رییس اجرایی: برای ترویج سواد آموزی بسیج عمومی نیاز است

گزارشگر:چهار شنبه 14 سنبله 1397 - ۱۳ سنبله ۱۳۹۷

mandegar-3عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، دیروز سه‌شنبه (۱۳ سنبله) در محفل بزرگداشت از روز سوادآموزی خواستار بسیج عمومی برای ترویج سوادآموزی شهروندان کشور شد.
رییس اجرایی در این محفل گفت که حکومت وحدت ملی در هماهنگی با کشورهای هم‌کار خارجی، موسسات و نهادهای بین‌المللی برای ترویج سوادآموزی تلاش‌های جدی کرده و بخشی از راه را رفته است، اما این تلاش‌ها کافی نیست و باید به‌صورت دسته‌جمعی برای با سوادشدن تمامی شهروندان کشور کار شود.
وی افزود کسانی که مکاتب و مساجد را می‌سوزاند و مانع کسب آگاهی و آموزش می‌شوند کامیاب نخواهند شد.
آقای عبدالله تاکید کرد که آموزه‌های دین اسلام بر ضرورت آموزش و کسب سواد تاکید کرده و حکومت نیز برای رسیدن به این هدف ارادۀ محکم دارد. او هم‌چنان گفت که کمک‌های بسیاری برای سواد آموزی به داخل کشور سرازیر می‌شود و باید تلاش شود تا این کمک‌ها به‌صورت درست به مصرف برسد و ضایع نگردد.
در همین حال، میتسوجی سوزوکا، سفیر جاپان در افغانستان که در این محفل اشتراک داشت گفت که کشورش همیشه هم‌کار افغانستان بوده و از سال ۲۰۰۱ به این‌سو ۶٫۶ بیلیون دالر کمک مالی کرده که بیشتر از ۵۰ میلیون دالر آن ‏در بخش سوادآموزی بوده است.
او افزود، این کمک‌ها در بخش‌های مختلف هزینه شده و جاپان مصصم است بر اساس تعهد که در کنفرانس بروکسل کرده، هم‌کاری‌هایش به مردم افغانستان را در بخش‌های مورد نیاز شان ادامه دهد.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته سردارمحمد رحیمی معین سوادآموزی وزارت معارف گفته بود، در حال حاضر حدود ۶۰درصد افراد بالای ۱۵سال جامعۀ ما بی‌سواد و تنها ۴۰درصد افراد بالای ۱۵سال سواد دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.