چیـن با افغانستان تفـاهم‌نامۀ امنیتی امضـا می‌کنـد

گزارشگر:شنبه 10 سنبله 1397 - ۰۹ سنبله ۱۳۹۷

پس از امضای تفاهم‌نامۀ امنیتی کابل- واشنگتن که در اوایل تشکیل حکومت وحدت ملی امضا شد. در حال حاضر دولت چین خواستار تنظیم یک تفاهم‌نامه هم‌کاری امنیتی میان چین – افغانستان در خصوص مبارزه با تروریسم و هم‌کاری‌های مرزی شده است.
وزارت امور داخلۀ کشور با نشر خبرنامه‌‌یی گفته است که ویس احمد برمک وزیر امور داخله، در دفتر کارش با یک هیات چینی در مورد همکاری‌های مشترک امنیتی میان دو کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
mandegar-3یک هیات ۱۲نفرۀ چینی به ریاست آقای چینگ گوپینگ، معاون وزارت داخلۀ چین در امور مبارزه با تروریسم روز پنجشنبه وارد کابل شد. هدف سفر این هیأت به کابل، بحث روی چه‌گونه‌گی مبارزۀ موثر با تروریسم، به‌خصوص در مناطق مرزی چین و افغانستان خوانده شده است.
در این دیدار آقای چینگ گوپینگ، خواستار تنظیم یک تفاهم‌نامۀ هم‌کاری امنیتی میان چین و افغانستان در خصوص مبارزه با تروریسم و هم‌کاری‌های مرزی شد.
او گفت که کشورش آماده است تا زمینۀ فراگیری آموزش‌های مسلکی را برای افسران پولیس ملی افغانستان در چین فراهم ساخته و در تقویت نیروهای پولیس افغانستان در امر مبارزه با تروریسم هم‌کاری بیشتر نماید.
آقای برمک نیز، در پاسخ به پیشنهادهای هیأت چینی گفت که در مبارزه با تروریسم نیاز به هم‌کاری همه‌جانبۀ منطقه‌یی است و افغانستان از طرح‌های سازندۀ کشورهای منطقه در خصوص مبارزۀ موثر با تروریسم استقبال می‌کند و آن‌را در سرکوب گروه‌های تروریستی و تامین امنیت کشور و منطقه موثر می‌داند.
وزیر امور داخله تصریح کرد که مردم افغانستان در امر مبارزه با تروریسم قربانی‌های زیادی داده و جنگ تحمیلی جاری در افغانستان امنیت کل منطقه را با مشکل مواجه ساخته و لازم است که تمامی کشورهای منطقه در امر مبارزه با تروریسم مردم افغانستان را هم‌کاری نمایند.
گفتنی‌ست که این هیات چینی با رهبران حکومت وحدت ملی نیز دیدار کرده و بر مبارزۀ مشترک دو کشور علیه تروریسم تاکید کرده است.
این در حالی است‌که گفته می‌شود چین یک پایگاه نظامی در ولایت مرزی بدخشان با این کشور ایجاد کرده است.
کشور چین در حالی برای فراهم‌کردن روند امضای تفاهم‌نامۀ امنیتی تاکید دارد که مزایایی مواد تفاهم‌نامۀ امنیتی کابل- واشنگتن تا هنوز به‌صورت شاید و باید عملی نشده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.