در روز قهرمان ملی مطرح شد: شهید مسعود خطر تروریسم جهانی را درک کرده بود

گزارشگر:دوشنبه 19 سنبله 1397 - ۱۸ سنبله ۱۳۹۷

اولین برنامۀ هفتۀ شهید و هفدهمین سال‌روز شهادت قهرمان ملی کشور، تحت عنوان «روز قهرمان ملی» شام شانزدهم سنبله در ریاست اجرایی تجلیل شد.
در این برنامه از ۴۰سفارت‌خانه و نماینده‌گی کشورهای جهان مقیم کابل ۵۴‌سفیر، دیپلمات و وابسته‌های نظامی کشورها حضور یافتند؛ جمعی از شخصیت‌های سیاسی، وزرای کابینه و نماینده‌گان پارلمان نیز شرکت نموده بودند.
mandegar-3احمدولی مسعود به‌نماینده‌گی از بنیاد شهید احمدشاه مسعود با دعا برروح شهداء، ضمن خوش‌آمدید به مهمانان گفت: افتخار بخشیدید که در ضیافت «روز قهرمان ملی» و شهدای افغانستان که قهرمانان معرکه‌های نبرد در مقابل دو تجاوز بزرگ قرن می‌باشند، تشریف آوردید.
اقای مسعود افزود که احمدشاه مسعود قهرمان ملی افغانستان ۳۰سال تمام عمر ۴۸سال خود را در مبارزات آزادی‌خواهانه میان دو قرن ۲۰ و ۲۱ سپری نمود و ۲۳‌سال این مدت را بدون وقفه در مبارزۀ مسلحانه برضد تجاوز سرخ و سیاه گذرانید.
او گفت که آن‌چه رهبری مسعود را در مقابل تروریسم تثبیت نمود، دشمن‌شناسی، برنامه‌ریزی و تعهد بود که وی را قادر ساخت تا اقوام و احزاب مختلف را زیر پرچم مقاومت ملی به وفاق برساند.
او گفت شهید مسعود در اولین و آخرین سفر خود به اروپا، جهان را از خطر تروریسم هشدار داد و گفت ما می‌توانیم تروریسم را شکست دهیم، نیاز به عسکر و حتی امکانات نداریم، اما به قضاوت منصفانۀ جهان نیاز داریم که میان حق و باطل فرق قایل شود و از داعیۀ برحق مردم ما در مقابل تروریسم جهانی حمایت نمایند.
هم‌چنان، داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در این مراسم گفت: یادبود از شهادت قهرمان ملی، به‌معنای گرامی‌داشت از همۀ شهدا و قربانیان مبارزات آزادی‌خواهانۀ مردم افغانستان در طول تاریخ به‌ویژه در چهل‌سال پسین می‌باشد.
داکتر عبدالله عبدالله از رشادت‌ و قهرمانی شهید مسعود در نبرد با تروریسم یاد کرد و گفت که قهرمان ملی در سفرش به فرانسه در پاسخ به پرسش خبرنگاری گفت که اگر دنیا مردم افغانستان را در مبارزه با تروریسم و برقراری صلح کمک نکند، دیر نخواهد بود که تروریسم دامن همۀ کشورهای جهان را خواهد گرفت.
رییس اجرایی گفت که قهرمان ملی با وسعت دید و درک بالا، سال‌ها پیش خطر تروریسم را به جامعۀ جهانی تشخیص داده بود.
داکتر عبدالله عبدالله با اشاره به سفر وزیر دفاع و لوی درستیز امریکا به کابل گفت که چندسال قبل جنرال جیم متیس وزیر دفاع کنونی امریکا در سفر به پنجشیر و حضور در آرامگاه آمر صاحب، گفت: «اگر ما به حرف‌های این مرد بزرگ گوش می‌دادیم، مشکلات کنونی را نمی‌داشتیم».
رییس اجرایی با بیان این‌که روش، رفتار و عمل «آمر صاحب» درسی برای همۀ جهانیان است، تاکید کرد که قهرمان ملی فراتر از منطقه، قوم و ولایت فکر می‌کرد و به‌همین دلیل، سزاوار تحسین و قدردانی در سطح بزرگ ملی است.
در عین حال صلاح الدین ربانی در این نشست گفت: امروز در حالی برای بزرگداشت از هفتۀ شهید گرد هم آمده‌ایم که خانواده‌های زیادی به دلیل ازدست‌دادن عزیزان شان در نتیجۀ حملات تروریستی اخیر ماتم‌داراند، و سلسلۀ قربانی‌شدن مردم ما، هم‌چنان ادامه دارد.
او گفت که همین دوشب قبل، در غرب شهر کابل، یک باشگاه ورزشی هدف حملۀ تروریستی قرار گرفت و ساعتی بعد، در همان محل حادثه، تروریست‌ها، مردم و رضاکارانی را که برای نجات زخمی‌های حادثه و خبرنگارانی را که برای پوشش خبری آمده بودند، مورد حمله قرار دادند. این داستانِ همه‌روزۀ مردم ما طی چهاردهۀ اخیر بوده است.
به گفتۀ او، هفتۀ شهید، تنها به‌خاطر یادبود از رهبران و قهرمانان جنگ رهایی‌بخش برضد کمونیزم و تروریزم از جمله رهبر جـهـاد و مـقـاومت و شـهیـد صـلـح، استاد برهان‌الدین ربانی و قهرمان ملی کشور شهید احمدشاه مسعود نیست، بلکه این مناسبت، بهانه‌یی برای گرامی‌داشت از همۀ قهرمانان و قربانیان چهاردهه جنگ تحمیلی در کشور است و به‌همین دلیل این هفته، به‌نام هفتۀ شهید یاد می‌شود.
قهرمان ملی کشور هفده‌سال قبل در شرایطی به شهادت رسید که مردم با وجود کمبود امکانات جنگی و مشکلات اقتصادی و معیشتی، امید زیادی برای پیروزی در برابر تروریزم داشتند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.