نکته‌های عجیبِ اندامِ انسـان

گزارشگر:یک شنبه 24 دلو 1395 - ۲۳ دلو ۱۳۹۵

بخش نخست/

mandegar-3۱ ـ معده یک اسید فاسد ترشح می‌کند:
این مایع بسیار خطرناک در معده‌تان قرار دارد. سلول‌های معدۀ شما اسید هایدروکلرویک ترشح می‌کنند که ترکیبی فاسد و خورنده است. از این ترکیب برای ضد زنگ کردن فلزات استفاده می‌شود. این ترکیب فلز را نابود می‌کند،‌ اما لایه غشایی معده از این ماده سمی در دستگاه گوارش محافظت می‌کند تا این مایع فقط غذاهای شما را تجزیه کند،‌ نه بدن‌تان را!
۲ ـ وضعیت بدن بر حافظه تأثیر می‌گذارد:
سالگرد ازدواج‌تان را یادتان نمی‌آید؟ اشکالی ندارد. روی یک زانو خم شوید،‌ به یادتان می‌آید. خاطرات در حواس ما قرار گرفته‌اند. یک رایحه یا صدا،‌ خاطره‌یی خیلی دور از کودکی را برای‌تان زنده خواهد کرد. ارتباطات بین این حواس و خاطرات ،‌ آشکار یا گاهی مرموز هستند. یک تحقیق جدید در پی آن است که به کشف این ارتباطات کمک کند. خاطرات گذشته وقتی در حالت و وضعیت بدنی مشابه آن زمان قرار بگیرد،‌ سریع‌تر به ذهن تان می‌رسد.
۳ ـ استخوان‌ها برای تنظیم مواد معدنی بدن می‌شکنند!
علاوه بر محافظت از اندام‌ها و عضلات بدن،‌ استخوان‌ها به تنظیم سطح کلسیم در بدن نیز کمک می‌کنند. استخوان‌ها حاوی فسفر و کلسیم هستند که دومی مورد نیاز عضلات و اعصاب است. اگر ذخیرۀ این عنصر در بدن کم باشد، ‌برخی هورمون‌های خاص باعث می‌شود که استخوان‌ها شکسته شود. با این شکست،‌ سطح کلسیم بدن بالا می‌رود،‌ تا جایی که به یک غلظت خاص و مناسب از این عنصر در خارج سلول‌ها برسیم.
۴ ـ بیشتر غذایی که می‌خوریم، برای مغز است:
مغز با این که فقط دو درصد از وزن بدن را تشکیل می‌دهد،‌ بیست درصد از اکسیجن و کالری‌های آن را می‌گیرد. جهت تأمین منابع کافی برای این عضو مهم بدن،‌ سه سرخرگ مغزی اصلی به طور مداوم اکسیجن به مغز پمپاژ می‌کنند. هر گونه انسداد یا پاره‌گی در یکی از این رگ‌ها باعث گرسنه ماندن سلول‌های مغزی شده و موجب می‌گردد که عملکرد مغزی در آن ناحیه آسیب بیند و منجر به سکته شود.

منبع: کوچه ما

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.