردد؛ زیرا در قدم نخست این مردم افغانستان‌اند که باید چالش‌های فرا راهِ خود را در داخل کشور شناسایی کرده و راه‌های فایق آمدن بر آن را بررسی و جست‌وجو کنند.
زیرا تجربه نشان داده است که هیچ نسخه بیرونی‌یی برای درمان دردهای افغانستان افاقه نمی‌کند و تا زمانی که مشکلات در داخل تشخیص و تثبیت نگردند، به‌کارگیری نسخه‌های بیرونی فقط بر مصایب بی‌شمار کشور می‌افزاید.
ترتیب و تنظیم آجندای ملی، افغانستان را در کنار قانون اساسی دارای یک راهبرد عملی سیاسی نیز می‌سازد و روزگاری هم می‌تواند در برخی عرصه‌ها خطوط اساسی کشور را تشکیل دهد.
چشم یاری داشتن به این برنامه و آجندا برای فردای کشور بسیار منطقی به نظر می‌رسد؛ زیرا این آجندا یک برنامه روزمره انتخاباتی نیست که کابرد فصلی و یا روزمره داشته باشد. بلکه این آجندا تلاش دارد که به یک نسخه مطلوب برای آینده افغانستان تبدیل شود.
بنابراین خوب است که نخبه‌گان افغانستان به دور از تمام دغدغه‌های انتخاباتی، به این طرح نگاه کنند و همه تلاش‌‌شان را برای ترسیم یک نقشه راه برای فردای افغانستان به کار بندند.
اکنون که در آستانه آن‌چه دهه تحول خوانده می‌شود قرار داریم، زیبنده است که این مرحله را با کار روی یک برنامه ملی و فراگیر برای کشور سپری کنیم.
دهه تحول بدون داشتن یک آجندای ملی برای افغانستان تجربه خوبی نخواهد بود؛ زیرا ما زمانی به تحول دست می‌یابیم که مشکلات‌مان را در داخل افغانستان از میان ببریم یا به حد اقل برسانیم. از این‌رو کشاندن طرح آجندای ملی برای بحث بیشتر به سایر ولایت‌ها، از اهمیت اساسی برخوردار است تا بدین ترتیب ذهنیت‌های عامه در سراسر کشور با این رویکرد جدید مأنوس گردد.
باور داریم که نخبه‌گان ما در ولایت‌های کشور به این درکِ عمیق رسیده‌اند که مشکلات داخلی افغانستان شدیدتر از چالش‌هایی است که در بعد خارجی با آن روبه‌رو هستیم.
ما در داخل افغانستان با مشکلاتی دست به گریبانیـم که سبب نفاق و شقاقِ فراوان در میان مردم شده است؛ مشکلاتی که همواره از طرح آن خودداری کرده و به نوعی خودفریبی نموده‌ایم.
بنابرین سفر کاروان آجندای ملی به ولایت‌های کشور، این امکان را مساعد می‌سازد که نخبه‌گان سراسر کشور در یک دیالوگ دوستانه، تمام آن مشکلاتِ نفاق‌آفرین را بی‌تعارف بیان کنند و برای حل آن زیر چتر آجندای ملی چاره‌ بجویند. در سایه طرح آجندای ملی می‌توانیم به بازتعریف منافع ملی و تشخیص اولویت‌های کشورمان نیز دست یابیم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.