محمد اشرف غنی در مراسم گرامی‌داشت از هفتۀ شهید: شخصیت شهدا و شهید مسعود والاتر از آن است که ما برخورد منفی داشته باشیم

گزارشگر:شنبه 24 سنبله 1397 - ۲۳ سنبله ۱۳۹۷

محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی روز پنج‌شنبه (۲۲ سنبله) در مراسم گرامی‌داشت از هفتۀ شهید که در قصر سلام‌خانۀ ارگ برگزار گردیده بود، گفت: شخصیت شهدای ما و شهید مسعود والاتر از آن است که ما برخورد منفی داشته باشیم.
آقای غنی با بیان این‌که به‌مناسب هفتۀ شهید پیشنهاد می‌کنم که برای این بحث به یک دیدگاه جدید نیاز داریم، مساله اصلی این است که برای ثبات جامعه و کشور قرارداد اجتماعی یک وسیلۀ مهم است، گفت: قرارداد اجتماعی در دیگر کشورها باعث گردیده است که در اکثریت mandegar-3کشورهای مترقی پس از روزهای سیاه، ثبات به‌وجود آید. بدین معنی‌که مردم این کشورها از طریق قرارداد اجتماعی، یک توازن در میان عدالت و ترحم به وجود آوردند. وی افزود که اگر به این توازن دست نیابیم، دردهای ما مداوا نمی‌شوند.
آقای غنی با اشاره بر این‎که درد عام بوده و چارۀ آن نیز عام است، افزود: در کشور ما هرفرد فکر می‌کند که مظلوم واقع شده و نسبت به دیگران، ظلم بیشتر بالایش صورت گرفته است.
محمداشرف غنی خاطرنشان کرد: هم‌چنان هرفرد فکر می‌کند که در جهاد مقدس افغانستان سهم او نسبت به دیگران بیشتر بود، پس نیاز است که به یک راه حلی برسیم که غم‌های ما مشترک شود، نه انحصاری.
آقای غنی گفت: بیایید بپذیریم و مشترکاً به این اجماع برسیم که جهاد و شهادت از افتخارات مشترک ما است و همه به یک صدا قبول کنیم که ملت عظیم ما، در این افتخارات سهم داشتند.
رییس حکومت وحدت ملی با اشاره به حملات اخیر تروریستی در غرب کابل، گفت که هر “پیرو فقه جعفری “و هر اهل تشیع، افتخار این ملت می‌باشد. ما نمونۀ وحدت ملی هستیم، هرزبان ما افتخار ماست، هرقوم افغانستان تاریخ بزرگ داشته، هر ولایت ما مهد دولت یا امپراتوری بوده است.
وی تاکید کرد: دشمنان افغانستان به‌صورت واضح بفهمند که این ملت را محو نمی‌توانند و هرکسی که خیال محوکردن این ملت را در سر داشته، قبرش در کوه‌ها و دره‌های این سرزمین موجود است.
آقای غنی با تاکید بر این‌که محلاتی‌که بیشتر آسیب دیده‌اند، شناسایی و بازسازی آن را مسوولیت خویش بدانیم، گفت که با فیرهای هوایی، ایجاد شور و غوغا در جاده‌ها، راه‌ها و کوچه‌ها و ایجاد فضای رعب و وحشت، نه تنها که مسوولیت و قرض ما در قبال شهدا، معلولان و مجروحان ادا نمی‌شود، بلکه با این اعمال غیرمفید، شهروندان و هم‌وطنان عزیز ما در تکلیف قرار گرفته و به آرمان‌های شهدای ملت افغانستان بی‌حرمتی صورت می‌گیرد.
آقای غنی می‌گوید که باید این را روشن سازیم که بدون ایجاد نظام عادلانه، عدالت تامین نمی‌گردد. او افزود که نظام عادلانه به کمک‌های بیرونی ساخته نمی‌شود، بلکه به بازوی قوی خود ما ساخته می‌شود.
به گفتۀ او، در صورتی‌که ما انتظار بکشیم خارجی‌ها برای ما نظام بسازند یا ما را از گرسنه‌گی و فقر نجات دهند، روشن است که مسوولیت خود را فراموش کرده‌ایم. هرملتی‌که مسوولیت خود را فراموش نموده، به کامیابی نرسیده است.
رییس حکومت وحدت ملی با اشاره به انتخابات پارلمانی، شورای ولسوالی‌ها و انتخابات ریاست جمهوری، گفت که ما باید انتخابات را به یک بحث ملی مبدل سازیم، طوری‌که وحدت، عدالت اجتماعی و اتحاد مذهبی ما در آن تمثیل گردد.
وی افزود: آیا در قرن ۲۱ ادعای میراثی دارید، یا میراث مردمی را تقویت می‌کنید تا حق به حق‌دار برسد.
او با تاکید بر این‌که باورمندی بالای نیروهای امنیتی – دفاعی ما وجود دارد و اکنون فرصت برای پایان‌دادن جنگ و بحران چهل‌ساله است، گفت: حمله بالای وحدت، تمدن، وحدت مذهبی و تاریخ ما ادامه دارد. مسوولیت جمعی به‌شمول اقشار سیاسی، نخبه‌گان سیاسی، جامعۀ مدنی، رسانه‌ها و علما از هروقت دیگر مهم، عاجل و تعین‌کننده است.
آقای غنی اضافه کرد: زمانی‌که می‌گوییم جنگ را تعریف نماییم، به این معنا است که جنگ کنونی، منطقه‌یی و بین‌المللی است. بحران چهل‌ساله پایان یافته می‌تواند، زیرا اجماع بین‌المللی و فشار بی‌سابقه بالای گروه‌های تروریستی و حامیان شان موجود است.
او خاطرنشان کرد: برخی‌ها در منطقه می‌خواهند که ارتباطات بین‌المللی ما را از بین ببرند، آن‌چه را که با عقل و قربانی به‌دست آورده‌ایم، چرا با احساسات از دست بدهیم.
او در خصوص پیشنهادات فرزندان شهدا گفت: از این‌که نشانی بازمانده‌گان شهدا را فراهم کردید، تشکر می‌کنم و به ادارۀ امور، وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولان، منحیث سرقوماندانی اعلی هدایت می‌دهم که برای مجمع ملی فرزندان شهدا، یک مرکز واضح دولتی و امکانات را فراهم کنند.
به گفتۀ او، در مدت دوماه، برای ۱۰هزار خانوادۀ شهید نیروهای امنیتی- دفاعی “کوپون” فراهم می‌شود و بعداً افغانستان‌شمول می‌گردد. وی هم‌چنان افزود که چهارهزار بورسیۀ تحصیلی به خانواده‌های شهدا در پوهنتونهای/ دانشگاه‌ها خصوصی اختصاص داده شده است.
در این مراسم، عطاالله صافی و عبدالرزاق بشردوست به نماینده‌گی از مجمع ملی فرزندان شهدا صحبت کرده، گفتند که پدران ما برای وطن، استقلال، حاکمیت ملی و دفاع از نوامیس ملی به شهادت رسیدند.
آنان از آقای غنی خواستند که به احترام خون شهدا، برای تامین صلح در کشور تلاش‌های بیشتر نماید، زیرا مردم ما از جنگ خسته شده‌اند. هم‌چنان آن‌ها خواستار ایجاد زمینه‌های اشتغال به بازمانده‌گان شهدا و توجه به خانواده‌های آنان گردیدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.